Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg (Järnväg allmänt)

av ufo, Saturday, April 28, 2018, 13:45 (2184 dagar sedan)

Jag vet inte om denna visats förut här, men i så fall så bjuder jag på en liten påminnelse.

https://www.youtube.com/watch?v=1MoGnEikmrg

MVH,
/Ulf Andersson

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Jan Frelin, Sunday, April 29, 2018, 06:53 (2183 dagar sedan) @ ufo

Den hade jag inte sett, tackar!

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Nordexpress, Sunday, April 29, 2018, 16:52 (2183 dagar sedan) @ ufo

Ja, trevlig film.

Den vore ännu trevligare om formatet inte vore i hoptryckt, så att personerna och vagnar återfår rätt bredd/höjd förhållande...

Men det är kul att se dessa miljöer så som de såg ut för 70 år sedan, tack.

Nordexpress

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av 53 Wadsten, Sunday, April 29, 2018, 18:11 (2183 dagar sedan) @ Nordexpress

Tråkig film.

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Patrik Eriksson, Monday, April 30, 2018, 09:01 (2182 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kanske den här filmen får dig på bättre humör Wadsten.

[link=https://www.youtube.com/watch?v=bH0SfC1yqTE]Falsterbobanan 1942[/link]

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Sune Nylén, Monday, April 30, 2018, 14:10 (2182 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Falsterbobanan !!!Usch vad tråkig film, hur tänkte de som spelade in den egentligen :-( ,- och inte fick vi se Sten Broman på Falsterbohus heller!:-P Bara gamla jvg are :-( Eller vad säger du Gustaf? :-) Sune

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Tommy Texius, Monday, April 30, 2018, 15:24 (2182 dagar sedan) @ Sune Nylén

Falsterbobanan !!!Usch vad tråkig film, hur tänkte de som spelade in den egentligen :-( ,- och inte fick vi se Sten Broman på Falsterbohus heller!:-P Bara gamla jvg are :-( Eller vad säger du Gustaf? :-) Sune

Instämmer, tråkig film!!:-P

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Lennart Fransson, Monday, April 30, 2018, 16:38 (2182 dagar sedan) @ Tommy Texius

Falsterbobanan !!!Usch vad tråkig film, hur tänkte de som spelade in den egentligen :-( ,- och inte fick vi se Sten Broman på Falsterbohus heller!:-P Bara gamla jvg are :-( Eller vad säger du Gustaf? :-) Sune


Instämmer, tråkig film!!:-P

Och dessutom irriterande kort. Inte bra alls!

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Klas Blomberg, Monday, April 30, 2018, 16:45 (2182 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nästan lika tråkig som den här
[link]https://youtu.be/c1kiMj0X8JI[/link]

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Sune Nylén, Monday, April 30, 2018, 18:02 (2182 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Jaaa! DE DÄR VA JU NÅGOT HELT ANNAT. På plussidan noterar jag att ca 10 minuter in i filmen håller en oförsiktig yngling på att nära nog bli ihjälkörd av en vagn :-P . På minussidan :-( att det ej visas någon bild på Malmöoperan ex. Stadsteatern. där jag de senaste åren sett såväl Kinky Boots som Top Hat, och även beretts möjlighet att demonstrera för ressällskapet hur man lär sig steppa à la Fred Astaire.
Efter tre timmars övning gick det inte alls, efter trettio si så där och efter trehundra hyfsat. Trägen vinner.
:-) ;-) :-P Sune

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Ingemar B, Monday, April 30, 2018, 22:53 (2182 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Som ledde vidare till denna:

[link=http://https://youtu.be/AEDODGNwaDI]Sista tåget på VGJ[/link]

V3-lok vänder ett smalspårslok.

Ingemar.

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Sune Nylén, Monday, April 30, 2018, 23:39 (2182 dagar sedan) @ Ingemar B

Som ledde vidare till denna:

[link=http://https://youtu.be/AEDODGNwaDI]Sista tåget på VGJ[/link]

V3-lok vänder ett smalspårslok.

Ingemar.

Linken linkade åt galet håll, men never mind,den finns ju på Youtube
VGJ filmen skattar jag högt. Bland det sista i Sjövik såg jag min gamle fjällresebroder Carl-Ryno,Calle, Ewelind säljandes biljetter därstädes. Calle ägde Nordresor vid sidan om, och det var nog en trettiofem-fyrtio år som jag var iväg till Norge minst en vecka varje år. Calle tog gärna vikariat på VGJ när han inte satt på stinsex. och vinkade av tåg på Gbg C., Samtidigt passade han på att sälja persienner till alla i bygden. Han började,som han sa´, med prästen. När han köpt, köpte de andra också.:-P Sune

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Ingemar B, Tuesday, May 01, 2018, 11:03 (2181 dagar sedan) @ Ingemar B

<Nytt försök med länken till tuben.

[link=https://www.youtube.com/watch?v=AEDODGNwaDI]Sista tåget ut 1967[/link]

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Kjell Friberg, Sunday, April 29, 2018, 21:59 (2183 dagar sedan) @ Nordexpress

När man ser filmen med rätt höjd/breddförhållande är den helt OK. Kontrollera att du verkligen har 4/5 och inte exempelvis 9/16 eller något annat vidfilmsformat. Gamla filmer blir helt onjutbara när hela skärmytan utnyttjas för storbildsformat och om man blivit "bortskämd" med detta verkar det riktiga formatet mycket distorderat.

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Arne, Sunday, April 29, 2018, 22:39 (2183 dagar sedan) @ Kjell Friberg

När man ser filmen med rätt höjd/breddförhållande är den helt OK. Kontrollera att du verkligen har 4/5 och inte exempelvis 9/16 eller något annat vidfilmsformat. Gamla filmer blir helt onjutbara när hela skärmytan utnyttjas för storbildsformat och om man blivit "bortskämd" med detta verkar det riktiga formatet mycket distorderat.

Och hur gör man då för att kunna se den här trevliga YouTube-filmen i rätt format och inte som nu hoptryckt horisontellt i sidled? Som det nu är ser ju filmen ut som när man projicerar en CinemaScope-film utan rätt anamorfisk korrigerande försättsoptik framför projektorns objektivlins. Jag kan inte hitta någon inställning på YouTube-sidan som drar ut bilden i sidled.

Nu talar jag alltså om att kunna se den här svartvita stumfilmen från banan Malmö–Simrishamn 1943 på min dators platta 24 tums LED-skärm. Det kanske går att se filmen via någon YouTube-app på en modern platt-teve där man kan välja olika sidformat och på så vis korrigera för sidfelet. Men hur gör jag alltså för att justera sidförhållandet på filmbilden på min datorskärm? :-)

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Kjell Friberg, Monday, April 30, 2018, 04:30 (2182 dagar sedan) @ Arne

Det är inte i visningsprogrammet utan på skärmen du ställer in bredd/höjd. Jag har visat denna film så många gånger på SJK-mten med en riktig 16 mm-projektor och vet därför att lok och vagnar inte skall se ut som om en jätte trampat på dem. Det finns ett ställe i filmen där det syns tydligt och det är slutet med SJ-emblemet och tåget som går runt. Detta emblem är cirkulärt men blir elliptiskt när det dras ut som en cinemascopebild. Hellre svarta fält vid sidorna än ovala hjul!

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Harald, Monday, April 30, 2018, 10:26 (2182 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det hjälper inte att ändra upplösning på skärmen, för programmet tar hänsyn till det och ser till att behålla höjd-bredd-förhållandet. Filmen visas i en ruta som har höjd-bredd-förhållandet 3:4. Bilden är hoptryckt i sidled. Genom att mäta på SJ-ovalen på slutet fann jag att bredden behöver ökas med 25 % alternativt höjden minskas med 20 %, d.v.s. det rätta höjd-bredd-förhållandet är 3:5.

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Svante Andersson, Monday, April 30, 2018, 17:17 (2182 dagar sedan) @ Harald

Man tankar ner filmen till sin dator med programmet Internet Download Manager.

Sedan spelar men upp filmen i Media Player Classic som har en funktion där du kan ändra biildförhållandet precis som du vill helt steglöst.

SA

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Ola Ahlström, Sunday, April 29, 2018, 22:42 (2183 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Även undertecknad njöt av filmen trots 53 Wadstens bombastiska negativa kommentar. Intressant att se flera av MSJ personvagnar men även den Skånska miljön.

Ola Ahlström
Malmö

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Christer Fredriksson, Sunday, April 29, 2018, 23:12 (2183 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Mycket trevlig film från den tid då järnvägen verkligen var JÄRNVÄG!

Hur vanligt var det med vändbara ryggstöd i personvagnar?

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Thomas Tell, Monday, April 30, 2018, 00:02 (2183 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur vanligt var det med vändbara ryggstöd i personvagnar?

SJ BC3-vagnar modell 1904 fick sådana i andraklassen under slutet av 1910-talet.
/tell

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av goran.tidstam@telia.com, Monday, April 30, 2018, 07:45 (2182 dagar sedan) @ ufo

En dryg minut in i filmen får man även se ett tågsätt från Malmö-Genarp
Finns det fler sådana här godbitar från skånska järnvägar?

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Jan-Anders Wihrén, Monday, April 30, 2018, 20:36 (2182 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

En dryg minut in i filmen får man även se ett tågsätt från Malmö-Genarp
Finns det fler sådana här godbitar från skånska järnvägar?

Det kanske finns men det är ju inte tillåtet att göra "personlig" reklam här på forumet.

Trevlig film från Malmö Simrishamns Järnväg

av Tommy Texius, Monday, April 30, 2018, 10:00 (2182 dagar sedan) @ ufo

Mycket trevlig film för mig som uppväxt vid och flitigt resande på banan, dock en del år senare.

Tack för filmtipset, och som synes överväger de positiva omdömena med god marginal det enda negativa.