B 1037 pannmanometer (Fordon: lok)

av morrgan, Wednesday, January 07, 2009, 11:04 (5560 dagar sedan)

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-pannmanometer.jpg[/img]

Eldaren på loket har uppsikt på pannmanometern så att han alltid har rätt tryck i pannan strax under 12 kg så att inte säkerhetsventilerna blåsar.
I vattenstångsglaset i glasrörstället har han koll på vattennivån i pannan, på bilden är vattennivån lite låg men pannan är kall och utan tryck så det gör inget.
Med injektorn matar matar eldaren in vatten i pannan till rätt nivå.
Eldaren har också en sotare att sköta, med sotaren skapar han ett konstgjort drag i "spisen" det brinner bättre och ångtrycket stiger.
morrgan

Injektorfundering

av Erik Samuelsson (tillfällig), Wednesday, January 07, 2009, 12:32 (5560 dagar sedan) @ morrgan

Var anledningen till denna 90 gradersböj enbart för att få bättre plats eller är det ett sätt att få bort den från den varma pannan vilket kan störa funktionen? Eller en kombination? Några för-/nackdelar?

ES

Injektorfundering

av J Hjelm, Wednesday, January 07, 2009, 12:59 (5560 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Var anledningen till denna 90 gradersböj enbart för att få bättre plats eller är det ett sätt att få bort den från den varma pannan vilket kan störa funktionen? Eller en kombination? Några för-/nackdelar?

ES

Utan att ha svaret så misstänkter jag att det är din första fundering som är korrekt, alltså för att få (marginellt) bättre plats.. Men säker är jag inte. På förarsidan sitter injektorn utan det aktuella röret.

Injektorfundering

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 13:01 (5560 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Var anledningen till denna 90 gradersböj enbart för att få bättre plats eller är det ett sätt att få bort den från den varma pannan vilket kan störa funktionen? Eller en kombination? Några för-/nackdelar?

ES

har sett liknandelösningar på transformatorer, då för att undvika utmattningssprickor pga vibrationer;-)

fast ett å-lok är ju ingen trafo föståss:-| :-(

Injektorfundering

av Nicke2, Wednesday, January 07, 2009, 13:08 (5560 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Eftersom jag är novis på området så vore jag tacksam om någon kunde förklara principen för hur injektorn fungerar, samt. hur man "kör" densamma.
Jag antar att det förekommer ett flertal olika typer av injektorer. Vilken/vilka är vanligast förekommande på svenska ånglok och varför?

Tack på förhand!

Injektorfundering

av J Hjelm, Wednesday, January 07, 2009, 13:18 (5560 dagar sedan) @ Nicke2

Eftersom jag är novis på området så vore jag tacksam om någon kunde förklara principen för hur injektorn fungerar, samt. hur man "kör" densamma.
Jag antar att det förekommer ett flertal olika typer av injektorer. Vilken/vilka är vanligast förekommande på svenska ånglok och varför?

Tack på förhand!

Enkelt förklarat kör man ånga genom en ett munstycke för att öka hastigheten på ångstrålen. Strålen går genom en kammare där den blandas med vatten och sedan skickas tillbaka in i pannan. Om man inte ökade hastigheten på ångan skulle det inte fungera eftersom man, så att säga, får samma tryck på båda sidor.

På svenska lok är Greshams injektor absolut vanligast. Varför vet jag inte, men i allmänhet fungerar de mycket bra.
Loken på High Chaparral, där jag jobbar ibland, har Friedmans injektorer. Som inte alls är lika enkla att hantera utan kräver mer "pill" och omsorg för att funka bra...

Injektorfundering

av Nicke2, Wednesday, January 07, 2009, 13:21 (5560 dagar sedan) @ J Hjelm

Vad är kapaciteten på en injektor (l/min)?

Injektorfundering

av Dag Bonnedal, Wednesday, January 07, 2009, 14:06 (5560 dagar sedan) @ Nicke2

Vad är kapaciteten på en injektor (l/min)?

Numret i kvadrat gånger 1,5.
Ex. Inj. Nr. 9 => 9*9*1,5=120 l/min, ungefär

Dag B

Injektorfundering - på bilden

av Anders Ljung, Wednesday, January 07, 2009, 18:03 (5560 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Vad är kapaciteten på en injektor (l/min)?


Numret i kvadrat gånger 1,5.
Ex. Inj. Nr. 9 => 9*9*1,5=120 l/min, ungefär

Dag B


Vilken storlek är det på bilden? 9 el 10 ?

Injektorfundering - på bilden

av morrgan, Wednesday, January 07, 2009, 18:07 (5560 dagar sedan) @ Anders Ljung

Vad är kapaciteten på en injektor (l/min)?


Numret i kvadrat gånger 1,5.
Ex. Inj. Nr. 9 => 9*9*1,5=120 l/min, ungefär

Dag B

Vilken storlek är det på bilden? 9 el 10 ?

B loken har 9or, det är bara H3s och M3s som har 10or vad jag vet.

morrgan

Injektorfundering - på bilden

av Dag Bonnedal, Wednesday, January 07, 2009, 19:21 (5560 dagar sedan) @ morrgan


B loken har 9or, det är bara H3s och M3s som har 10or vad jag vet.

morrgan

Samt R. G-loken och TGOJs malmatågslok hade en 9:a och en 10:a.

Dag B

Injektorfundering - på bilden

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, January 07, 2009, 19:25 (5560 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

G-loken och TGOJs malmatågslok hade en 9:a och en 10:a.

Så även F 1200.

Injektorfundering

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Wednesday, January 07, 2009, 15:14 (5560 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Om det är kröken / böjen på röret så är det väl för att röret skall ha expansionsmån. När det blir hett blir det ju längre och fanns inte den möjligheten skulle det springa av i olyckligaste fall. :-) Sune

Injektorfundering

av morrgan, Wednesday, January 07, 2009, 16:21 (5560 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Var anledningen till denna 90 gradersböj enbart för att få bättre plats eller är det ett sätt att få bort den från den varma pannan vilket kan störa funktionen? Eller en kombination? Några för-/nackdelar?

ES

En orsak är reservdelshållning, som det nu är så har loket 2 st vänsterinjektorer, vissa lok kan ha högerinjektorer, men B-loken har 2 av samma sort. En sort mindre att ha i lager för byte om det krånglar.
morrgan

Injektorfundering - delar

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, January 07, 2009, 19:21 (5560 dagar sedan) @ morrgan

Morrgan, jag tror inte att detta var ngn viktig anledning. Obs att G-injektorernas lösa insatsdelar är helt identiska för vänster- resp- högerinjektorer - det är bara husen som skiljer.

F ö är antalet delar (till varje inj-storlek) inte så stort - mindre än ett dussin per injektor; ja, det blir visst 12 precis om du räknar in flänsmuttrarna till röranslutningarna nertill.

Jag minns inte - har standard E samma 90-graderskrök?? Och E10?

Injektorfundering

av Per Ljungberg, Wednesday, January 07, 2009, 19:31 (5560 dagar sedan) @ morrgan

Utan att känna till ett B-lok så noga ställer jag följande orsaksförslag: Om injektorn skulle sitta som på förarsidan skulle i så fall den vara ivägen för handtaget till eldstadsluckan? Injektorerna sitter på samma sätt på A5 1545 (KJ 17).
PLj

Injektorfundering

av Stora Borås @, Borgstena, Wednesday, January 07, 2009, 19:37 (5560 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Utan att vara alltför säker kan det också vara att då ju eldaren är ansvarig för uppsikten på sin sida, kan det vara för att det är enklare för honom att efter påeldning både hålla uppsikt och att manövrera injektorn. Sitter den på panngaveln har han sämre möjlighet att se framåt. Stora Borås:

Injektorfundering

av Anders Ö /NJM TC, Wednesday, January 07, 2009, 19:59 (5560 dagar sedan) @ Stora Borås

Utan att vara alltför säker kan det också vara att då ju eldaren är ansvarig för uppsikten på sin sida, kan det vara för att det är enklare för honom att efter påeldning både hålla uppsikt och att manövrera injektorn. Sitter den på panngaveln har han sämre möjlighet att se framåt. Stora Borås:

Det är nog en rimlig delförklaring.
Jag har alltid trott att det främst är för att mekaniskmen till eldstadsluckan ska få plats.
Ingen som har en interiör bild från 1793? Har förmig att det är lika där trots att hon ärhögerkörd.

Injektorfundering

av Anders Sandgren, Wednesday, January 07, 2009, 21:31 (5560 dagar sedan) @ Anders Ö /NJM TC

Även Tb-loken (enligt bild i [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=13583]denna tidigare tråd[/link]) och Cc hade denna böj (syns bl.a "Svenskarna & deras järnvägar" där det är en hyttbild på ett Cc-lok, f.ö. med max-strecket på 13 på manometern, det var väl inte alla Cc som hade det...).
Vilka större lok hade INTE denna böj på eldarinjektorn?

B 1037 pannmanometer

av Nicke2, Wednesday, January 07, 2009, 15:18 (5560 dagar sedan) @ morrgan

Bakom vattenstådsglasen syns en rödmålad cirkelformad yta med text på. Vad är detta?

B 1037 pannmanometer

av Affe (på jobbet), Wednesday, January 07, 2009, 16:16 (5560 dagar sedan) @ Nicke2

Bakom vattenstådsglasen syns en rödmålad cirkelformad yta med text på. Vad är detta?

Det är en [link=http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-hyttljus3.jpg]nivåmarkering [/link] för lägsta vattenstånd.

B 1037 pannmanometer KOLLA!

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 15:33 (5560 dagar sedan) @ morrgan


Eldaren på loket har uppsikt på pannmanometern så att han alltid har rätt tryck i pannan strax under 12 kg så att inte säkerhetsventilerna blåsar.
I vattenstångsglaset i glasrörstället har han koll på vattennivån i pannan, på bilden är vattennivån lite låg men pannan är kall och utan tryck så det gör inget.

det ser f-n så likt asbest det där rörskyddet, kolla med en tändsticka (brinnande)

(om ni inte satt dit det i modern tid)

påverkas ej = troligen asbest
påverkas = glasfiber el. motsvarande
ryker men påverkas ej = grafitgarn

vi i horndal gillar även den sidan av sverige, var rädda OM ER:-) ;-)

B 1037 pannmanometer KOLLA!

av Kristoffer Johansson, Wednesday, January 07, 2009, 17:30 (5560 dagar sedan) @ Staffan Granath

Isoleringen som syns på rören är ny gjord av glasfiberväv, och på vissa ställen försöksmålad med grå 11.

B 1037 pannmanometer KOLLA!

av Erik Samuelsson (tillfällig), Wednesday, January 07, 2009, 17:36 (5560 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Isoleringen som syns på rören är ny gjord av glasfiberväv, och på vissa ställen försöksmålad med grå 11.

Grå 11 = "Asbestgrå"? :-P

ES

B 1037 pannmanometer KOLLA!

av Staffan Granath, Wednesday, January 07, 2009, 19:41 (5560 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Isoleringen som syns på rören är ny gjord av glasfiberväv, och på vissa ställen försöksmålad med grå 11.


Grå 11 = "Asbestgrå"? :-P

ES

ja, där var det riktigt och tidsenligt gjort, snyggt:-)

stiligt, mej lurade ni i.a.f :-) ;-)

bockningar från horndal:-| :-) :-D