Badtåget till Falsterbo en sommarsöndag 1963 (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Wednesday, June 06, 2018, 03:26 (2142 dagar sedan)

Nu har jag med god hjälp av min rara hemtjänst(givetvis privat sådan) fått hjälp att starta mina memoarer och börjar med
"Badtåget till Falsterbo ensommarsöndag 1963" då orginalet från förra gången kommit bort, denna gång har jag mera kött på benen med rätta uppgifter. Jag är för darrig i händerna så hemtjänsen skriver det jag berättar.

Det mesta kommer att beröra min tid vid Roslagsbanan 1972-2006, min skoltid på Hedvig Eleonora Folkskola, min PRYO-tid i Hagalund 1968, samt "Som vagnstädare på Malmö C 1969".

Tågresorna till Genéve 1973, samt till Berlin och DDR 1977 kommer också med.
Tidtabellerna för Berlinaren och Hispaiaexpressen behöver jag, men återkommer då
jag kommit så långt. (först skall jag fylla käpp, pesionär 65, 20 augusti).

Badtåget till Falsterbo en sommarsöndag 1963

av Strömgränsreferensen, Wednesday, June 06, 2018, 09:22 (2141 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nu har jag med god hjälp av min rara hemtjänst(givetvis privat sådan) fått hjälp att starta mina memoarer och börjar med
"Badtåget till Falsterbo ensommarsöndag 1963" då orginalet från förra gången kommit bort, denna gång har jag mera kött på benen med rätta uppgifter. Jag är för darrig i händerna så hemtjänsen skriver det jag berättar.

Det mesta kommer att beröra min tid vid Roslagsbanan 1972-2006, min skoltid på Hedvig Eleonora Folkskola, min PRYO-tid i Hagalund 1968, samt "Som vagnstädare på Malmö C 1969".

Tågresorna till Genéve 1973, samt till Berlin och DDR 1977 kommer också med.
Tidtabellerna för Berlinaren och Hispaiaexpressen behöver jag, men återkommer då
jag kommit så långt. (först skall jag fylla käpp, pesionär 65, 20 augusti).

Det blir spännande att läsa Gustaf. I synnerhet det du kommer att skriva om Roslagsbanetiden. Åkte nyligen en resa med Veterantåget Ormsta tur och retur. Ingen av personalen där var ens född på den tiden när du började på RB.
Ingen mindes "di gamle" som togs över från SJ-tiden.
Tänk alla legendariska uttalanden som man aldrig glömmer:
exempel: Nu du W***** får vi snart byta titel i telefonkatalogen"
(apropå när Knr skulle bli befordrade till Tm).

Ser verkligen fram mot dina memoarer.

Badtåget till Falsterbo en sommarsöndag 1963

av 53 Wadsten, Wednesday, June 06, 2018, 10:53 (2141 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

1 juli , hamnade på grupp 2 fter Snoddas som flyttade till Cst.

Badtåget till Falsterbo en sommarsöndag 1963

av 53 Wadsten, Wednesday, June 06, 2018, 18:05 (2141 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Glömde skriva 1973.

Badtåget till Falsterbo en sommarsöndag 1963

av tobbe, Wednesday, June 06, 2018, 23:04 (2141 dagar sedan) @ 53 Wadsten

"Snoddas" d.v.s. framlidne tågmästaren vid Cst(Stockholm) Seved Eriksson som jag jobbade med åtskilliga turer på 1980-talets senare hälft. En mycket pratglad "sosse" med mycket humor och lätt för skratt vilket många gånger gjorde tågtjänsten lättsam men det kunde också bli lite fööör mycket av den varan.....
tobbe

Badtåget till Falsterbo en sommarsöndag 1963

av 53 Wadsten, Thursday, June 07, 2018, 16:27 (2140 dagar sedan) @ tobbe

Artikeln om Badtåget kommer jag att publicera här på forumet.
Nu påstår min brorsa att en av Wallenbergarna sommarhyrde på Fädriften 5 1963-64.
och jämnårig med mig, han var med och vände loket, vem kan det vara.

Harmhittat bilderna från min tågresa till Berlin 1977, äger ingen scanner hurpublicerar jag dem här.

Badtåget till Falsterbo en sommarsöndag 1963

av 53 Wadsten, Monday, June 11, 2018, 15:37 (2136 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Startskottet för boken har gott, arbetsnamnet är "Gustafs Tågresa genom livet".
Skulle jag kunna få SKJ: tidning med orginaltexten för Badtåget som stöd för minnet.
Tackar på förnand, kan du så scanna den, enklast så.