MTR 101 bevaras av JVM (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, June 21, 2018, 11:12 (2130 dagar sedan)

Hej!
MTR 101 är den typen av motortralla som kring 1980 kom, och som bygger på en lastbil Scania 111 som anpassats för järnvägsdrift.

SSJF har sedan innan bevarat MTR 101 3943.

JVM har nu kommit överens att bevara MTR 101 3961, som är den sistbyggda och som har kvar originalkranen. Vi tar även över 3953 som reservdelsförråd. Därmed har vi fått tag i både sommar- och vinterflak, sidoplogar, spårrensare mm, men vi saknar ännu en spetsplog, och efterlyser härmed om någon sett en ligga och skräpa på någon fd Infranord-etablering.

Motortrallorna står nu i Kristianstad, och kommer efter sommaren att tas till Gävle. Målet är att MTR 101 3961 ska kunna visas i driftskick i framtiden.

/Henrik R, Jvm

MTR 101 bevaras av JVM

av Micke Carlsson, Thursday, June 21, 2018, 13:03 (2130 dagar sedan) @ HP

Du har kanske redan kollat, men hos Infranord i Örebro finns stora högar av "allt", kanske också rätt sorts plog?

MTR 101 bevaras av JVM

av HP, Thursday, June 21, 2018, 13:15 (2130 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Du har kanske redan kollat, men hos Infranord i Örebro finns stora högar av "allt", kanske också rätt sorts plog?

Tack för tips!/HP

MTR 101 bevaras av JVM

av Kjell Aghult, Friday, June 22, 2018, 16:42 (2129 dagar sedan) @ HP

....

MTR 101 är den typen av motortralla som kring 1980 kom, och som bygger på en lastbil Scania 111 som anpassats för järnvägsdrift.

20 + 30 fordon färdigställdes av Scania-Bilar i Örebro AB, anläggningen i Laxå (I f d Laxå
bruks lokaler). Avsedd för just specialanpassningar. Chassina kom från Södertälje, hytterna från Oskarshamn och vändskivan från det lokala företaget Laxo Mekan (Så stavat!). Produktionen
sysselsatte några år ett tiotal man.

Ett klipp ur länstidningen NA (Då Nerikes Allehanda) av 1980-12-06 visar tralla 3919.

MTR 101 bevaras av JVM (Forts)

av Kjell Aghult, Friday, June 22, 2018, 17:18 (2129 dagar sedan) @ Kjell Aghult

20 + 30 fordon färdigställdes av Scania-Bilar i Örebro AB, anläggningen i Laxå.... Produktionen

I vart fall några år på 1970-talet hade Scania-Bilar egen lokomotor. Företaget flyttade in
i Laxå 1974. Det övertog då Slipmaterial 55/1929, ursprungligen ägd av Västerås hamn, från
1930 SWB Zm nr 51. Så SJ Z nr 164, 1947 såld till (sedan nedlagda) Laxå pappersbruk.
Senare öden okända.

MTR 101 bevaras av JVM

av JSV, Monday, June 25, 2018, 22:08 (2126 dagar sedan) @ HP

Hej!
MTR 101 är den typen av motortralla som kring 1980 kom, och som bygger på en lastbil Scania 111 som anpassats för järnvägsdrift.

SSJF har sedan innan bevarat MTR 101 3943.

JVM har nu kommit överens att bevara MTR 101 3961, som är den sistbyggda och som har kvar originalkranen. Vi tar även över 3953 som reservdelsförråd. Därmed har vi fått tag i både sommar- och vinterflak, sidoplogar, spårrensare mm, men vi saknar ännu en spetsplog, och efterlyser härmed om någon sett en ligga och skräpa på någon fd Infranord-etablering.

Motortrallorna står nu i Kristianstad, och kommer efter sommaren att tas till Gävle. Målet är att MTR 101 3961 ska kunna visas i driftskick i framtiden.

/Henrik R, Jvm

Gräv där du står. Jag säger inte att det är så, men det står en MTR som har ägts av Gävle Järnvägsteknik nere på Granudden och jag undrar om jag inte har sett en spetsplog också.

När er, så det är ju snabbt kollat i så fall.

/Svartlok