Svartåbanan Stax och Stvm (Järnväg allmänt)

av Bengt Löfgren, Tuesday, February 20, 2018, 10:29 (2258 dagar sedan)

Att Svartåbanan inte medgav tunga fordon är ju bekant, men jag har inte hittat några siffror på största tillåtna axelvikt och största tillåtna vikt per meter. Känner någon till detta?

Svartåbanan Stax och Stvm

av Pelle Björkman, Tuesday, February 20, 2018, 23:12 (2257 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Jag har ju också uppfattat också banan som klen. Efter en titt i SJF 657 "AXELLASTER" från
1978 tycker jag mig behöva revidera denna uppfattning. Den visar att bla 2 axliga och de flesta 4 axliga godsvagnar kunde befara banan med stax C (20 ton) i specifikt loks hastighet.Lokets tillåtna hastighet styrde mao
För mer än 2 axliga utländska vagnar anges stax C och största vikt per m till 6,4 ton.
För 2 axliga vagnar anges samma värden som för svenska vagnar. Uppgifterna för utlandsvagnarna gällde 1980.

Svartåbanan Stax och Stvm

av Kjell Aghult, Wednesday, February 21, 2018, 05:10 (2257 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Jag har ju också uppfattat också banan som klen. Efter en titt i SJF 657 "AXELLASTER" från
1978 tycker jag mig behöva revidera denna uppfattning. Den visar att bla 2 axliga och de flesta 4 axliga godsvagnar kunde befara banan med stax C (20 ton) i specifikt loks hastighet.Lokets tillåtna hastighet styrde mao
För mer än 2 axliga utländska vagnar anges stax C och största vikt per m till 6,4 ton.
För 2 axliga vagnar anges samma värden som för svenska vagnar. Uppgifterna för utlandsvagnarna gällde 1980.

En viss upprustning gjordes 1951-1952 och i vart fall några av de fyra Svartåbroarna
byttes. Därefter tilläts alla ellokstyper, men med relativt låg sth (60-70). Banan fortsatte dock att trafikeras med H-lok, som också gick i lokaltåg på Frövi och Hallsberg. Ett undantag var 1968-1972 F-loken i nattsnälltågen Stockholm-Oslo. Dessa omlades dock via Hallsberg för
obevakad körning i Svartå.