Lastning av tjärstubbar? (Fotografier/bildfrågor)

av Klas Blomberg, Sunday, December 10, 2017, 17:02 (2301 dagar sedan)

Det dök upp en intressant bild på Fac... kanske förresten bäst att inte säga var den dök upp, så att ingen blir upprörd. Bildtexten var i alla fall: Nydal station, första stationen efter Rimbo på Hallastavikslinjen . Här ett foto från 1920-talet och lastning av skogsprodukter. Foto: Finsta Forntid & Framtid

Jag skulle nästan våga sätta en slant på att skogsprodukten är tjärstubbar. Vart kan transporten i så fall ha gått?
Intressant att se vilka vagnar som användes, den närmaste är en vanlig öppen vagn med någon sorts ställning för att hålla stubbarna på plats, och vagnen bakom bör väl vara en träkolsvagn?

[image]

Lastning av tjärstubbar?

av Rolf Segelström, Sunday, December 10, 2017, 17:46 (2301 dagar sedan) @ Klas Blomberg

En gissning. Runt Knutby på samma linje milades det mycket träkol till masugnarna runt banan. En bidragande orsak till att linjen drogs runt Knutby var träkolet.
Mvh Roffe S

Lastning av tjärstubbar?

av Rolf Segelström, Sunday, December 10, 2017, 18:21 (2301 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Knutby ligger inte på Hallstavik linjen utan Rimbo Faringe. Men det förhindrar inte Knutbys betydelse för träkol.
Roffe S

Lastning av tjärstubbar?

av Stefan Skoglund, Sunday, December 10, 2017, 19:56 (2301 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Tillverkning av tjära eller terpentin

Lastning av tjärstubbar?

av Rolf Segelström, Sunday, December 10, 2017, 22:12 (2300 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Tjärbränning förekom i Knutby också. Om det gjordes terpentin har jag ingen aning om.
Mvh. Roffe

Lastning av tjärstubbar?

av Torbjorn_Forsman, Sunday, December 10, 2017, 23:55 (2300 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tjärbränningen hade ett stort uppsving under första världskriget, bl a användes tjära som ersättning för både motorbränslen och smörjoljor. Efter 1918 lades de flesta av de snabbyggda kristidsanläggningarna ned.

Lastning av tjärstubbar?

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, December 20, 2017, 10:48 (2291 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tjärbränning förekom i Knutby också. Om det gjordes terpentin har jag ingen aning om.
Mvh. Roffe

Terpentin är väl en biprodukt som man får vid tjärbränning. Tjära får stå på lagring i tunnor ett tag och då flyter terpentin upp och hälls av.