Bg-ritn Horndals bruk? (Bana)

av HP, Tuesday, January 06, 2009, 20:31 (5582 dagar sedan)

Hej!
Nu får Staffan Granath se hit!

Finns det någon som har en bangårdsritning över Horndals bruk?

Mvh Henrik R

Bg-ritn Horndals bruk?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, January 06, 2009, 20:49 (5582 dagar sedan) @ HP

Har du kollat med SJK-arkivet? Där finns rätt mycket äldre bg-ritningar, bl a från Mellansverige.

Bg-ritn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Tuesday, January 06, 2009, 21:16 (5582 dagar sedan) @ HP

Hej!
Nu får Staffan Granath se hit!

Finns det någon som har en bangårdsritning över Horndals bruk?

Mvh Henrik R

det ser ut som om jag bör uppsöka brukshistoriska snarast:-D
är det något speciellt, det finns en bild inscannad i min hjärna, men jag lyckas inte printa ut den :-(

på avhörande!

önskas underdånigast från morshyttan, helt nära bruket:-| :-) :-D

Bg-ritn Horndals bruk?

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 06, 2009, 21:27 (5582 dagar sedan) @ HP

Du menar själva brukets spårområde?

Det har jag sett en/två månne det kan ha varit i en gammal ÖSJ-nytt??
Är det brått eller går föreskrifterna före? :-)

Bg-ritn Horndals bruk?

av o.sundström, Wednesday, January 07, 2009, 07:24 (5581 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Hemma finns en handritad men detaljerad spårplan över själva bruksområdet (som väl är vad som avses med just Horndals Bruk). Byggnader m m finns utsatta. Eftersom jag inte minns (eller vill minnas...) hur jag kommit över den skickar jag kopia per ytpost till hugade spekulanter. Anmälan torde insändas i två bevittnade exemplar till mariol.promenaden@tabortcomhem.se. Skämt åsido, den som så vill får gärna en kopia - i kuvert med "diskret avsändare" - som det hette förr i skabrösa sammanhang.

Lite mer seriöst igen: i den kanske bästa serien brukshistoriker, nämligen den om Fagerstabruken, finns givetvis även en avdelning om Horndal. Avsnittet innehåller även en karta. (Snälla applikanter kan - efter hänvändelse till ovanstående e-postadress - få en kopia även av den kartan sig tillsända.)
Olle S (e. o. bruks- och bannörd)

Bg-ritn Horndals bruk?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, January 07, 2009, 12:22 (5581 dagar sedan) @ o.sundström

Vad hade Horndal för tillverkning?

Bg-ritn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 12:33 (5581 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Vad hade Horndal för tillverkning?

stålband, tråd samt i viss omfattning tunnplåt (fast delvis nere i näs)

ett lokalt skämt säger att det var världens största tillverkare av gnistor:-D

Bg-ritn Horndals bruk?

av o. sundström, Wednesday, January 07, 2009, 13:33 (5581 dagar sedan) @ Staffan Granath

Granaten, granaten, Du glömde armeringsjärnet! Det var väl den stora produkten innan nedläggningen släckte den oljeslukande martinugnen.
Ibland levererade man även billets, bl a till Boxholm och på sjuttiotalet, när jag bodde i Stockholm, tyckte jag det var en fläkt hemifrån när godstågen dundrade in under tunneln vid Riddarholmen, medförande ett par vagnslaster Horndalsbillets.
Men det var då, det!
O. Sundström
Oberüberbesserwisser

Horndals bruk?

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 14:13 (5581 dagar sedan) @ o. sundström

Granaten, granaten, Du glömde armeringsjärnet! Det var väl den stora produkten innan nedläggningen släckte den oljeslukande martinugnen.

att nämna den produkt som resulterade i verkets nedläggning.;-) :-( vore lite oförsiktigt gjort av en relativt ny horndaliensis.

(jag har alltid ansett att offentliga avrättningar gör sig bäst på avstånd)
att ge sig in på en lågprismarknad från att ha varit ett kvalitetsmärke var inte bra:-(
men ok, det tillverkades där.

hur går det med SWJ-funderingarna!?:-|

från en ännu i livet varande horndaling

Bg-ritn Horndals bruk?

av Per-Olov Carlsson, Rydboholm, Wednesday, January 07, 2009, 21:43 (5581 dagar sedan) @ Staffan Granath

Undertecknad samt ytterligare två generationer har varit anställda på bruket. Någon tråd har aldrig tillverkats i Horndal. Inte någon tunnplåt eller band heller.
Horndal tillverkade under modern tid fram till nedläggningen så kallat handelsstål, dvs armeringsjärn. Under 1960 talet satsades det på vidareförädling genom att armeringsjärnen kliptes och bockades för att passa byggindustrin. Det fanns också en avdelning där man hade tråddrageri och svetsade armeringsnät. All tråd kom på bil eller järnväg från andra leverantörer.

Bg-ritn Horndals bruk?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, January 07, 2009, 22:04 (5581 dagar sedan) @ Per-Olov Carlsson

Tack - men längre tillbaks då??

Bg-ritn Horndals bruk?

av Per-Olov Carlsson, Wednesday, January 07, 2009, 22:13 (5581 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Hytta som producerade tackjärn som smiddes i värdens största lanchachir smedja. Kvalitetsjärn från Horndal exporterades som stångjärn via bl a Gävle hamn, från början med häst och vagn/släde sedemera med järnväg

Bg-ritn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Thursday, January 08, 2009, 10:23 (5580 dagar sedan) @ Per-Olov Carlsson

Undertecknad samt ytterligare två generationer har varit anställda på bruket. Någon tråd har aldrig tillverkats i Horndal. Inte någon tunnplåt eller band heller.


tror inte att det är något motsatsförhållande, de produkter som otto stjernquist nämner i sina skrifter avser industrianläggningen horndals bruk som helhet och jag antar att det är dessa som kurt undrar över :-)

inne i själva horndal var martin-stålverket med valsning till stålämnen, känd för sin höga kvalitet sk sur-martin.
i ett tidigare skede (fram tills nya valsverket vart klart) hamrades götet ut till smidesstänger i lancashiresmedjan, svärldens största under ett tak:-) .
därefter i ett för sin tid mycket modern elektriskt drivet valsverk (ett av svänghjulen är idag uppställt som ett monument över bruksepoken.

enligt otto så förekom en viss tillverkning av bandstål för specialdimensioner direkt i anslutning till detta (valsmaskinen är bevarad och utställd i parken)

i horndals bruk ingick även näs verkstäder med sitt valsverk för tunnplåt och plattstål (inte stålband som jag råkade skriva)
fram till 20-talet fanns där även en hytta, det var allt detta flyttande som gav upphov till NMJ och senare NHdJ.
(från hyttan i näs upp till martinverket i horndal, bearbetning till götstål som sedan sändes tillbaks för valsning i näs och sedan slutligen tillbaks för vidare export.
puh vilket flyttande men många tjänade extra på omlastning även om det inte var överbetalt)

det fanns även ett tråddragningsverk knutet till horndals bruk fram till kriget.

men alldeles riktigt, inne i horndalsverket var det ståltillverkning och bearbetning till handelsstål.

intressant att höra av en som länge tjänat bruket, jag m.fl skulle vara intresserd av att höra mer och gärna fotografier, vi försöker hålla minnet vid liv av den tid som flytt:-) ;-)

från morshyttan, en gång del i transportleden

Bg-ritn Horndals bruk?

av ställare finvalsverket. horndal, horndal, Sunday, January 18, 2009, 12:40 (5570 dagar sedan) @ Staffan Granath

valsverken horndal

götvalsverket 1989-1959 (svänghjulet trekanten)
nytt götverk 1960-1978. ämnen från götverken till medium, grov,finvalsverket,ämnen o slabs till boxholm.
mediumvalsverket, 1898-1965 (förparet vid vaktstugan
mediumverket vinkel,t-järn,l,grann-balk 6 o8kant rundjärn.armering-25 mm plattjärn profiler mm. (universalen vid kontoret)

grovvalsverk 1898-1950 ca axelstål mm

finvalsverket 1951-1978. rundjärn 8-25 mm.plattjärn 15X3- 40X6 mm.profiler.

armeringsjärn 6-25 mm .

sista hetan valsades den 23/8-1978 kl 12,10 ( 14 mm rundjärn provvalsning åt tekniskahögskolan stockholm.

kl 12,15 23/8-78 slog jag igen finvalsverket för sista gången sedan var det färdigvalsat i horndal.

Bg-ritn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Sunday, January 18, 2009, 13:06 (5570 dagar sedan) @ ställare finvalsverket. horndal

kl 12,15 23/8-78 slog jag igen finvalsverket för sista gången sedan var det färdigvalsat i horndal.<

intressant att höra, jag försöker sätta alla detaljer på pränt så hör gärna av sig till ovanstående adress.:-) :-)

om det är till att bo på orten så håller jag till i nybygget borta vid 68,an mot avesta :-| :-)

från det intresserade horndal

Bg-ritn Horndals bruk?

av Ola Almquist, Friday, January 09, 2009, 01:00 (5579 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Du menar själva brukets spårområde?

Det har jag sett en/två månne det kan ha varit i en gammal ÖSJ-nytt??

Om Horndalsverken har skrivits i ÖSJ-bladet 4/81 och 1/82 m.fl.

Register finns här (Excelfil).

M.v.h.
Ola

Bg-ritn Horndals bruk?

av HP, Jönköping, Wednesday, January 07, 2009, 07:24 (5581 dagar sedan) @ HP

Hej!
Nu får Staffan Granath se hit!

Finns det någon som har en bangårdsritning över Horndals bruk?

Mvh Henrik R

Nej, bråttom är det inte, och nog går det får tag på om man söker i arkiv. Brukar ofta ta en kaffetermosstopp vid gamla vpgen vid bruket när jag åker bil till eller från Gävle. mest nyfiken på hur det en gång sett ut runt bruket där.

Mvh Henrik

Bg-ritn Horndals bruk?

av Anders Ö,,,/NJM, Wednesday, January 07, 2009, 11:59 (5581 dagar sedan) @ HP

Aha...då förstår jag. Har du sett om lokstallet står kvar än?
Om - ligger där en trave avkapade tubrör utanför, runt hörnet på långsidan? Om - så tillhör de MaWJ1 ;o)))

Å Olle får Jätte gärna maila spårplan om han har sådan elektrisk;
oster_1@TABORTspray.se

Bg-ritn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 12:30 (5581 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Aha...då förstår jag. Har du sett om lokstallet står kvar än?
Om - ligger där en trave avkapade tubrör utanför, runt hörnet på långsidan? Om - så tillhör de MaWJ1 ;o)))

Aha...då förstår jag. Har du sett om lokstallet står kvar än?
Om - ligger där en trave avkapade tubrör utanför, runt hörnet på långsidan? Om - så tillhör de MaWJ1 ;o)))

lokstallet står kvar och använs av en lokal vedhandlare:-)

inga rör men en del grova nitborrade plåtar:-|


det finns en hög med rör etc längre bort, foto kommer inom kort:-)

"jag vet ty jag var där"

Bg-ritn Horndals bruk?

av m.sundström, Thursday, January 08, 2009, 19:56 (5580 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

En godhjärtad och väluppfostrad yngre kvinnlig kollega har hjälpt farbror Olle att skanna vadan såväl den handritade skissen som kopian ur Fg-brukshistoriken borde finnas på Din datoriska skärm i morgon om Gud vill, bussarna till Borlänge går och tekniken inte vrenskas!

OS

Bg-ritn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 12:57 (5581 dagar sedan) @ HP


Nej, bråttom är det inte, och nog går det får tag på om man söker i arkiv. Brukar ofta ta en kaffetermosstopp vid gamla vpgen vid bruket när jag åker bil till eller från Gävle. mest nyfiken på hur det en gång sett ut runt bruket där.

Mvh Henrik

ställer gärna upp som ciceron eller på telefon:-)

mail se ovan

NsHJ stn Horndals bruk?

av Ante Svensson, Wednesday, January 07, 2009, 18:41 (5581 dagar sedan) @ Staffan Granath

Finns något kvar av Näs - Horndals station med samma namn?
Ante

NsHJ stn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 19:44 (5581 dagar sedan) @ Ante Svensson

Finns något kvar av Näs - Horndals station med samma namn?
Ante

näpp, inte ett gruskorn sedan nya övergången och perrongen byggdes:-P :-(

men ett verkstadsskjul är bevarat då det köptes av en privatperson på sjuttio-talet, jag söker dock vem:-|

från det oskyddade horndal:-| ;-) :-(

NsHJ stn Horndals bruk?

av Anders Ö..., Wednesday, January 07, 2009, 20:07 (5581 dagar sedan) @ Staffan Granath

Menas stationshuset som fanns vid bruket? Det gula, en "fyrkantig" sak?
Är det rivet nu alltså? Eller är det någon annan byggnad?

NsHJ stn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 20:27 (5581 dagar sedan) @ Anders Ö...

Menas stationshuset som fanns vid bruket? Det gula, en "fyrkantig" sak?
Är det rivet nu alltså? Eller är det någon annan byggnad?

det "fyrkantiga" huset torde vara det sk våghuset snett emot stationen, se steens sida historiskt.nu.

den är bevarad och relativt intakt, dock har den spontaninretts till lokal krog (troligen utan tillstånd.)

ett antal lokala fanatiker har dock lite planer att ha den som stationshus om banan förmås uppstå:-) ;-) :-)

NsHJ stn Horndals bruk?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, January 07, 2009, 23:59 (5580 dagar sedan) @ Staffan Granath

Menas stationshuset som fanns vid bruket? Det gula, en "fyrkantig" sak?
Är det rivet nu alltså? Eller är det någon annan byggnad?


det "fyrkantiga" huset torde vara det sk våghuset snett emot stationen, se steens sida historiskt.nu.

den är bevarad och relativt intakt, dock har den spontaninretts till lokal krog (troligen utan tillstånd.)

ett antal lokala fanatiker har dock lite planer att ha den som stationshus om banan förmås uppstå:-) ;-) :-)

Säker? När jag kollar på flybilden på Hitta.se så ser jag inte våghuset/kontoret utan bara det västra huset vilket jag tror är g:a stn-huset,dvs det till höger på bildeni historiskt.nu

NsHJ stn Horndals bruk?

av Staffan Granath, Thursday, January 08, 2009, 10:00 (5580 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM


Säker? När jag kollar på flybilden på Hitta.se så ser jag inte våghuset/kontoret utan bara det västra huset vilket jag tror är g:a stn-huset,dvs det till höger på bildeni historiskt.nu

jo, det är med, det är en knappt synlig sak ca (5 cm på skärmen vid x9) från spåret bland några trn.
stationshuset låg mittemot i det som nu är en risdunge.

det avlånga hus som syns på hitta är vaktstugan (syns ej på historiskt, den är bakom vagnen vid stationen.

jag återkommer med en bildsvit snart, men bredbandet är lite risigt på orten så jag hinner inte ladda ner det på photobucket innan det bryts:-(

återkommer

från det isolerade morshyttan

ps var vid gamla lokstallet, en hel del finns under snön enligt nuvarande ägare som jag träffade:-)

horndal, här kommer bilderna!

av Staffan Granath, Friday, January 16, 2009, 20:01 (5572 dagar sedan) @ Staffan Granath


Säker? När jag kollar på flybilden på Hitta.se så ser jag inte våghuset/kontoret utan bara det västra huset vilket jag tror är g:a stn-huset,dvs det till höger på bildeni historiskt.nu


jo, det är med, det är en knappt synlig sak ca (5 cm på skärmen vid x9) från spåret bland några trn.

[image]

så här ser dagsläget ut:-)

stationshuset låg mittemot i det som nu är en risdunge.

[image]

och så är den krassa verkligheten tyvärr idag:-(

jag återkommer med en bildsvit snart, men bredbandet är lite risigt på orten så jag hinner inte ladda ner det på photobucket innan det bryts:-(

nu är omvärlden kontaktbar så här kommer en nostalisk sejour på bruket;-)

[image]
rester av fundament till ett malmspår

[image]

kalk-lossningsramp enligt skylt

[image]

banvallen mot lokstallet, brandstationen delvis synlig

[image]

lokstallet, idag den lokale vedhökarens residens;-)

[image]

en stor plåt om någon känner igen vad det kan vara till, anges vara till ett av loken f-n trot:-P
(kan det vara tuber i snön :-| )

då snön knappast förhöjer intrycket ber jag att få återkomma vid barmark om inte forumet uttryckligen avböjer :-)

inget är dock som verkligheten, jag står till tjänst om någon förvirrar sig hit och vill bese området :-)

från det inte helt driftklara horndal

horndal, här kommer bilderna!

av Anders Ö..., Friday, January 16, 2009, 23:18 (5572 dagar sedan) @ Staffan Granath


Säker? När jag kollar på flybilden på Hitta.se så ser jag inte våghuset/kontoret utan bara det västra huset vilket jag tror är g:a stn-huset,dvs det till höger på bildeni historiskt.nu


jo, det är med, det är en knappt synlig sak ca (5 cm på skärmen vid x9) från spåret bland några trn.


[image]

så här ser dagsläget ut:-)

Oki, nu ser jag våghuset på satelit bilden..

stationshuset låg mittemot i det som nu är en risdunge.

[image]

och så är den krassa verkligheten tyvärr idag:-(

Men nu visar du ju en bild från stambanan, NsHJ s stn-hus låg väl norr om det gula huset på bilden?


nu är omvärlden kontaktbar så här kommer en nostalisk sejour på bruket;-)

Kan du peta in var bilderna är tagna på kartan nedan?
Första bilden med ramperna är väl strax väster om stenkolsmagasinet (17) o kanske vid förrådet (20)?
Urklipp från Horndalshistoriken.


[image]
rester av fundament till ett malmspår

[image]

kalk-lossningsramp enligt skylt

[image]

banvallen mot lokstallet, brandstationen delvis synlig

Näe? är ine detta taget starx norr om träkolshuset (13) ?


[image]

lokstallet, idag den lokale vedhökarens residens;-)

[image]

Tubbitarna låg dels mellan portarna (några stycken) å i en hög där vedförrådet står, ca metern långa.

en stor plåt om någon känner igen vad det kan vara till, anges vara till ett av loken f-n trot:-P
(kan det vara tuber i snön :-| )

Jag kan då inte identifiera plåten på ett lok å några tuber ser jag inte för all snö ;o))


då snön knappast förhöjer intrycket ber jag att få återkomma vid barmark om inte forumet uttryckligen avböjer :-)

inget är dock som verkligheten, jag står till tjänst om någon förvirrar sig hit och vill bese området :-)

från det inte helt driftklara horndal

horndal, här kommer bilderna!

av Staffan Granath, Saturday, January 17, 2009, 10:13 (5571 dagar sedan) @ Anders Ö...

stationshuset låg mittemot i det som nu är en risdunge.

[image]

och så är den krassa verkligheten tyvärr idag:-(

Men nu visar du ju en bild från stambanan, NsHJ s stn-hus låg väl norr om det gula huset på bilden?

riktigt, det blev ett syftningsfel, jag menar var tåget stannar idag (där stationshuset låg tar sig ingen fram levande bland all á taggbuskat

> nu är omvärlden kontaktbar så här kommer en nostalisk sejour på bruket;-)


Kan du peta in var bilderna är tagna på kartan nedan?
Första bilden med ramperna är väl strax väster om stenkolsmagasinet (17) o kanske vid förrådet (20)?

javisst högvälborne,allt enligt din önskan :-)

[image]

[image]
rester av fundament till ett malmspår

ligger utan för kartan men alldeles riktigt V stenkolsmagasinet

[image]

kalk-lossningsramp enligt skylt

ligger där banorna går ihop (spår från hus 5 b.la)

[image]

banvallen mot lokstallet, brandstationen delvis synlig

Näe? är ine detta taget starx norr om träkolshuset (13) ?

riktigt det vart aldrig ändrat i texten när jag bytte bild (muren är vid vägen från dammen )


[image]

lokstallet, idag den lokale vedhökarens residens;-)

[image]

Tubbitarna låg dels mellan portarna (några stycken) å i en hög där vedförrådet står, ca metern långa.

en stor plåt om någon känner igen vad det kan vara till, anges vara till ett av loken f-n trot:-P
(kan det vara tuber i snön :-| )

Jag kan då inte identifiera plåten på ett lok å några tuber ser jag inte för all snö ;o))

troligen rester av en malmskopa men husägaren hävdar att det legat inne i stallet.
rören i snön är ca 80mm och knappt synliga i jorden, får krafsa vid tjänlig väderlek :-P

då snön knappast förhöjer intrycket ber jag att få återkomma vid barmark om inte forumet uttryckligen avböjer :-)

från det insnöade horndal :-| :-) :-D

Bg-ritn Horndals bruk!

av Anders Svensson @, Thursday, January 08, 2009, 18:04 (5580 dagar sedan) @ HP

Är just nu i SJK klubblokal (Hjm-möte) och har hittat att i SJK arkiv finns en bangårdsritning på Horndals bruk (själva stationen, inte bruket, med påskriften "förslag till hållplats") i skala 1:1000 daterad 1920-11-04, godkänd 1921-04-23. //Anders

Bg-ritn Horndals bruk!

av Stefan Nilsson, Thursday, January 08, 2009, 18:36 (5580 dagar sedan) @ Anders Svensson

Via Lmv:s Historiska kartor finns Horndals stn med på expropriationskartan för NSb 1877 (utsnitt länkat till lite större bild):

[image]

Spårsystemet vid bruket och sågverket syns rätt OK i Ekonomiska kartan från 1963 (hoppas länken funkar - åsså måste man ha Lmv:s viewer för att kunna se den). :-)