Spakdressin 600 mm (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jöran Johansson, Wednesday, January 07, 2009, 22:40 (5559 dagar sedan)

I ett inlägg längre ned nämner Kurt Möller en spakdressin vid ÖSlJ. Undrar om det är denna? Bilden kan ev. vara spegelvänd (vill inte bryta upp diaramen och kolla).

[image]

Jöran

Spakdressin 600 mm

av Dag Bonnedal, Wednesday, January 07, 2009, 23:22 (5559 dagar sedan) @ Jöran Johansson

I ett inlägg längre ned nämner Kurt Möller en spakdressin vid ÖSlJ. Undrar om det är denna? Bilden kan ev. vara spegelvänd (vill inte bryta upp diaramen och kolla).

[image]

Jöran

Nej det är det inte. Vår dressin har ingen kåpa över kugghjulen och hjulekrarna ser helt annorlunda ut.
Vår dressin kommer alltså från Bödabanan och enligt uppgif skall det ha funnits väldigt många dressiner där. De flesta privatägda och använda utan någon större kontroll eller reglering.
Var och när är bilden tagen?

Dag B

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Jöran Johansson, Thursday, January 08, 2009, 08:49 (5558 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tänkte ni kunde få spekulera litet, annars kommer ledtrådar. Den första kommer här.

Året? Länge sedan, faktiskt ett "jämnt" år i år.
Platsen? En tämligen lång bana. Dock riven, utom kanske en kilometer.

Det fanns ytterligare ett fordon kvar invid den forna banan, nämligen detta. Vad tändkulevinschen hade haft för funktion här förstår jag inte. Kanske ingen alls.

[image]

Jag antar att den här bilden inte är spegelvänd, för så gott som alla trampdressiner har väl varit "vänsterstyrda":

Jöran

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Torbjörn G, Thursday, January 08, 2009, 11:00 (5558 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Munkedals Järnväg?

/TG

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Jöran Johansson, Thursday, January 08, 2009, 11:50 (5558 dagar sedan) @ Torbjörn G

Nej, längre!

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Anders Svensson, Kalmar, Thursday, January 08, 2009, 12:16 (5558 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Lessebo - Kosta - Målerås?

//Anders S, Kalmar

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av J. O. Andersson, Thursday, January 08, 2009, 13:29 (5558 dagar sedan) @ Anders Svensson

Alla kvarvarande spakdressiner från den banan är trehjuliga, men den på bilden kanske inte överlevde?

Jag gissar på Bosjöbanan.

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Jöran Johansson, Thursday, January 08, 2009, 17:40 (5558 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Nej, inte KLJ och inte Bosjöbanan.

En ny ledtråd: nära ena ändpunkten låg detta spår kvar.

[image]

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Anders Svensson, Kalmar, Thursday, January 08, 2009, 18:20 (5558 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Är det Nunnebanan?

//Anders S, Kalmar

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Jöran Johansson, Thursday, January 08, 2009, 18:34 (5558 dagar sedan) @ Anders Svensson

Nej, inte Nunnebanan.

Den här banan var visserligen också tillkommen för virkestransporter, men hade ingen allmän trafik, även om en hel del trafikbanemateriel letade sig hit. "Tar" ingen rätt bana, ska jag lägga ut en bild på en sådan f.d. trafikbanevagn.

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Urban Åkesson, Nässjö, Thursday, January 08, 2009, 19:07 (5558 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Aspa bruk????

Spakdressin 600 mm + trampdressin + ledtråd

av Torbjörn G, Thursday, January 08, 2009, 19:13 (5558 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Åsens Bruk-Håfreström????

/TG

Rätt svar!

av Jöran Johansson, Thursday, January 08, 2009, 19:48 (5558 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Grattis Urban!
Du har gissat(?) alldeles rätt. Jag återkommer om en timme med lite mer från platsen.

Jöran

Rätt svar!

av Jöran Johansson, Thursday, January 08, 2009, 21:47 (5558 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jaha, så råkade jag ut för den berömda utkastningen ur forumet, det som sker om man tar för lång tid på sig. Så jag får likt Sven-Ingvars börja om från början.

Det var alltså en dag på tidiga våren 1958 eller 1959 (trodde först det var 1959 men lutar nu mera åt 1958) som jag besökte Aspa bruks järnväg. D.v.s. den var ju riven men jag körde på banvallen ända uppifrån den nordvästra ändpunkten nästan ned till Olshammar. Kanske det var någon kort sträcka nedåt Algrena som inte gick att köra, men annars var det fullt framkomligt. T.o.m. på banken över Fagertärn, sjön med de röda näckrosorna, gick det att ta sig fram utan problem.

En eller annan kilometer före korsningen med nuvarande riksväg 49 (då väg 195) låg de två dressinerna jag tidigare visat intill banan, om inte intill varandra så var det inte långt från den ena till den andra (ursäkta om minnet inte är alldeles glasklart, det har ju gått en tid).

Ett stycke efter korsningen med stora vägen låg spåret till min förvåning kvar ...

[image]

... och plötsligt uppenbarade sig de här fordonen. Först en gammal personvagn som Aspa köpt från någon av trafikbanorna ....

[image]

[image]

.... och därefter en loktender, även den av trafikbaneursprung.

Jag vill minnas att båda dessa fordon kom till ÖSlJ och förmodligen ännu finns i Mariefred. Någon kan säkert berätta vilka de är.

/Jöran

Rätt svar!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, January 08, 2009, 22:26 (5558 dagar sedan) @ Jöran Johansson

.... och därefter en loktender, även den av trafikbaneursprung.

Jag vill minnas att båda dessa fordon kom till ÖSlJ och förmodligen ännu finns i Mariefred. Någon kan säkert berätta vilka de är.

Jodå - tendern är urspr. från lok KLJ 1 KOSTA o vagnen är f d NAEJ BCo nr 3. Den senare har f ö, i totalrenoverat skick, varit en av våra "åretruntvagnar" med vedkamin...

Spakdressin 600 mm

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, January 07, 2009, 23:24 (5559 dagar sedan) @ Jöran Johansson

No, sir. Vår kommer fr Böda kronopark - och har enligt uppgift haft kung Gustav V som passagerare.