Om en renovering i Norrbotten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Martin Långström / MBV ⌂, Monday, January 05, 2009, 05:54 (5561 dagar sedan)

Under 2006 togs ett beslut i MBV att avveckla teak-trätåget och istället satsa på ståltåget av 50-talsmodell. Detta medförde bl.a. att Ro2 2702 överfördes till SJVM och i utbyte tog MBV hand om RB4 3581, för att kunna behålla en viss mängd reataurangplatser, dessutom som ett komplement på längre resor som kafé, bar, sällskapsvagn eller på kortare som enklare servering.

Då vi har satsat på 50-talsvagnar så stämmer inte en RB4:a in riktigt då det är en produkt från 80-talet, men dess utseende påminner starkt om en 50-talsvagn med sina rillor och att vagnen faktist härstammar från en Co8cs byggd på 40-talet, dessutom så kommer vi att måla och märka vagnen som en vagn i slutet av 50-talet, vilket gör att vagnen kommer ha ett utseende som den aldrig har haft, men som vi anser i detta fall bättre än att köra med den som på 80-talet och kraftigt avvika från övriga vagnar.
Vagnen kommer dessutom få en inredning som den heller aldrig haft, detta p.g.a. den var iprincip ett tomt skal när den kom till MBV.

Här kommer jag lägga upp lite bilder på vagnen från dess renovering m.m. tagna av mig och några till.

[img]http://www.silverpilarna.se/mbv/RBo4/060911_Ga_JL_01.jpg[/img]
Första bilden, vagnen har precis växlats fram inför avfärden från TÅG 150 i Gävle. Foto: Jan Långström 060911

[img]http://www.silverpilarna.se/mbv/RBo4/060912_Msl_JL_01.jpg[/img]
I Mellansel växlades det ur en vagn för vidarebefodring Ö-vik. Foto: Jan Långström 060912

http://www.nbjvm.se

Om en renovering i Norrbotten

av Kurt G. Möller, Sthlm, Monday, January 05, 2009, 16:49 (5561 dagar sedan) @ Martin Långström / MBV

Jaa... några av dom gamla Co8:orna tycks ha inte nio liv utan nitton...Som liten parvel åkte man Sthlm - Skåne i dom på sena 40-talet - då var dom det finaste som fanns...

Intressant. Delar av korgen är alltså 60 år nu?

Hoppas där inte är nån asbest kvar... Kolla noga! Dvs. sitter det kvar lite på ställen som ni inte behöver röra för ny eldragning e d så måla över den m nån seg gucka bara. Däemot får ni inte borra eller så i den.

Om en renovering i Norrbotten

av Martin Långström / MBV ⌂, Monday, January 05, 2009, 17:23 (5561 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jaa... några av dom gamla Co8:orna tycks ha inte nio liv utan nitton...Som liten parvel åkte man Sthlm - Skåne i dom på sena 40-talet - då var dom det finaste som fanns...

Intressant. Delar av korgen är alltså 60 år nu?

Hoppas där inte är nån asbest kvar... Kolla noga! Dvs. sitter det kvar lite på ställen som ni inte behöver röra för ny eldragning e d så måla över den m nån seg gucka bara. Däemot får ni inte borra eller så i den.


Jo, nog var det fina vagnar, har tyvärr bara upplevt dessa som B15, men man fick en liten känsla om hur det var, speciellt i kupeerna. Salongen fick jag uppleva i en AB7 istället. Som 75:a så har man missat en hel del av den "riktiga" tågverksamheten och istället fått ta del av den inom museiebranchen.

Om det är någon asbest kvar i vagnen vet jag inte då vi inte har stött på något ännu, men omöjligt är det inte att det är kvar bakom elementen, speciellt i sittplatsutrymmet. Kan även hända att RB4:orna som levde kvar längst blev sanerade då man rev bort insidan under fönstrena för att sätta nya fästen när man bytte från B3-stolar till B7-stolar. Mer om detta i kommande avsnitt.

Om en renovering i Norrbotten

av morrgan, Monday, January 05, 2009, 18:05 (5561 dagar sedan) @ Martin Långström / MBV

Jaa... några av dom gamla Co8:orna tycks ha inte nio liv utan nitton...Som liten parvel åkte man Sthlm - Skåne i dom på sena 40-talet - då var dom det finaste som fanns...

Intressant. Delar av korgen är alltså 60 år nu?

Hoppas där inte är nån asbest kvar... Kolla noga! Dvs. sitter det kvar lite på ställen som ni inte behöver röra för ny eldragning e d så måla över den m nån seg gucka bara. Däemot får ni inte borra eller så i den.

Jo, nog var det fina vagnar, har tyvärr bara upplevt dessa som B15, men man fick en liten känsla om hur det var, speciellt i kupeerna. Salongen fick jag uppleva i en AB7 istället. Som 75:a så har man missat en hel del av den "riktiga" tågverksamheten och istället fått ta del av den inom museiebranchen.

Om det är någon asbest kvar i vagnen vet jag inte då vi inte har stött på något ännu, men omöjligt är det inte att det är kvar bakom elementen, speciellt i sittplatsutrymmet. Kan även hända att RB4:orna som levde kvar längst blev sanerade då man rev bort insidan under fönstrena för att sätta nya fästen när man bytte från B3-stolar till B7-stolar. Mer om detta i kommande avsnitt.

RB4orna är lika mycket nybygda som A-B3 vagnarna, det är bara bottenplattan och taket som har återanvänds när vagnarna byggdes om. Termostatstyrka 220 volt kanimer i värmesystemet, 24 volt likriktarbelysning mm. Det finns ingen asbets i dessa vagnar.
morrgan

Om en renovering i Norrbotten

av Martin Långström, Monday, January 05, 2009, 20:59 (5561 dagar sedan) @ morrgan

RB4orna är lika mycket nybygda som A-B3 vagnarna, det är bara bottenplattan och taket som har återanvänds när vagnarna byggdes om. Termostatstyrka 220 volt kanimer i värmesystemet, 24 volt likriktarbelysning mm. Det finns ingen asbets i dessa vagnar.
morrgan


Vad använde man för isolering bakom kaminerna på 70-talet?

Att det iprincip är en ny vagn märks ganska rejält. Dock så är även nedredelen av korgen återanvänd på denna då den byggdes om av Hvst Malmö på 70-talet till B3 och sen 1984 till RB4 av just Hvst Malmö igen.