Hej!
För typ 30 år sedan var jag duktig på personvagnars belysningsgeneratorer. När man felsökte och provade belysningsgeneratorer tog man bort teleskopaxeln och monterade en remskiva på generatorn. Sedan körde man den med en stationär anordning som bestod av en elmotor med remskiva och en regleringsanordning. Jag har för mig att vi hade en äldre och en nyare provapparat i Hagalund på 80-talet, då jag pysslade med sådant här. Jag tror apparaten simulerade en hastighet av 90 km/h, men vilket varvtal det innebar vet jag inte.
Den generator du beskriver låter som en underliggande generator med diodbrygga. Det fanns tre typer av underliggande generatorer: LS9, LS13 och LJ20 har jag för mig att de hette. Så vitt jag vet var det bara utformningen av kopplingsdosan som skiljde. De var utbytbara om man gjorde om anslutningskabeln. Sedan fanns den utanpåliggande LJ18 som satt monterad på utsidan av en boggi.
Vissa underliggande generatorer hade man byggt om. På dessa hade man ersatt den rörliga borstbryggan som ställde om kommuteringen när vagnen bytte körriktning med en diodbrygga. Om det är en låda (med kylflänsar har jag för mig) som sitter direkt ovanpå generatorn du pratar om, är det alltså ingen likriktare utan en diodbrygga. Den har till uppgift att skifta polariteten när vagnen byter körriktning. Om generatorn saknar diodbrygga görs detta istället av den rörliga borstbryggan.
Om belysningen fungerar och laddningslampan lyser när vagnen rullar visar det ju att generatorn trots allt lämnar spänning. Lyser lamporna när vagnen rullar i bådar riktningarna har kanske inte felet med diodbryggan att göra. Om du lyckas ladda batterierna med en stationär laddare, men vagnsgeneratorn inte laddar upp dem, skulle en gissning kunna vara att generatorn lämnar för låg spänning.
Batterispänningen ska vara 24 volt. Det är den spänning som går ut till vagnens lampor. Så är det även när vagnen rullar. Generatorn lämnar också 24 volt till lamporna – men – den ska lämna en högre spänning till batterierna (jag har för mig att den nominella spänningen ska vara 30 volt om batterierna är fulladdade). Ett batteri måste laddas med en högre spänning än den som batteriet själv kan leverera. Försöker du ladda ett 24-voltsbatteri med 24 volt händer ingenting. Du måste ha en spänning som är högre än 24 volt för att ”strömmen ska orka in i batteriet”.
Så om generatorn inte skulle leverera mer än 24 volt kommer lamporna att lysa, men batterierna kommer inte ta laddning.
I generatorns laddningskrets ingår en fältregulator. Den reglerar spänningen i generatorkretsen och håller den i princip konstant på låt säga 30 volt oavsett hastighet. När vagnen rullar så fort att generatorn lämnar tillräckligt med spänning (ca 20 km/h) går bakströmsreläet till (sitter tillsammans med fältregulatorn på samma tavla). Då kopplas generatorn in på batterikretsen (när bakströmsreläet är fallet är generatorn bortkopplad). Generatorn lämnar nu 30 volt över batterierna. I kretsen finns även en lampregulator. Den sitter i belysningsarmaturernas strömkrets och reglerar ner spänningen till 24 volt. På så sätt får lamporna 24 volt oavsett om strömmen kommer från generatorn eller från batterierna. Fältregulatorn är den med den mindre stapeln av runda kolskivor och lampregulatorn är den med större runda kolskivor.
Man kan mäta laddningsspänningen på ingångarna på fältregulatorn. Det går att göra när vagnen rullar om ni inte har någon stationär provutrustning. Är batterierna urladdade har jag för mig att man borde få typ 28 volt (30 gäller vid fulladdade batterier). Sedan skulle man förstås vilja mäta laddningsströmmen också. Det gjorde man genom att ersätta huvudsäkringens hållare med en provhållare med mätuttag i. I dessa kopplade man in en ampérmätare. OBS! Man ska inte försöka skruva ur och i huvudsäkringen när generatorn laddar!
Hälsningar Anders Larsson
Vagnreparatör emeritus