JVM kungörelse: Ännu ett GM-lok bevarat (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, January 04, 2018, 16:45 (2276 dagar sedan)

Järnvägsmuseet har blivit ägare av dieselloket TÅGAB TMY 101. Loket är byggt av NOHAB 1956 för Danska Statsbanorna (DSB) där det hette MY 1121, men när godstrafiken i Sverige avreglerades första halvan av 90-talet så kom det nybildade Tågåkeriet i Bergslagen AB (TÅGAB) att köpa övertaliga lok från Danmark. Dessa kom att följas av många fler från olika bolag och är idag en vanlig syn på den svenska järnvägen. Lok 101 representerar därmed svensk lokexport, samt den avreglerade godstrafiken på flera sätt, och i synnerhet TÅGAB i deras fina silverfärg. Loket kommer dock dra godståg i många år till eftersom det kommer nyttjas av TÅGAB i upp till 20 år till men det ska var komplett och kunna köras till Gävle när TÅGAB anser att det inte behövs mer samt är moget för revision. Men på detta sätt har vi säkrat upp loket som ett museiföremål för framtiden. Tack TÅGAB att vi får bevara er historia på detta fina vis!

I samband med detta har TÅGAB också blivit ägare till personvagnen A2 5151 som tidigare har varit deponerad hos MfGDJ, och den kommer inom kort i trafik hos TÅGAB.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Mer om TMY på jarnvag.net

JVM kungörelse: Ännu ett GM-lok bevarat

av mormorsgruvan, Friday, January 05, 2018, 10:51 (2275 dagar sedan) @ HP

Hur länge håller en GM-motor?
Har JVM kompetens att göra revision på en sådan motor?

JVM kungörelse: Ännu ett GM-lok bevarat

av HP, Friday, January 05, 2018, 14:37 (2275 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur länge håller en GM-motor?

För alltid om den sköts rätt.

Har JVM kompetens att göra revision på en sådan motor?

Vi har kompetens på att beställa en revision./HP