Gissa ritningen - fredag (Fotografier/bildfrågor)

av Olof W, Friday, March 23, 2018, 14:49 (2219 dagar sedan)

Samma frågor som i BDs inlägg nedan, vilken bana ägde loket och i vilket land låg banan? Dessutom, i vilket land byggdes loket?

[image]

Trevlig helg

Olof

Gissa ritningen - fredag

av BD, Friday, March 23, 2018, 15:15 (2219 dagar sedan) @ Olof W

Samma frågor som i BDs inlägg nedan, vilken bana ägde loket och i vilket land låg banan? Dessutom, i vilket land byggdes loket?

[image]

Trevlig helg som finns i rundpannan.

Olof

Ta en titt på där sliden brukar sitta samt vad som finns i rundpannan.

Gissa ritningen - fredag

av Christer Nyqvist, Friday, March 23, 2018, 16:38 (2219 dagar sedan) @ Olof W

Köpte inte någon av ystadbanorna riktigt misslyckade lok från Borsig eller Hanomag? Kan det vara denna?

Gissa ritningen - fredag

av Bertil Bengtsson, Friday, March 23, 2018, 16:51 (2219 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Hanomag! Alltså: Tyskland. De två loken var förminskade upplagor av preussiska S7 "Von Borries", på ungefär samma sätt som preussiska P4.2 var förminskade upplagor av S5 "von Borries". Hade sådana lok funnits hos preussiska statsbanorna hade de varit typ "P5", men någon sådan loktyp fanns inte. Så de var "i nästan i varje detalj" ett "genompreussiskt" lok, fast något sådant preussiskt lok aldrig fanns! Undantagen är löphjulsdiametrarna och axelavståndet i löpboggin framtill!
Beträffande BD:s frågor låter jag bli att svara - än så länge.
Hanomag tvnr 4943 / 1907 - Malmö Ystads J. "NISBYHOLM 34"
Hanomag tvnr 5379 / 1909 - Malmö Ystads J. "SVEDALA 35"
Berra

Gissa ritningen - fredag

av Olof W, Friday, March 23, 2018, 17:46 (2219 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

[image]

Ni är bra på det här!
Christer och Bertil, helt rätt.

Landet är Sverige, förvaltningen är Malmö - Ystad järnväg och loken är byggda i Tyskland.

Jag hade trott att jag kunde lura någon att gissa på tyska lok men ni högg direkt på en av få svenska Atlantic-maskiner; imponerande.

Vad gällande hur lyckade de var så har jag en tysk källa som säger att "efter att det första loket varit i drift åtta månader och helt motsvarat förväntningarna beställdes nummer två som numera är i tjänst på tillfredställande sätt".

Skriften kan dock vara färgad av tillverkarens åsikter ;-)
Vi kan väll konstatera att väldigt få lok med kombinationen Pielocks överhettare och Lentz ventilstyrning har överlevt in i modern tid. De tenderade att försvinna ganska fort.

/Olof

Gissa ritningen - fredag

av Dag Bonnedal, Friday, March 23, 2018, 19:23 (2219 dagar sedan) @ Olof W


Vad gällande hur lyckade de var så har jag en tysk källa som säger att "efter att det första loket varit i drift åtta månader och helt motsvarat förväntningarna beställdes nummer två som numera är i tjänst på tillfredställande sätt".

Skriften kan dock vara färgad av tillverkarens åsikter ;-)
Vi kan väll konstatera att väldigt få lok med kombinationen Pielocks överhettare och Lentz ventilstyrning har överlevt in i modern tid. De tenderade att försvinna ganska fort.

/Olof

Hela affären var så ytterst pinsam för järnvägsförvaltningen att man betalade Motala att helt proforma överta loken (för att skrotas) och sedan 1913 leverera två tanklok med samma nummer MYJ 34-35 (senare SJ S6). Detta för att misslyckandet inte skulle synas så mycket i bokföring och förvaltningsberättelser.

Som BD antydde så hade lokens dels Pielocks "överhettare" (syns mitt i rundpannan). Samt en tidig version av Lentz ventilstyrning (en fram- och återgående stång med klackar på som lyfte sliderna.

Båda kanske fungerade till att börja med, men ingen av dessa konstruktioner hade förutsättningar att fungera i längden, samt näst intill omöjliga att underhålla.
Provade var för sig på andra lok var nog illa det och i kombination var det en mindre katastrof.

Dag B

Gissa ritningen - fredag

av Bertil Bengtsson, Friday, March 23, 2018, 20:07 (2218 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag hann inte med riktigt... Loken hade "Pielock ångtorkare", något som orsakade mer bekymmer än glädje. I hela världen fanns det kanske hundra lok (rätta mig, ni som vet bättre) som hade sådana. Ångtorkaren ifråga hänger under ångdomen, tanken var att den skulle vara enklare än Schmidt´s överhettare. Det var den i och för sig, men orsakade bara problem, utan att ge något tillbaka.
Ja, och så hade loken Lentz ventilstyrning. Alltså, inte en slid som gick fram-och-tillbaka, utan ventiler som lyftes upp-och-ned som på vilken nutida förbränningsmotor som helst. Det var bättre ur ångfördelningssynpunkt; en slid öppnar och stänger "sakta men säkert", vilket är "diffust" ur ångfördelningssynpunkt. Så har det alltid varit, en slid var och är mycket beroende av exakt och "osliten" slidstyrning. Med en ventilstyrning ersattes sliden av ventiler, de styrdes av exempelvis en fram-och-tillbaka-gående linjal, som med urtag öppnade och stängde ventilerna. Det blev mycket distinktare "öppet" och "stängt" för inlopp och utlopp. Bra - men ventilerna tålde sällan hettan från ångan... de stängde inte "säkert".
Den enda järnvägsförvaltning jag kommer på som blev "vän" med ventilstyrning, är Österrikes Statsbanor. De utrustade flera hundra ånglok under 20- och 30-talen med ventilstyrningar. Under andra världskriget upphörde installationerna, de tillhörde Deutsche Reichsbahn, men om jag nu inte misstar mig (det gör jag ibland) så fortsatte ombyggnaderna efter kriget.
Berra

Gissa ritningen - fredag

av Olof W, Friday, March 23, 2018, 20:17 (2218 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag hann inte med riktigt... Loken hade "Pielock ångtorkare", något som orsakade mer bekymmer än glädje. I hela världen fanns det kanske hundra lok (rätta mig, ni som vet bättre) som hade sådana. Ångtorkaren ifråga hänger under ångdomen, tanken var att den skulle vara enklare än Schmidt´s överhettare. Det var den i och för sig, men orsakade bara problem, utan att ge något tillbaka.

Enligt det ospecificerade tyskspråkiga verk jag har en kopia från så var överhettaren i dessa lok avsedd att nominellt höja temperaturen till 320 grader. Vid normal drift skall man ha uppnått en ångtemperatur mellan 300 och 350 grader med toppvärden på 400 grader. Jag vet inte vilken temperatur som en mer traditionell Schmidt överhettare ger.

Häftiga lok var det i alla fall

/Olof

Gissa ritningen - fredag

av Bertil Bengtsson, Friday, March 23, 2018, 20:30 (2218 dagar sedan) @ Olof W

Utan att gå in på tekniska data osv, så tycker jag att det är rätt häftigt att vi i Sverige haft ett preussiskt lok, som preussarna själva inte haft!
Ett annat sådant exempel är Turkiet, TCDD, som hade - inte bara en, utan två - preussiska loktyper, som preussarna inte själva hade!
Dels typ 46.0: en förlängd KPEV P8 men med mindre drivhjul (så som T18, som fanns hos TCDD); samt typ 151, en förlängd G10 (G10 fanns hos TCDD, bl.a. byggda av NoHAB) men med löphjul fram och bak och pannan från just typ 46.0 (ungefär som hos KPEV: P8 och G10 ju hade samma panna).
Berra

Gissa ritningen - fredag

av Dag Bonnedal, Friday, March 23, 2018, 20:41 (2218 dagar sedan) @ Olof W


Enligt det ospecificerade tyskspråkiga verk jag har en kopia från så var överhettaren i dessa lok avsedd att nominellt höja temperaturen till 320 grader. Vid normal drift skall man ha uppnått en ångtemperatur mellan 300 och 350 grader med toppvärden på 400 grader. Jag vet inte vilken temperatur som en mer traditionell Schmidt överhettare ger.

Häftiga lok var det i alla fall

/Olof

Variationerna pekar ju direkt på problemen, så höga topptemperaturer klarade man inte av och de medförde garanterat läck i skotten mot överhettaren pga. för stora rörelser i tuberna.
Notera att en viktig del av Schmittkonceptet vi den tiden var överhettarspjället som man använde för att begränsa temperaturen (fanns tom. termostatstyrt!).

Häftigt jo, men man kan bara beklaga en liten banförvaltning som tog kännbart stryk av affären.

Dag B

Gissa ritningen - fredag

av Dag Bonnedal, Friday, March 23, 2018, 20:36 (2218 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag hann inte med riktigt... Loken hade "Pielock ångtorkare", något som orsakade mer bekymmer än glädje. I hela världen fanns det kanske hundra lok (rätta mig, ni som vet bättre) som hade sådana. Ångtorkaren ifråga hänger under ångdomen, tanken var att den skulle vara enklare än Schmidt´s överhettare. Det var den i och för sig, men orsakade bara problem, utan att ge något tillbaka.
Ja, och så hade loken Lentz ventilstyrning. Alltså, inte en slid som gick fram-och-tillbaka, utan ventiler som lyftes upp-och-ned som på vilken nutida förbränningsmotor som helst. Det var bättre ur ångfördelningssynpunkt; en slid öppnar och stänger "sakta men säkert", vilket är "diffust" ur ångfördelningssynpunkt. Så har det alltid varit, en slid var och är mycket beroende av exakt och "osliten" slidstyrning. Med en ventilstyrning ersattes sliden av ventiler, de styrdes av exempelvis en fram-och-tillbaka-gående linjal, som med urtag öppnade och stängde ventilerna. Det blev mycket distinktare "öppet" och "stängt" för inlopp och utlopp. Bra - men ventilerna tålde sällan hettan från ångan... de stängde inte "säkert".
Den enda järnvägsförvaltning jag kommer på som blev "vän" med ventilstyrning, är Österrikes Statsbanor. De utrustade flera hundra ånglok under 20- och 30-talen med ventilstyrningar. Under andra världskriget upphörde installationerna, de tillhörde Deutsche Reichsbahn, men om jag nu inte misstar mig (det gör jag ibland) så fortsatte ombyggnaderna efter kriget.
Berra

Jag vet inte vad i mitt inlägg du opponerar dig emot?
Jag skrev medvetet "överhettare" för det var vad den kallades för, men mina citationstecken är där därför att den inte höll vad den lovade. Mycket riktigt en ångtorkare, men det var inte så den marknadsfördes. Försök till vattentäta skott mitt i rundpannan hade naturligtvis inte förutsättningar att hålla tätt mot alla tuberna när de ständigt rör på sig av den varierande temperaturen.

Ventiler är per automatik inte bättre än en kolvslid. Kolvsliden rör sig i en nästan harmonisk rörelse och passerar portarnas regelkanter i nära maximal hastighet.
En ventil skall ständigt accelerera från viloläge när den är stängd till maximal hastighet direkt efter, och när den stänger så får smällen mot sätet inte bli för stor.
Alltså är en slid betydligt mer distinkt i sitt öppnande och stängande!
Det är andra saker som går att få bättre med ventiler: enklare smörjning, kort slaglängd, stor genomströmningsarea, separat reglering av tillopp och avlopp samt framförallt korta ångkanaler till cylindern.
Men inget av detta var färdigutvecklat i Lentz första version. Konstruktionerna såg helt annorlunda ut när de väl slog igenom 20-30 år senare!
Framförallt materialkvalitéer, berarbetningsprecision, ytbehandling mm. hade man inte kontroll över.

Ett annat lika "lyckat" försök vi ung. samma tid var väl ombyggnaden av ett av loken vid Svartelfs Jernväg?

Dag b