Lokomotor Z64 nr 420 (Järnväg allmänt)
Hej
Var hittar man uppgifter om denna lokomotor från födseln 1957 till Malmöplaceringen 1981?
av goran.tidstam@telia.com, Friday, January 12, 2018, 14:41 (2268 dagar sedan)
Hej
Var hittar man uppgifter om denna lokomotor från födseln 1957 till Malmöplaceringen 1981?
av Nils-Erik Andersson, Friday, January 12, 2018, 15:52 (2268 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com
Z64 420 anlände till Kalmar från Malmö 20/8 1979. Togs in på Kalmar Verkstad, som nummer 26, för ombyggnad till det utseende som Du visade på bilden från Eslöv. Den var klar för provkörning 6/12 1979. Motorn var utbytt från Deutz till Scania. Levererades till Malmö 17/12 1979. Här är några datum som kan vara intressanta. Flyttades från Malmö till Kristinehamn 1/3 1986.
Hälsningar!
Nils-Erik Andersson,
av goran.tidstam@telia.com, Friday, January 12, 2018, 19:58 (2267 dagar sedan) @ Nils-Erik Andersson
Den här bilden https://imgur.com/a/jA38d skall enligt uppgift vara tagen i Eslöv 1975.
Då borde det vara Deutz motor i denna
av Lasse M, Saturday, January 13, 2018, 02:50 (2267 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com
Den här bilden https://imgur.com/a/jA38d skall enligt uppgift vara tagen i Eslöv 1975.
Då borde det vara Deutz motor i denna
Jag är så gott som 100% säker på att bilden är tagen i Landskrona, allt stämmer, lokstallets placering i förhållande till uppställningsområdet för SJ bussar där bussen står, Z43:an som syns stog så gott som alltid uppställd på det spåret ihop med sin mult som är dold av Z64:an. I bakgrunden syns en del av Landsverk. Dessutom minns jag att det under en kort tid runt 1980-81 syntes en Z64 på bangården i Landskrona.
av Martin Långström, Saturday, January 13, 2018, 09:50 (2267 dagar sedan) @ Lasse M
Den här bilden https://imgur.com/a/jA38d skall enligt uppgift vara tagen i Eslöv 1975.
Då borde det vara Deutz motor i denna
Jag är så gott som 100% säker på att bilden är tagen i Landskrona, allt stämmer, lokstallets placering i förhållande till uppställningsområdet för SJ bussar där bussen står, Z43:an som syns stog så gott som alltid uppställd på det spåret ihop med sin mult som är dold av Z64:an. I bakgrunden syns en del av Landsverk. Dessutom minns jag att det under en kort tid runt 1980-81 syntes en Z64 på bangården i Landskrona.
Landskrona och 1971 verkar stämma till 110%. Åtminstone enligt bilderna på denna länk som verkar vara tagen vid samma tillfälle.
https://jernbane.net/phorum/read.php?8,252039,252039#msg-252039
av Nils-Erik Andersson, Saturday, January 13, 2018, 07:13 (2267 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com
Om bilden var tagen 1975 så fanns det Deutzmotor i den men då var den målad orange med grönt på huvarnas överdel. Jag är säker på att bilden är tagen efter 17/12 1979 och att den har Scaniamotor. Det var en del som fick nya Deutz vid ombyggnaden men dessa placerades i Kristinehamn och de med Scania gick till Malmö.
Hälsningar
Nils-Erik Andersson
av goran.tidstam@telia.com, Saturday, January 13, 2018, 08:01 (2267 dagar sedan) @ Nils-Erik Andersson
Jag tycker huven ser grön ut på ovansidan. Jag har pratat med fotografen, han påstår att bilden är tagen i samband med en sjm resa 1975
av Martin Långström, Saturday, January 13, 2018, 09:41 (2267 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com
Jag tycker huven ser grön ut på ovansidan. Jag har pratat med fotografen, han påstår att bilden är tagen i samband med en sjm resa 1975
http://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_Z64_349_1972.jpg
På denna länk så kan du se hur Z64 såg ut innan dom byggdes om och fick Scania-motor.
Så den bild som föreställer Z64 420 är efter ombyggnaden 1979.
av Martin Långström, Saturday, January 13, 2018, 09:56 (2267 dagar sedan) @ Nils-Erik Andersson
Om bilden var tagen 1975 så fanns det Deutzmotor i den men då var den målad orange med grönt på huvarnas överdel. Jag är säker på att bilden är tagen efter 17/12 1979 och att den har Scaniamotor. Det var en del som fick nya Deutz vid ombyggnaden men dessa placerades i Kristinehamn och de med Scania gick till Malmö.
Hälsningar
Nils-Erik Andersson
De Z64 som fortsatt hade Deutz-motor fick behålla sin gamla motor, men som hade renoverats.
Anledningen till att c:a hälften fick Scania-motorer, var att det behövdes reservdelar till de lok som behöll Deutz-motorer.