Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA] (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Wednesday, March 14, 2018, 07:36 (2207 dagar sedan)

Följande vykort omfrågas på Gamla Vykorts Forum. Man har kommit så långt att man lyckats tyda bokstäverna (som knappt syns) under första fönstret bredvid pojken till att det troligen står "MMJ", Mariestad - Moholms Järnväg. Kan detta stämma? Spårvidden ser ju ut att vara klent smalspår och det hade väl MMJ?

[image]

Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, March 14, 2018, 09:25 (2207 dagar sedan) @ jean

Jag kan inte urskilja bokstäverna, trots försök att "förbättra" bilden i ett bildbehandlingsprogram. Det kanske hjälper om vi kan få bilden i högre upplösning - nu är den endast 939x598px.

De flesta smalspårsbanor hade klen överbyggnad, så det säger egentligen inte så mycket.

Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Granis, Wednesday, March 14, 2018, 09:30 (2207 dagar sedan) @ jean

Icke osannolikt. MMJ var ju en relativt tidig smalspårsbana i Västergötland varför den hade ganska ålderdomlig (och liten) rullande material som användes rätt länge. Även sedan VGJ tagit över väl.

/ L G

Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Ola Almquist, Wednesday, March 14, 2018, 11:58 (2207 dagar sedan) @ jean

Följande vykort omfrågas på Gamla Vykorts Forum. Man har kommit så långt att man lyckats tyda bokstäverna (som knappt syns) under första fönstret bredvid pojken till att det troligen står "MMJ", Mariestad - Moholms Järnväg. Kan detta stämma? Spårvidden ser ju ut att vara klent smalspår och det hade väl MMJ?

[image]

I den nyutkomna boken om MMJ är det ont om bilder på de äldsta personvagnarna. Det står dock att det var vagnar av särkupémodell med ingång från sidorna och att de 1899 ombyggdes till genomgångsvagnar. Det passar med vagnen på bilden. De första vagnarna var tillverkade av Rådanefors mekaniska verkstad. MMJ:s verkstad i Mariestad tillverkade ett tiotal vagnar till MMJ och MKJ mellan 1889 och 1909. Vagnlistan i boken innehåller många luckor (och en del felaktigheter) så det finns plats för kompletteringar.

Tidig bild från Mariestad

M.v.h.
Ola

Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Helén Marklund, Sunday, April 12, 2020, 12:05 (1447 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har du uppdaterad länk till "Tidig bild från Mariestad"?

Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Ola Almquist, Sunday, April 12, 2020, 12:59 (1447 dagar sedan) @ Helén Marklund

Har du uppdaterad länk till "Tidig bild från Mariestad"?

Här

/Ola

Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Helén Marklund, Wednesday, July 08, 2020, 18:37 (1360 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!

Vilka felaktigheter finns det i MMJ-bokens vafnslista?

/ Helén

Förstoring - Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av jean, Wednesday, March 14, 2018, 17:36 (2207 dagar sedan) @ jean

Nu är partiet uppförstorat och det står tveklöst M.M.J. Då är det kanske troligt att vagnen och pojken står på bangården i Mariestad? Eller kan vagnen vara "Var som helst" på VGJ's nät?

[image]

Förstoring - Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Johan O, Wednesday, March 14, 2018, 18:28 (2207 dagar sedan) @ jean

Huruvida MMJ byggde om sina vagnar eller helt sonika lät nybygga vagnar och bara återanvände numret ska jag låta vara osagt, men vagnarna med plattformar är avsevärt större än de ursprungliga Rådanefors-vagnarna

Vagnen på bilden är med största sannolikhet MMJ B 700 (8,5m löb, tillverkad/ombyggd 1894). Vagnen finns även med som andra vagn på följande bild: http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBED01111&Imgnr=1

Den enda andra tänkbara kandidaten är B 701, men den var bara 7 meter lång, och vagnen på bilden tycker jag ser längre ut...

/Johan

Förstoring - Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Ola Almquist, Thursday, March 15, 2018, 16:26 (2206 dagar sedan) @ Johan O

Huruvida MMJ byggde om sina vagnar eller helt sonika lät nybygga vagnar och bara återanvände numret ska jag låta vara osagt, men vagnarna med plattformar är avsevärt större än de ursprungliga Rådanefors-vagnarna

Vagnen på bilden är med största sannolikhet MMJ B 700 (8,5m löb, tillverkad/ombyggd 1894). Vagnen finns även med som andra vagn på följande bild: http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBED01111&Imgnr=1

Den enda andra tänkbara kandidaten är B 701, men den var bara 7 meter lång, och vagnen på bilden tycker jag ser längre ut...

/Johan

Tack för uppgifterna. De var intressanta. Bilden du hänvisar till är förresten tagen i Råbäck.

M.v.h.
Ola

Förstoring - Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Helén Marklund, Tuesday, March 24, 2020, 13:56 (1466 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilket år är bilden tagen?

Förstoring - Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Helén Marklund, Sunday, April 12, 2020, 12:02 (1447 dagar sedan) @ Johan O

Hej! Jag skulle gärna vilja se bilden du länkar till, men den leder ingen vart. Har du en nyare länk?

Förstoring - Pojke på MMJ? [VYKORTSFRÅGA]

av Ola Almquist, Sunday, April 12, 2020, 13:05 (1447 dagar sedan) @ Helén Marklund

Hej! Jag skulle gärna vilja se bilden du länkar till, men den leder ingen vart. Har du en nyare länk?

Här.

Det är inte så svårt. Det är bara att gå till DigitaltMuseum och söka på jvmKBED01111. Utan understreck alltså.

/Ola