Dörrar på HC-rälsbuss Y (Järnväg allmänt)

av Kjell Edvardsson, Saturday, March 17, 2018, 21:54 (2231 dagar sedan)

I den nya rälsbussbibeln "Svenska Rälsbussar" kan man i typbeskrivningen av litt Yd/Y läsa att man hösten 1939 planerade att utrusta Y-bussarna med klavérdörrar men redan i juli 1940 bestämdes att dörrbytet skulle skjutas på framtiden. Vidare står det att en del rälsbussar dock senare försågs med klavérdörrar och att för t ex Klippanstationerade fordon fanns hinder för utåtgående dörrar på grund av höga plattformar i Eslöv.
I denna bok finns också en omfattande tabell där de olika fordonens stationeringsorter anges. Tabellen visar att Y 323 och Y 330 var placerade i Klippan från 4305 fram till slopning 5612 respektive 5405 för vidare placering i Kiruna.
Kan /vill någon verifiera min hypotes att dessa två rälsbussar var utrustade med klavérdörrar i början av 1950-talet? Modellbygge ligger bakom mitt intresse av detta.

Dörrar på HC-rälsbuss Y

av Stefan Olsson, Sunday, March 18, 2018, 00:15 (2230 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

6/6 1940 tycks man ha beställt 35 satser klaverdörrar. Detta efter att man i januari fått dörrar till en buss levererade och kan man förmoda hunnit testa hur det blev.
Om alla verkligen monterades får någon annan svara på.

Dörrar på HC-rälsbuss Y

av Kjell Edvardsson, Sunday, March 18, 2018, 13:39 (2230 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Efter en stunds letande på nätet senare igår kväll hittade jag en bild som jag tycker stärker min hypotes. Det är en bild av ett rälsbusståg på Skäralid station på sträckan Klippan-Eslöv från 1952. På Y-bussen närmast fotografen ser det ut som den främre dörren är öppen, och att den är öppnad inåt, vilket tyder på att det är en klavérdörr.

[img]http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/uploaded/131/402034_skaralids_jarnvagsstation_1952_001-800x507.jpg[/img]

Källa: Bygdeband.se Fotograf: Okänd

Dörrar på HC-rälsbuss Y

av Christer Fredriksson, Sunday, March 18, 2018, 17:42 (2230 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Är det månne tidningsbussen Cst - Tb - La och åter på väg tillbaka till Cst?

Dörrar på HC-rälsbuss Y

av Kjell Edvardsson, Sunday, March 18, 2018, 19:27 (2230 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det är nog en av de tre f d SWB-rälsbussarna Rb 1-3, SJ Y 518-520, som är på bilden. Enligt uppgift i boken "Historik över den rullande materielen vid SWB" utrustades dessa med vikdörrar 1940. Busarna var också stationerade i Västerås under 1940-talet så det passar också in bra på Kungsängen.

Dörrar på HC-rälsbuss Y

av Ola Almquist, Sunday, March 18, 2018, 20:17 (2230 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Det är nog en av de tre f d SWB-rälsbussarna Rb 1-3, SJ Y 518-520, som är på bilden. Enligt uppgift i boken "Historik över den rullande materielen vid SWB" utrustades dessa med vikdörrar 1940. Busarna var också stationerade i Västerås under 1940-talet så det passar också in bra på Kungsängen.

520 som YTi finns på bild [msg=26847]här[/msg].

M.v.h.
Ola

Dörrar på HC-rälsbuss Y – är 'vikdörrar' bättre!?

av Arne, Sunday, March 18, 2018, 19:57 (2230 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Efter en stunds letande på nätet senare igår kväll hittade jag en bild som jag tycker stärker min hypotes. Det är en bild av ett rälsbusståg på Skäralid station på sträckan Klippan-Eslöv från 1952. På Y-bussen närmast fotografen ser det ut som den främre dörren är öppen, och att den är öppnad inåt, vilket tyder på att det är en klavérdörr.

[img]http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/uploaded/131/402034_skaralids_jarnvagsstation_1952_001-800x507.jpg[/img]

Källa: Bygdeband.se Fotograf: Okänd

Ordet 'klaverdörr' är lite speciellt kan man tycka; men det får ju en förstås att tänka på ett gamla tiders handklaver och detta enkla dragspels vikta bälgkonstruktion. En bra bild av en dörrdesign kan man alltså tycka.

Men enligt vad jag läst i Postvagnen en gång i detta sekels början (inlägg av järnvägsexperten Kurt Möller. RIP!) så används i detta sammanhang även uttrycket 'vikdörr' som jag tycker är ett bättre uttryck för dessa fordonsdörrar.

Vad tycker Järnvägshistoriska forumets experter om detta fackuttryck? Är alltså 'klaverdörr' (obs! att det inte ska vara é med akut accent i 'klaver' enligt SAOL) bättre än ordet 'vikdörr' eller tvärtom? Personligen håller jag på 'vikdörr' som trots allt för yngre människor torde vara lättare att förstå!? Men har jag trampat i det bildliga ordklaveret nu? :-)

Dörrar på HC-rälsbuss Y – är 'vikdörrar' bättre!?

av Kjell Edvardsson, Sunday, March 18, 2018, 20:42 (2230 dagar sedan) @ Arne

Om det inte hade stått klavérdörr med akut accent i "Svenska Rälsbussar" hade jag nog beskrivit dörrtypen som en vikdörr. Det är lätt att förledas att trampa i klaveret. Jag har även sett i järnvägslitteratur att den typ av dörr som vikdörren i detta fall ersatte benämnts som svängdörr, vilket jag tycker är fel. En dörr som är upphängd i gångjärn och öppnas åt ett håll kallas slagdörr, har jag för mig.
Jag undrar fortfarande om rälsbussarna i Skäralid är Y 323 och Y330.

Dörrar på HC-rälsbuss Y

av Per-Olov Brännlund, Sunday, March 18, 2018, 23:23 (2230 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Även 322, 348 och 520 hade klaverdörrar.