B 1037 Injektorerna (Fordon: lok)

av morrgan @, Göteborg, onsdag, januari 07, 2009, 20:19 (4440 dagar sedan)

[image]

[image]

Jag har det bra, det är bara att springa ut i verkstan där står det ett påeldat ånglok och ta bilder som behövs för att försöka illustrera eller berätta lite om ångloket och dess magi.
På bilden under denna text är tagen under inmatning av vatten i pannan. Ångventilen är fullt öppen, kiken på sugröret har rätt läge så att injektorn inte får för mycket vatten så att den spiller. Det är en speciellt melodi som hörs när den matar rätt. Det lär man sig så småningom om man har lite talang. Det kan däremot vara lite svårt att höra när loket körs och arbetar hårt, det skramlar och bullrar mycket då och då får man kika på spillröret genom fönstret under hytten.

[image]

morrgan

B 1037 Injektorerna

av Kurt G. Möller, Sthlm, onsdag, januari 07, 2009, 21:31 (4440 dagar sedan) @ morrgan

Mycket pedagogiskt o bra!

OBS att vattenkiken kan behöva strypas lite mera om vatten måste tas in vid lägre tryck! Man tar alltså åt sej denna kik, varsamt, o lyssnar noga efter "knäppen" då backventilen öppnar o släpper förbi vattnet in i pannan!! Sen öppnar man kiken lite igen - och hör "sången" i spillröret då injektorn arbetar perfekt!

Hela "stallfilosofin" kring SJs ånglokdrift gick ut på att lok i reserv, alltså på backfyr, skulle hållas på ca halva panntrycket. Man var därför beroende av att injktorerna kunde mata även vid reducerat tryck. Och det är just DETTA som Gresham & Cravens injektroer är världsmästare på. Jag har själv fått fler olika G-injektorer att snällt (men sakta) mata vid knappt 2 kg tryck...

Lektion 2: Vad man har för nytta av DEN ANDRA kiken - den som reglerar spillröret...

B 1037 Injektorerna

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, fredag, januari 09, 2009, 03:40 (4439 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Den där lilla smällen kan ev. vara det rörliga blandningsmunstycket
dvs när det lilla lokala undertrycket och skickar munstycket
ner i sitt säte.
Är anledningen till den lilla saken att injektorn skall kunna starta
om utan handpåläggning av någon i samband med spillning orsakad av tex
inbromsning ?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

B 1037 Injektorerna

av Erik Samuelsson (tillfällig), torsdag, januari 08, 2009, 08:35 (4440 dagar sedan) @ morrgan

Det ser ut att vara motsvarande kik ovanför eldarinjektorn. Slang för att spola rent i hytten/spola kolet?

ES

B 1037 Injektorerna

av Anders Ljung @, Uppsala, torsdag, januari 08, 2009, 11:08 (4440 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Det ser ut att vara motsvarande kik ovanför eldarinjektorn. Slang för att spola rent i hytten/spola kolet?

ES

Den är till brandslangen som förvisso används även till att spola rent hyttdurken.

--
Anders Ljung: Dilettant på flere områden, numera även dilettantisk ångloksförare och stentorisk stins.
En väldig, enväldig och enfaldig tidtabellsläggare.

B 1037 Injektorerna

av Ragnar Andenæs, Oslo, fredag, januari 09, 2009, 08:43 (4439 dagar sedan) @ morrgan

Er det et rør inne i kjelen/pannan som sender matevannet fra injektoren et godt stykke fremover i kjelen før det mixes med kjelens vann?

B 1037 Injektorerna - slamavskiljare

av morrgan @, Göteborg, fredag, januari 09, 2009, 09:27 (4439 dagar sedan) @ Ragnar Andenæs

Er det et rør inne i kjelen/pannan som sender matevannet fra injektoren et godt stykke fremover i kjelen før det mixes med kjelens vann?

Matarvattnet trycks i rör fram till slamavskiljaren som sitter under domen innan det sprids inne i pannan.
Med jämna mellanrum tömmer man sedan slamavskiljaren på uppsamlade föroreningar, det brukar komma ut lite brun goja när man gör detta.
Vi har satt på en atlaskoppling längs ute på slamavskiljarröret för att denna väg kunna efterfylla pannan med vatten om det skulle behövas inför en påeldning.

[image]

morrgan

B 1037 Injektorerna - slamavskiljare

av Stora Borås @, Borgstena, fredag, januari 09, 2009, 11:38 (4439 dagar sedan) @ morrgan

Har loket inte slamavskiljare så finns det ändå rör som går långt fram i rundpannan. Detta för att det kalla vattnet inte skall komma in för nära fyrboxen och avkyla denna på ett farligt sätt. Tilläggas kan att det vanligtvis endast är eldarinjektorn som har slamavskiljare, om sådan överhuvudtaget är monterad. Stora Borås.

B 1037 Injektorerna - slamavskiljare

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, söndag, januari 18, 2009, 20:59 (4429 dagar sedan) @ morrgan

Matarvattnet trycks i rör fram till slamavskiljaren som sitter under domen innan det sprids inne i pannan.
Med jämna mellanrum tömmer man sedan slamavskiljaren på uppsamlade föroreningar, det brukar komma ut lite brun goja när man gör detta.
Vi har satt på en atlaskoppling längs ute på slamavskiljarröret för att denna väg kunna efterfylla pannan med vatten om det skulle behövas inför en påeldning.

[image]

morrgan

Mao finns slamavskiljarna kvar i några pannor i varje fall.
Tog man inte bort dem i samband med pannrevisionern ?

Jämförelsevis nya SJ-pannor dvs 30-tals och framåt har väl inte några avskiljare?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

powered by my little forum