Från början var det korta lok och vagnar och många linjer var smalspåriga.
Med tiden blev allting större, det smala spåret breddades eller lades ned.
Så visst har väl pappan rätt - i det förenklade.
Nej, det är precis tvärt om!
Experiment förekom internationellt i olika spårvidder innan järnvägarna slog igenom på riktigt, men när järnvägarna väl var utvecklade var det dagens normalspår som gällde. De blev med tiden smalare, krokigare och simplare i utförandet för att nå längre och längre ut i obygden, med obygdens mindre ekonomiska förutsättningar.
Normalspåriga järnvägar här i landet, som kom sent med internationella mått, föregicks bara av enstaka experiment på smalare spårvidder. Som fullödiga järnvägar var dom normalspåriga ett trettiotal år före den första av de minsta smalspåriga!
De minsta järnvägarna var sedan de första som förlorade dragkampen med vägtrafiken och försvann, inte för att dom var gamla utan för att deras transportuppdrag var lättast att ersätta.
Järnvägarnas verkliga höjdpunkt var trafikbanorna med 600mm spårvidd när dom var som mest utbyggda, sedan började pendeln svänga tillbaks och vägtrafiken tog över och järnvägsnätet decimerades.
Hade utvecklingen fortsatt istället för att reverseras så hade vi kanske haft monorail idag. :-P