ULJ:s rälsbil (Fordon: allmänt)

av Nicke2, Tuesday, January 06, 2009, 22:41 (5560 dagar sedan)

Är det någon som kan historien bakom ULJ:s rälsbil (tillv.år, fabrikat, vem som beställde den, ändamål etc.)?

Tack på förhand!
/Nicke2

ULJ:s rälsbil

av Sven A, Uppsala, Tuesday, January 06, 2009, 23:33 (5560 dagar sedan) @ Nicke2

Är det någon som kan historien bakom ULJ:s rälsbil (tillv.år, fabrikat, vem som beställde den, ändamål etc.)?

Tack på förhand!
/Nicke2

1936
Volvo
SRJ
För direktionens bruk

Bilen är inte beställd som en rälsbil, utan den rullade ett halvår som taxi innan den byggdes om.
Var ombyggnaden skedde är för mig okänt, men Mörby??

http://www.srjmf.se/pictures/ralsbilsrj.gif

ULJ:s rälsbil

av Nicke2, Wednesday, January 07, 2009, 10:08 (5559 dagar sedan) @ Sven A

Tackar!

ULJ:s rälsbil

av Granis, Wednesday, January 07, 2009, 10:21 (5559 dagar sedan) @ Sven A

Bilen är inte beställd som en rälsbil, utan den rullade ett halvår som taxi innan den byggdes om.

Är Du verkligen säker på detta? En Stor Expert uttalade sig ju i frågan på Gamla Postvagnen för snart fem år sedan och påstod då nåt annat. Dock kan han nu inte komma på varför :-). Däremot vet han (fortfarande) att den jättehäftiga rälsbil av märket "Graham Paige" som NÖJ hade (och som så tragiskt skrotades av SJ "i modern [= sedan museiföreningar bildats] tid" ) var landsvägsfordon från början. Kanske föreligger en sammanblandning, och/ eller ett missförstånd? Vilket ju även är möjligt beträffande den nu så gamle Experten :-P

/ L G

ULJ:s rälsbil

av Granis, Wednesday, January 07, 2009, 11:43 (5559 dagar sedan) @ Granis

Läs också Kurts kommentar till Expertens inlägg. Det faktum att SRJ-bolaget också via SLO beställde taxibilar av samma typ kan ju vara en orsak till uppgiften om att även rälsbilen skulle ha varit taxi (från början)?

/ L G

ULJ:s rälsbil

av nicke, Wednesday, January 07, 2009, 11:45 (5559 dagar sedan) @ Granis

Reflektion: En bil var riktigt dyrt på den tiden, och det är väl inte så konstigt om man då köper en begagnad bil som man kör skärbrännaren i direkt. Men vi låter den äldre expertisen få fritt svängrum här :-P

nicke

ULJ:s rälsbil

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, January 07, 2009, 12:16 (5559 dagar sedan) @ nicke

Jag tror t o m det står i 1949 års minnesskrift (eller i ngn SRJ årsberättelse) att bilen aldrig haft gummihjul...

ULJ:s rälsbil

av Nicke2, Wednesday, January 07, 2009, 12:56 (5559 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Helt godtyckligt gör jag antagandet att det vid tidpunkten för beställningen av rälsbilen inte fanns några andra tänkbara alternativ till inspektionsvagn. Dvs att konceptet motordressin ännu inte "fötts"...
Stämmer detta eller fanns det någon annan anledning till att man beställde just en rälsbil istf t.ex. motordressin? (En förklaring skulle ju kunna vara att det "inte anstog direktionen" att harva runt i en simpel motordressin...eller?!?!)

rälsbilar

av Granis, Wednesday, January 07, 2009, 13:00 (5559 dagar sedan) @ Nicke2

...(En förklaring skulle ju kunna vara att det "inte anstog direktionen" att harva runt i en simpel motordressin...eller?!?!)

Nåt sånt kanske. Komforten var/ är ju betydligt högre i dessa rälsbilar. Icke minst i lyxbilen Graham Paige på NÖJ/ TÖJ (bästa bild jag kunde hitta, är alltså omslaget på "Tåg och Spår" nr 95)

/ L G

rälsbilar

av Kjell Andersson, Wednesday, January 07, 2009, 13:40 (5559 dagar sedan) @ Granis

I Gävle finns också en "SUGGA":-P
[image]

rälsbilar

av Dag Bonnedal, Wednesday, January 07, 2009, 14:13 (5559 dagar sedan) @ Kjell Andersson

I Gävle finns också en "SUGGA":-P
[image]

Hm, var det inte krav på att sådanan fordon skulle kunna snabbutrymmas?
Vår Volvo i Mariefred är ombyggd från bakhängda till framhängda dörrar just av den orsaken.
Inte så kul att hoppa ut från en sådan i fart om dörren är i vägen

Dag B

rälsbilar

av Kjell Andersson, Wednesday, January 07, 2009, 14:23 (5559 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Är det inte flera dörrar på er Volvo ?

rälsbilar

av Dag Bonnedal, Wednesday, January 07, 2009, 14:31 (5559 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Är det inte flera dörrar på er Volvo ?

Jo, men den är förlängd redan som landsvägsfordon från fyrdörrars droska till 6 dörrars landsvägsbuss (mittdörrarna ser annorlunda ut).
Sedan monterades denna karross på ett uderrede som hade haft en 1914 års Cadillac innan.
Det var då man hängde om dörrar.

Dag B

rälsbilar

av Kjell Andersson, Wednesday, January 07, 2009, 14:50 (5559 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det är så sällan den har varit ute när vi besökt Mariefred så Jag har inte lyckats studera den på nära håll eller fått någon bild heller .

rälsbilar

av Dag Bonnedal, Wednesday, January 07, 2009, 14:56 (5559 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Det är så sällan den har varit ute när vi besökt Mariefred så Jag har inte lyckats studera den på nära håll eller fått någon bild heller .

Jo, den är ju i originalskick med Volvo sidventilsexa, osynkad låda och fotbroms (utan servo) som verkar på alla 8 balanserade bromsblocken.
Tyvärr går inte detta riktigt ihop med regelbunden trafik. Men den går på alla större evenemangsdagar, passa på då.

Dag B

rälsbilar

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, January 07, 2009, 15:54 (5559 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

ÖSlJ:s Volvo användes väl rätt sent på HFJ, i annonserad tidtabellssatt trafik, främst på delen Fredriksberg-Neva. Den användes även mellan Hällefors och Fredriksberg på söndagar (tror jag) så slapp man ha ett ånglok för detta.

Skulle det kunna vara så att den inte godkändes för perwsontrafik med framhängda dörrar?

Bilen (bussen?) hade ofta en tillkopplad pytteliten ps-vagn av urgammal typ, en av dessa Värmlandvagnar vars öden har diskuterats tidigare i detta forum och som ursprungligen kom från ngn av "sjöbanorna". Förmodligen med träunderrede. Oklart om ngn pass fick åka i den eller om den bara var för bagage och paket?

En sådan gammal vagn sändes till Lina och stod på en godsvagn i Södertälje. Vet inte vart den blev av, tyvärr bedömdes den inte falla inom ÖSlJ:s intresseområde kanske. Detta hände i början av 60-talet. Synd för det hade kunnat bli ett trevligt litet tåg mellan Mfd och Taxinge.

rnd

rälsbilar

av Dag Bonnedal, Wednesday, January 07, 2009, 19:25 (5559 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

ÖSlJ:s Volvo användes väl rätt sent på HFJ, i annonserad tidtabellssatt trafik, främst på delen Fredriksberg-Neva. Den användes även mellan Hällefors och Fredriksberg på söndagar (tror jag) så slapp man ha ett ånglok för detta.

Skulle det kunna vara så att den inte godkändes för perwsontrafik med framhängda dörrar?

Bilen (bussen?) hade ofta en tillkopplad pytteliten ps-vagn av urgammal typ, en av dessa Värmlandvagnar vars öden har diskuterats tidigare i detta forum och som ursprungligen kom från ngn av "sjöbanorna". Förmodligen med träunderrede. Oklart om ngn pass fick åka i den eller om den bara var för bagage och paket?

En sådan gammal vagn sändes till Lina och stod på en godsvagn i Södertälje. Vet inte vart den blev av, tyvärr bedömdes den inte falla inom ÖSlJ:s intresseområde kanske. Detta hände i början av 60-talet. Synd för det hade kunnat bli ett trevligt litet tåg mellan Mfd och Taxinge.

rnd

Nja, det var Mv. nr. 1 (byggd 1922) som hade släp. Vår är nr. 2 byggd 1934, den har jag inte sett bild på med personsläp.
Alla moderna dressiner har väl byggts efer kravet att alla skall sitta med näsan i färdriktningen och brevid en dörr som det går att hoppa ut genom. När kan den bestämmelsen ha kommit? 50-talet?

DagB

rälsbilar

av Kjell Andersson, Wednesday, January 07, 2009, 20:28 (5559 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Notera "suggan" i Gävle som har en slutsignal framåt ovanför vindrutan den måste väl användas vid backning .?
[image]

rälsbilar

av J. O. Andersson, Thursday, January 08, 2009, 13:34 (5558 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Däremot lär den ofta ha dragit en godsvagn vid HFJ.

Kanske minnesbilden grumlas av att den vid ÖSlJ förr i tiden ofta sågs dragande personvagnen KLJ C 102.

rälsbilar

av Kjell Andersson, Wednesday, January 07, 2009, 20:39 (5559 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Suggan har väl också en sidventilsexa på 90 hästar har jag för mig .

rälsbilar

av Hans Wicklund, Thursday, January 08, 2009, 15:35 (5558 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Suggan torde ha en ED-motor.
HFJ-bussen har en EB, en tidig föregångare på, så vitt jag minns, 60 hk.