B 1037 Sotarhandtag (Fordon: lok)

av morrgan, Thursday, January 08, 2009, 06:05 (5559 dagar sedan)

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-sotarventilhandtag.jpg[/img]

Sotaren sitter i sotskåpet och skapar ett konstgjort drag i "spisen". Draget skapas av ångstrålar som pekar uppåt i en ring under skorstenen. Sotaren regleras med detta handtag av eldaren.
Pannpluggen är en av många öppningar in i pannan för inspektion av insidan och för att kunna spola ren pannan från pannsten med vatten.

morrgan

Några funderingar...

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 08:26 (5559 dagar sedan) @ morrgan

Ska man vara riktigt pedagogisk skulle man ta en bild från varje håll - dvs både på reglagen och vad som händer i andra änden - i detta fall framme i sotskåpet.

En sammanställning av Morrgans skisser och folks kommentarer skulle fungera alldeles utmärkt för utbildning och att väcka intresset för branschen ute i sofforna.

Tummen upp Morrgan!

ES

Några funderingar...

av Tobias B, lösenordslös, Thursday, January 08, 2009, 09:11 (5559 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Ska man vara riktigt pedagogisk skulle man ta en bild från varje håll - dvs både på reglagen och vad som händer i andra änden - i detta fall framme i sotskåpet.

En sammanställning av Morrgans skisser och folks kommentarer skulle fungera alldeles utmärkt för utbildning och att väcka intresset för branschen ute i sofforna.

Tummen upp Morrgan!

ES

Eldaraspiranter på SkJ blir utsatta för en binge bilder av denna typ som komplement till övrigt utbildningsmaterial. Det är ibland lättare att lära sig saker om man slipper ritningar och ser armaturen/utrustning så som man möter den live på loket.

Exempel bifogas
/ Tobias
[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/E1_utb.jpg[/img]

Några funderingar...

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 09:36 (5559 dagar sedan) @ Tobias B, lösenordslös

Lite körkortsboken över det hela... ;-)
Inget illa menat men den detaljkunskap som kommer fram här på forumet skulle man aldrig få fram - tror jag - med översiktsbilder.

Roligt att det arbetas med det här och en mer besöksinriktad guide hur ångloket ser ut tror jag hade varit en jätte-hit på föreningarnas hemsidor. Tänk vad många intresserade tjejer och killar vi får in i verksamheten framöver!

Vem är först?

ES

Några funderingar...

av Tobias B, lösenordslös, Thursday, January 08, 2009, 11:07 (5559 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Vi kombinerar förstås översikterna med förkovrande och förtydligande teknisk dokumentation kopplad till det aktuella området.

Se bifogat exempel.
/ Tobias

[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/jvmv_skiss.jpg[/img]

Några funderingar...

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 11:41 (5559 dagar sedan) @ Tobias B, lösenordslös

Jag som trodde den högra pilen var en "tågbro" och den vänstra en "tågvagn"! :-)

Trodde inte det fanns humor i tågbranschen - nu är dagen räddad! :-D

ES

Några funderingar...

av Peter Stålblad, Thursday, January 08, 2009, 14:01 (5559 dagar sedan) @ Jan Frelin

Heja Morrgan
denna mycket upplysande bild/skriftserie
förklarar en hel del för en nybörjare som jag
jag är totaltokig i ånglok
så dessa bilder/texter ger mig mycket
mvh
Peter (passiv medlem i NBvJ)

Pannspolning

av Olle E, Thursday, January 08, 2009, 21:54 (5559 dagar sedan) @ morrgan

Pannpluggen är en av många öppningar in i pannan för inspektion av insidan och för att kunna spola ren pannan från pannsten med vatten.

morrgan

Används endast rent vatten för att få bort pannsten?

Själv häller jag lite citronsyra i vattenkokaren hemma så blir den som ny...
:-)

Pannspolning

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, January 08, 2009, 22:42 (5559 dagar sedan) @ Olle E

Används endast rent vatten för att få bort pannsten?

Oftast, ja. Tyvärr slarvar många med att spola m alldeles för lågt vattentryck. Problemet börjar nu bli mindre, i takt med att allt fler föreningar lär sej tillsätta fosfat i matarvattnet, vilket håller kalken "svävande" i vattenmassan istället för att fällas ut. Istället måste man ha en stenhård rutin för återkommande bottenblåsningar - se tidigare debatter i frågan...

Utomlands, på stora ångloksstationer med hundratals lokturer per dygn (London, Hamburg, Paris etc), tömde man först spollokens pannor i en värmeväxlare för att ta vara på allt värmet - därefter kunde man direkt spola 100-gradiga pannor med 85-90-gradigt vatten utan problem OCH återfylla med lika varmt (filtrerat) vatten = avställningstiden för ett stort lok reducerad från kanske två dygn till bara fyra-fem timmar...!!!

Pannsten å annat elände

av Nicke2, Thursday, January 08, 2009, 23:18 (5559 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Hög tid för mig att ställa ett par nya (antagligen ogenomtänkta) frågor :-D
Det talas mycket om pannsten som förefaller vara en "stor bov" som jag förmodar försämrar energiöverföringen till vattnet genom att verka isolerande runt t.ex. tuberna.

Finns det ytterligare problem som orsakas av pannsten?
Man kan ju tänka sig att partiklar av pannsten skulle kunna sätta igen munstycken o.d. i t.ex. injektorer... Rätt eller fel?!

Vidare så tror jag inte att jag läst något om korrosionsproblem rörande pannor här på forumet. Är korrosion inget problem? Kanske sitter det offer-anoder i pannorna....eller?!

Pannsten å annat elände

av Urban Åkesson, Nässjö, Friday, January 09, 2009, 00:13 (5559 dagar sedan) @ Nicke2

Korrision är ett problem, därför ska inte ett lok stå kallt med vatten i allt för länge för då syresätts vattnet igen och pannan kan börja rosta invändigt, gäller i alla fall om man använder vanligt färskvatten.

Anledningen till att Ohsabanan bestämde sig för att bygga nya pannor till lok 2 Emsfors och lok 4 Polacken var att de gamla pannorna på vissa ställen hade börjat bli allt för tunna i plåten. Även takstagen på lok 3 Tysken började bli allt för tunna och därför är dessa nu utbytta.

Pannsten å annat elände

av Stefan Skoglund, Friday, January 09, 2009, 02:30 (5558 dagar sedan) @ Nicke2

Hög tid för mig att ställa ett par nya (antagligen ogenomtänkta) frågor :-D
Det talas mycket om pannsten som förefaller vara en "stor bov" som jag förmodar försämrar energiöverföringen till vattnet genom att verka isolerande runt t.ex. tuberna.

Ja, pannsten har en stor isolerande verkan vilket är väldigt dumt
om den sitter på fyrboxplåtarna - som då åldras något rent hiskeligt snabbt.
Pannvattnet kyler inte kopparen som det skall. Pannsten är en av de största
orsakerna till dyra fyrboxreparationer.