Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 (Bana)

av Gunnar D, Monday, June 25, 2018, 12:01 (2134 dagar sedan)

[image]

Ett C4-tåg vänder vid Örnsberg 25 juni 1964. Utbyggnad mot Axelsberg och vidare mot Sätra pågår.

Mvh Gunnar

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Monday, June 25, 2018, 12:56 (2134 dagar sedan) @ Gunnar D

Läckert!

Kan det vara trevagnarståg (helg?)

//Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Gunnar D, Monday, June 25, 2018, 16:00 (2134 dagar sedan) @ Mr H

Läckert!

Kan det vara trevagnarståg (helg?)

//Mr H

Nej, det är fyrvagnars. Kan inte minnas jag sett trevagnarståg här. Fanns de bara under 1964?

/Gunnar

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Monday, June 25, 2018, 17:21 (2133 dagar sedan) @ Gunnar D

Läckert!

Kan det vara trevagnarståg (helg?)

//Mr H


Nej, det är fyrvagnars. Kan inte minnas jag sett trevagnarståg här. Fanns de bara under 1964?

/Gunnar

Ja tidiga söndagar åtminstone sommaren 1964 kommer jag ihåg det både på linje 13 och 14. Med C4....och tågvakt!

//Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Gunnar D, Monday, June 25, 2018, 19:23 (2133 dagar sedan) @ Mr H

Ja tidiga söndagar åtminstone sommaren 1964 kommer jag ihåg det både på linje 13 och 14. Med C4....och tågvakt!

//Mr H

Ok, intressant! Blev det fyra eller sex vagnar senare på söndagen? Koppling vid Fruängen/Örnsberg?

/Gunnar

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Tuesday, June 26, 2018, 10:53 (2133 dagar sedan) @ Gunnar D

Ja tidiga söndagar åtminstone sommaren 1964 kommer jag ihåg det både på linje 13 och 14. Med C4....och tågvakt!

//Mr H


Ok, intressant! Blev det fyra eller sex vagnar senare på söndagen? Koppling vid Fruängen/Örnsberg?

/Gunnar

De kopplade ganska så mycket på den tiden. Det här var i morgontrafiken. Tyckte att det var en märklig manöver med tanke på att det krävdes lite speciell rangering för att få två C4 A- mot B-del. Och dessutom tågvakt! Normalt så kopplade man på den tiden vid Fruängen, Örnsberg och faktiskt också vid Telefonplan! Tror att de bytte ut tågsätten annars borde man ha kommit ihåg felvända C4 i de längre dagtågen. Någon koppling vid Liljeholmen eller T-Centralen har jag inget minne av.

/Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Anders Sandgren, Tuesday, June 26, 2018, 14:10 (2133 dagar sedan) @ Mr H

Hade C4 rangeringskontroller i B-ändan? Jag har för mig att jag sett det på C6 men minns inte att jag sett det på C4.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Tuesday, June 26, 2018, 15:35 (2133 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hade C4 rangeringskontroller i B-ändan? Jag har för mig att jag sett det på C6 men minns inte att jag sett det på C4.

Inte från början men ca hälften av vagnarna fick det monterat i efterhand. På övriga C4 var det signalgivare med visselpipa som gällde vid backning.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Anders Sandgren, Thursday, June 28, 2018, 13:47 (2131 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men jag antar att de bara användes vid rangering och inte på linjen. Det fanns väl knappast hyttsignaleringsutrustning i den ändan? Fick man rangeringsköra från Nyboda till Örnsberg/Fruängen eller vv? Till och från Liljeholmen torde varit rangering.
Detta gällde väl även C3 som hade rangeringshytter i båda ändar men inte kunde gå själva eller först i tåget på linjen.
Man kunde ju dock kära ut två parkopplade C4 som man sedan delar på och kopplar till resp tåg. Och vice versa vid avkoppling.
Dylikt gjorde man väö på spårvagnstiden då en motorvagn drog ut så många släp den kunde som sedan tillkopplades tåg som var ute. Och motsvarande vid avkopplingen. Bl.a vid Svandammsplan (för att hålla oss till röda linjens område) fanns uppställningsspår för detta. Trafiken till Mälarhöjden och via Kilaberg gick ju däremot förbi vagnhallen så då kunde man koppla där.
Men det var ju inte alla linjer som passerade en vagnhall där från och tillkoppling kunde ske och då fanns det uppställningsspår. Det gamla trafikspåret i Tegnergatan användes för till- och frånkoppling av släp på linje 14 som gick i Sveavägen.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Thursday, June 28, 2018, 15:09 (2131 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Rangerkontrollern var och är bara för rangering inom depåområde. Körningen sker med A-ändens hyttsignalutrustning inkopplad (om man inte har kopplat ur den) så under normala omständigheter övervakas 15 km/h (det finns en slamkrypare här men den hoppar jag över!).

Bortsett från rena undantagshändelser samt diverse mer eller mindre sanna skrönor, så har man nog aldrig haft anledning att använda rangerkontroller för att köra omkring på trafikspår (inklusive anslutningsspår typ Nyboda-Liljeholmen). Nu bortser jag alltså från ev tidiga historier med tillkoppling vid Telefonplan eller vad det nu var, som skedde precis i början.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Leif B, Thursday, June 28, 2018, 16:39 (2130 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rangerkontrollern var och är bara för rangering inom depåområde. Körningen sker med A-ändens hyttsignalutrustning inkopplad (om man inte har kopplat ur den) så under normala omständigheter övervakas 15 km/h (det finns en slamkrypare här men den hoppar jag över!).

Bortsett från rena undantagshändelser samt diverse mer eller mindre sanna skrönor, så har man nog aldrig haft anledning att använda rangerkontroller för att köra omkring på trafikspår (inklusive anslutningsspår typ Nyboda-Liljeholmen). Nu bortser jag alltså från ev tidiga historier med tillkoppling vid Telefonplan eller vad det nu var, som skedde precis i början.

I den avlägsna tid då koppling förekom i Telefonplan fanns inga tunnelvagnar med rangerkontroller. (C3 räknar jag inte som rangerkontroller, och de fanns hur som helstt inte på T-bana 2.)

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Thursday, June 28, 2018, 16:55 (2130 dagar sedan) @ Leif B

Rangerkontrollern var och är bara för rangering inom depåområde. Körningen sker med A-ändens hyttsignalutrustning inkopplad (om man inte har kopplat ur den) så under normala omständigheter övervakas 15 km/h (det finns en slamkrypare här men den hoppar jag över!).

Bortsett från rena undantagshändelser samt diverse mer eller mindre sanna skrönor, så har man nog aldrig haft anledning att använda rangerkontroller för att köra omkring på trafikspår (inklusive anslutningsspår typ Nyboda-Liljeholmen). Nu bortser jag alltså från ev tidiga historier med tillkoppling vid Telefonplan eller vad det nu var, som skedde precis i början.


I den avlägsna tid då koppling förekom i Telefonplan fanns inga tunnelvagnar med rangerkontroller.

Precis, därav ”haft anledning...”

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Harald, Thursday, June 28, 2018, 17:39 (2130 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men jag antar att de bara användes vid rangering och inte på linjen. Det fanns väl knappast hyttsignaleringsutrustning i den ändan? Fick man rangeringsköra från Nyboda till Örnsberg/Fruängen eller vv? Till och från Liljeholmen torde varit rangering.

Körning till/från Liljeholmen var inte rangering. Spåren mellan hallen och Liljeholmen resp. Aspudden var signalreglerade.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Gunnar D, Wednesday, June 27, 2018, 14:50 (2132 dagar sedan) @ Mr H

De kopplade ganska så mycket på den tiden. Det här var i morgontrafiken. Tyckte att det var en märklig manöver med tanke på att det krävdes lite speciell rangering för att få två C4 A- mot B-del. Och dessutom tågvakt! Normalt så kopplade man på den tiden vid Fruängen, Örnsberg och faktiskt också vid Telefonplan! Tror att de bytte ut tågsätten annars borde man ha kommit ihåg felvända C4 i de längre dagtågen. Någon koppling vid Liljeholmen eller T-Centralen har jag inget minne av.

/Mr H

Låter rimligt att de bytte ut trevagnstågen på söndagsförmiddagen och det bör väl då ha skett vid Liljeholmen.

/Gunnar

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Thursday, June 28, 2018, 09:27 (2131 dagar sedan) @ Gunnar D

Ja det låter ju rimligt med byte vid Liljeholmen men å andra sidan så var det väl inte så märkvärdigt heller att köra i vagntransport från Nyboda via "köksvägen" till Aspudden-Örnsberg, så slapp man försena tågen och trafikanterna slapp byta.

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Thomas K Ohlsson, Thursday, June 28, 2018, 10:37 (2131 dagar sedan) @ Mr H

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H

När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Thursday, June 28, 2018, 13:54 (2131 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson

Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Thomas K Ohlsson, Thursday, June 28, 2018, 17:09 (2130 dagar sedan) @ Mr H

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H

OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Thursday, June 28, 2018, 17:22 (2130 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H


OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO

Med ”slingan” avses i det här sammanhanget ett diagonalspår som gör att en vagn vänds åt andra hållet i den i övrigt ovala spårlayouten i tunnelvagnsdepåerna. Den gamla brännkyrkahallen hade en annan spårlayout som medgav vändning av t ex en felvänd A24 på ett enklare sätt.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Harald, Thursday, June 28, 2018, 17:27 (2130 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H


OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO


Med ”slingan” avses i det här sammanhanget ett diagonalspår som gör att en vagn vänds åt andra hållet i den i övrigt ovala spårlayouten i tunnelvagnsdepåerna. Den gamla brännkyrkahallen hade en annan spårlayout som medgav vändning av t ex en felvänd A24 på ett enklare sätt.

På vad sätt kunde en A24 vara felvänd i Brännkyrka?

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Thursday, June 28, 2018, 17:41 (2130 dagar sedan) @ Harald

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H


OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO


Med ”slingan” avses i det här sammanhanget ett diagonalspår som gör att en vagn vänds åt andra hållet i den i övrigt ovala spårlayouten i tunnelvagnsdepåerna. Den gamla brännkyrkahallen hade en annan spårlayout som medgav vändning av t ex en felvänd A24 på ett enklare sätt.


På vad sätt kunde en A24 vara felvänd i Brännkyrka?

Det var bara ett exempel, felvänd B24 hade kanske varit ett bättre exempel, men det händer ju också att man vill ha en vagn vänd åt ett visst håll i verkstaden vid t ex reparation.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Harald, Thursday, June 28, 2018, 17:25 (2130 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H


OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO

Nybodahallen nybyggdes för tunnelvagnar i anslutning till Brännkyrkahallen där spårvagnarna hade stått. Den senare byggdes om till enbart busshall. Det framgår av denna tunnelsektionsorder som handlar om öppnandet av bana 2. I den finns också en spårplan för hallen och enligt den fanns vändslingan från början. På kartbild.com kan man växla mellan flygbild ~1960 och ~1975 och se skillnaden.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Lars Stegenius, Thursday, June 28, 2018, 18:00 (2130 dagar sedan) @ Harald

2005 arbetade jag på Tågia Säk specifikt med trafiksäkerheten i depåerna. Man hade problem med kollisioner i depåerna. Jag tillbringade en hel del tid i Nyboda, den låg närmast hemifrån, för att lära mig hur en depå fungerar.
Jag hade förstås hyttillstånd till alla rörelser som Tågia hade trafiktillstånd till - rangering, vagntransporter och provtåg. Och det blev åkning med alla tre rörelsetyperna.
En dag åkte jag med en rangerare och tog ut en C20 ur verkstan. Den skulle till spår 1 och kopplas till ett blivande trafiktåg. Efter tre misslyckade kopplingsförsök blev rangeraren bekymrad. Vagnarna kopplade mekaniskt men inte elektriskt. Så jag tyckte att vi skulle slinga vagnen. Gick det då att koppla fanns problemet på vagnen vi hade och då kunde han notera vagnsnummer och vagnsände för senare åtgärd. Gick det inte att koppla efter slingning skulle vi ha en stunds sysselsättning. Och kanske ett tågbyte.
Efter slingning gick det att koppla och rangeraren drog en lättnadens suck.
Så jag har åkt slingspåret. I hytt.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Anders Sandgren, Thursday, June 28, 2018, 17:27 (2130 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H


OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO

Det fanns i alla fall triangelspår då det fanns in- & utfartsspår åt båda håll, men om man tittar på historisk flygbild så fanns det spår runt hallen så det gick att vända.
https://kartor.eniro.se/?c=59.304780,18.014832&z=17&l=historic&q=%22Nyboda%...
A29 var inte de enda enriktningsvagnarna, Brännkyrkahallen hade även Mustanger (A25/A26/A27) med tillhörande släp (B25) och troligen även Buggtåg (A4/A5/B4/B5).
B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Harald, Thursday, June 28, 2018, 17:32 (2130 dagar sedan) @ Anders Sandgren

B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.

Det spelade väl ingen roll hur vagnen var vänd, bara att B-änden var kopplad till motorvagnen.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Thursday, June 28, 2018, 17:50 (2130 dagar sedan) @ Harald

B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.


Det spelade väl ingen roll hur vagnen var vänd, bara att B-änden var kopplad till motorvagnen.

Om ett tåg bestod av A24-B24-A24 vid morgonutryckningen så behövde väl V2 vara rättvänd för att inte få hytten mitt i tåget vid frånkopplingen? Sen var det kanske inte viktigt alla dagar men man verkar ha brytt sig en del.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Harald, Thursday, June 28, 2018, 18:05 (2130 dagar sedan) @ Överkörmästaren

B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.


Det spelade väl ingen roll hur vagnen var vänd, bara att B-änden var kopplad till motorvagnen.


Om ett tåg bestod av A24-B24-A24 vid morgonutryckningen så behövde väl V2 vara rättvänd för att inte få hytten mitt i tåget vid frånkopplingen? Sen var det kanske inte viktigt alla dagar men man verkar ha brytt sig en del.

Det gick att köra B24-A24-A24. Det var rätt vanligt i Bromma i alla fall.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Thursday, June 28, 2018, 18:10 (2130 dagar sedan) @ Harald

B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.


Det spelade väl ingen roll hur vagnen var vänd, bara att B-änden var kopplad till motorvagnen.


Om ett tåg bestod av A24-B24-A24 vid morgonutryckningen så behövde väl V2 vara rättvänd för att inte få hytten mitt i tåget vid frånkopplingen? Sen var det kanske inte viktigt alla dagar men man verkar ha brytt sig en del.


Det gick att köra B24-A24-A24. Det var rätt vanligt i Bromma i alla fall.

Ja och då måste B24 definitivt vara rättvänd :-P

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Harald, Thursday, June 28, 2018, 19:07 (2130 dagar sedan) @ Överkörmästaren

B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.


Det spelade väl ingen roll hur vagnen var vänd, bara att B-änden var kopplad till motorvagnen.


Om ett tåg bestod av A24-B24-A24 vid morgonutryckningen så behövde väl V2 vara rättvänd för att inte få hytten mitt i tåget vid frånkopplingen? Sen var det kanske inte viktigt alla dagar men man verkar ha brytt sig en del.


Det gick att köra B24-A24-A24. Det var rätt vanligt i Bromma i alla fall.


Ja och då måste B24 definitivt vara rättvänd :-P

Nej då. Det gäller fortfarande bara att den är i rätt ände. Kan man köra B24-A24-A24 så kan man även köra A24-A24-B24. Vi får nog försöka reda ut det här. Vi har ett tvåvagnståg bestående av en A24 och en B24 med B-änden mot motorvagnen. Till det ska vi nu koppla en A24 som senare ska kopplas ifrån och så vill vi att den vagnen ska gå sist vid frånkopplingen. Då kopplar vi den till den ände på tvåvagnståget som kommer att vara bakände efter frånkopplingen. Problemet löst. Så kan det förstås skita sig om man någon gång vänder runt kv. Kulsprutan i stället för att säckvända, men då skiter det sig ju även om man vänder B24:an så att man kan koppla den i mitten.

Man ska akta sig för att krångla till det i onödan. En gång gick det riktigt illa för att det var trafikmästare som gjorde det. En vattenläcka hade spolat bort halva banvallen mellan Alléparken och Alvik. Det var sommarmorgon och enkelvagnar som fick vända i växlarna vid Alléparken och så körde man buss mellan där och Alvik. Så skulle det kopplas trevagnståg. Två vagnar, A24-B24, kördes på motspår upp till Alléparken, men i stället för att bara koppla ihop började tm rangera för att få B24:an i mitten. Det slutade med urspåring i fjäderväxlarna och totalstopp. Händelsen ledde dessutom till totalförbud att använda den praktiska fjäderfunktionen i övergångsväxlarna.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Thursday, June 28, 2018, 19:36 (2130 dagar sedan) @ Harald

Ja det känns väldigt viktigt att gå till botten med det här!

Min poäng är att det är ett generiskt problem att ibland vill man ha en tvåriktningsvagn vänd åt ett visst håll för att uppfylla ett visst syfte. (Som tvåriktningsvagnar räknar jag i detta fall även vagnar som har hytt bara i ena änden men som går åt båda hållen som t ex C4.)

En depå som än idag saknar vändmöjlighet (ja det finns en vändskiva men den klarar inte nutida vagntyper) är Rissne, det händer då och då att man får köra till Vällingby för att vända vagnar.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Thursday, June 28, 2018, 23:26 (2130 dagar sedan) @ Harald

B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.


Det spelade väl ingen roll hur vagnen var vänd, bara att B-änden var kopplad till motorvagnen.


Om ett tåg bestod av A24-B24-A24 vid morgonutryckningen så behövde väl V2 vara rättvänd för att inte få hytten mitt i tåget vid frånkopplingen? Sen var det kanske inte viktigt alla dagar men man verkar ha brytt sig en del.


Det gick att köra B24-A24-A24. Det var rätt vanligt i Bromma i alla fall.


Ja och då måste B24 definitivt vara rättvänd :-P


Nej då. Det gäller fortfarande bara att den är i rätt ände. Kan man köra B24-A24-A24 så kan man även köra A24-A24-B24. Vi får nog försöka reda ut det här. Vi har ett tvåvagnståg bestående av en A24 och en B24 med B-änden mot motorvagnen. Till det ska vi nu koppla en A24 som senare ska kopplas ifrån och så vill vi att den vagnen ska gå sist vid frånkopplingen. Då kopplar vi den till den ände på tvåvagnståget som kommer att vara bakände efter frånkopplingen. Problemet löst. Så kan det förstås skita sig om man någon gång vänder runt kv. Kulsprutan i stället för att säckvända, men då skiter det sig ju även om man vänder B24:an så att man kan koppla den i mitten.

Man ska akta sig för att krångla till det i onödan. En gång gick det riktigt illa för att det var trafikmästare som gjorde det. En vattenläcka hade spolat bort halva banvallen mellan Alléparken och Alvik. Det var sommarmorgon och enkelvagnar som fick vända i växlarna vid Alléparken och så körde man buss mellan där och Alvik. Så skulle det kopplas trevagnståg. Två vagnar, A24-B24, kördes på motspår upp till Alléparken, men i stället för att bara koppla ihop började tm rangera för att få B24:an i mitten. Det slutade med urspåring i fjäderväxlarna och totalstopp. Händelsen ledde dessutom till totalförbud att använda den praktiska fjäderfunktionen i övergångsväxlarna.

Ja det där med slingningen runt Kulsprutan ställde till det. Om tidigare tur inte hunnit avgå från avgångshållplatsen var det ju bara att ta ett ärevarv runt Kulsprutan och då blev det fel som Harald nämner. Det hände dock att en spetsvändande förare vid Fridhemsplan under svordomar fann en B24 med B-änden sist och fick backa ut och ta ärevarvet. (Tyvärr så kunde man inte ta Kulsprutan runt åt andra hållet då det inte fanns någon förbindelseväxel Hantverkargatan-S:t Eriksgatan åt det hållet).

Men det var nog ändå sällsynt att det hände vid Fridhemsplan. Gällde ju tvåvagnarståg förstås och B23 användes ju mycket på linje 14 och där fanns ju ingen manöverhytt. Så då borde man ju haft mer rutin att köra runt med tvåvagnarståg än att spetsvända.Rutinen var för tvåvagnarståg i lågtrafik A24+B23/B24 i fyra turer och A24+A24 i två turer. Innan em högtrafik byttes de två motorvagnsturerna ut mot A29-tåg och dessa fyra A24 ställdes upp vid portvaktshuset och blev då kopplingsvagnar till de fyra släpvagnsturerna. Ganska så listigt egentligen om man nu kunde leva med att trafikanterna fick omaket att byta tåg!

//Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Thomas K Ohlsson, Friday, June 29, 2018, 00:10 (2130 dagar sedan) @ Mr H

Tack för en djuplodande och informativ diskussion!

Jag trodde i min enfald att det var spårvägshallen ("Brännkyrkahallen" ) som sedan kom att användas för tunneltågsvagnar ("Nybodahallen/depån" ). Jag borde vetat bättre - jag har ändå klampat omkring på området en hel del i samband med att vi ritade klottersanerings/tvätthallen där!

/TKO

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Friday, June 29, 2018, 09:50 (2130 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack för en djuplodande och informativ diskussion!

Jag trodde i min enfald att det var spårvägshallen ("Brännkyrkahallen" ) som sedan kom att användas för tunneltågsvagnar ("Nybodahallen/depån" ). Jag borde vetat bättre - jag har ändå klampat omkring på området en hel del i samband med att vi ritade klottersanerings/tvätthallen där!

/TKO

Ingen enfald fullt förståeligt! Egentligen så skulle man kunna sammanfatta det som att Nybodahallen i princip byggdes runt den gamla Brännkyrkahallen. Med åren expanderade ju också tunnelvagnsuppställningen in i gamla Brännkyrkahallsdelen med en del spår.

//Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 - Två bilder Ängbytåg

av Gunnar D, Friday, June 29, 2018, 07:54 (2130 dagar sedan) @ Mr H

[image]
[image]

Ja det där med slingningen runt Kulsprutan ställde till det. Om tidigare tur inte hunnit avgå från avgångshållplatsen var det ju bara att ta ett ärevarv runt Kulsprutan och då blev det fel som Harald nämner. Det hände dock att en spetsvändande förare vid Fridhemsplan under svordomar fann en B24 med B-änden sist och fick backa ut och ta ärevarvet. (Tyvärr så kunde man inte ta Kulsprutan runt åt andra hållet då det inte fanns någon förbindelseväxel Hantverkargatan-S:t Eriksgatan åt det hållet).

Men det var nog ändå sällsynt att det hände vid Fridhemsplan. Gällde ju tvåvagnarståg förstås och B23 användes ju mycket på linje 14 och där fanns ju ingen manöverhytt. Så då borde man ju haft mer rutin att köra runt med tvåvagnarståg än att spetsvända.Rutinen var för tvåvagnarståg i lågtrafik A24+B23/B24 i fyra turer och A24+A24 i två turer. Innan em högtrafik byttes de två motorvagnsturerna ut mot A29-tåg och dessa fyra A24 ställdes upp vid portvaktshuset och blev då kopplingsvagnar till de fyra släpvagnsturerna. Ganska så listigt egentligen om man nu kunde leva med att trafikanterna fick omaket att byta tåg!

//Mr H

Övre bilden visar A24+B24 "felvänt" vid Årstadal 23 aug 1963.

Det var väl totalt fyra turer i lågtrafik och sex i högtrafik?
Undre bilden visar ett A24-tåg där resenärerna får byta till A29+B29+B29 vid Brännkyrkahallen 24 okt 1963.

/Gunnar

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 - Två bilder Ängbytåg

av Mr H, Friday, June 29, 2018, 09:43 (2130 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]
[image]

Ja det där med slingningen runt Kulsprutan ställde till det. Om tidigare tur inte hunnit avgå från avgångshållplatsen var det ju bara att ta ett ärevarv runt Kulsprutan och då blev det fel som Harald nämner. Det hände dock att en spetsvändande förare vid Fridhemsplan under svordomar fann en B24 med B-änden sist och fick backa ut och ta ärevarvet. (Tyvärr så kunde man inte ta Kulsprutan runt åt andra hållet då det inte fanns någon förbindelseväxel Hantverkargatan-S:t Eriksgatan åt det hållet).

Men det var nog ändå sällsynt att det hände vid Fridhemsplan. Gällde ju tvåvagnarståg förstås och B23 användes ju mycket på linje 14 och där fanns ju ingen manöverhytt. Så då borde man ju haft mer rutin att köra runt med tvåvagnarståg än att spetsvända.Rutinen var för tvåvagnarståg i lågtrafik A24+B23/B24 i fyra turer och A24+A24 i två turer. Innan em högtrafik byttes de två motorvagnsturerna ut mot A29-tåg och dessa fyra A24 ställdes upp vid portvaktshuset och blev då kopplingsvagnar till de fyra släpvagnsturerna. Ganska så listigt egentligen om man nu kunde leva med att trafikanterna fick omaket att byta tåg!

//Mr H


Övre bilden visar A24+B24 "felvänt" vid Årstadal 23 aug 1963.

Det var väl totalt fyra turer i lågtrafik och sex i högtrafik?
Undre bilden visar ett A24-tåg där resenärerna får byta till A29+B29+B29 vid Brännkyrkahallen 24 okt 1963.

/Gunnar

Fantastiskt vilken bildskatt du har Gunnar!!! Känns som att man i princip kan säga vad som helst så visar du det på bild! Fantastisk bildkvalite också rakt igenom! Verkligen roligt!

Det var kanske olika i olika tidtabellsperioder men jag vill minnas att det var 6 turer totalt i princip hela trafiktiden dagtid på alla linjerna 13, 14, 16 och 17. Det var ju linjerna 13 och 17 som var den egentliga högtrafikförstärkningen till linjerna 14 och 16.

På nedre bilden förmodligen ett sådant em-byte vid infarten Brännkyrkahallen. Nu ser vi ju inte turnumren på tågen men kopplingsvagnarna skall vara tur 5 eller 6 och A29:an då har samma tur. Om man dagtid ser bilder på multipel A24 så är det sannolikt att det är kopplingsturerna 5 och 6 alltså men det förekom ju ofta undantag från principen vid "knas" av olika skäl. Intressant också att det är lätt att räkna att man körde 20 turer A29 normalt på totalt 30 vagnar d.v.s en duktig vagnreserv som borde ha räckt till att kanske också tursätta stomtågen på linje 15 (hur många turer hade linje 15?)....om bara intresset funnits!

//Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 - Två bilder Ängbytåg

av Thomas K Ohlsson, Friday, June 29, 2018, 13:16 (2130 dagar sedan) @ Mr H

Intressant också att det är lätt att räkna att man körde 20 turer A29 normalt på totalt 30 vagnar d.v.s en duktig vagnreserv som borde ha räckt till att kanske också tursätta stomtågen på linje 15 (hur många turer hade linje 15?)....om bara intresset funnits!


//Mr H

Det var en lång och intressant diskussion kring detta på SSS:s forum för några år sedan. SS ju ett rejält överskott på moderna förortsvagnar (A24, A29) efter 1952.

/TKO

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 - Två bilder Ängbytåg

av Gunnar D, Saturday, June 30, 2018, 14:45 (2129 dagar sedan) @ Mr H

Det var kanske olika i olika tidtabellsperioder men jag vill minnas att det var 6 turer totalt i princip hela trafiktiden dagtid på alla linjerna 13, 14, 16 och 17. Det var ju linjerna 13 och 17 som var den egentliga högtrafikförstärkningen till linjerna 14 och 16.

På nedre bilden förmodligen ett sådant em-byte vid infarten Brännkyrkahallen. Nu ser vi ju inte turnumren på tågen men kopplingsvagnarna skall vara tur 5 eller 6 och A29:an då har samma tur. Om man dagtid ser bilder på multipel A24 så är det sannolikt att det är kopplingsturerna 5 och 6 alltså men det förekom ju ofta undantag från principen vid "knas" av olika skäl. Intressant också att det är lätt att räkna att man körde 20 turer A29 normalt på totalt 30 vagnar d.v.s en duktig vagnreserv som borde ha räckt till att kanske också tursätta stomtågen på linje 15 (hur många turer hade linje 15?)....om bara intresset funnits!

//Mr H

Enligt turlistor från 1960 och 1963 var det M-F 4 turer i lågtrafik dag och 6 turer i högtrafik e.m. på linje 14 och 16. Här har jag också ett starkt minne från mitten av 50-talet som liten knatte: En några år äldre kompis och jag står vid luftledningsstolpen vid Hägerstensv 96-98 och jag uttrycker mina funderingar om hur spårvagnstågen på linje 16 rör sig utmed linjen. Exempelvis hastighet, omloppstid och hur många spårvagnståg är det ute nu under dagen? Hans svar kom snabbt: Det är 4 tåg ute nu. Jag blev väldigt imponerad av denna kunskap!

På nedre bilden är det A24 374+368 som töms.

När A29 beställdes fanns väl planer på att köra linje 13 och 14 till Tegelbacken vilket då påverkade antalet A29 som erfordrades.

Enligt turlista linje 15 M-F fr.o.m. 15.6.59 var det 7 turer i högtrafik.

/Gunnar

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 - Två bilder Ängbytåg

av Överkörmästaren, Sunday, July 01, 2018, 17:10 (2127 dagar sedan) @ Gunnar D

Enligt turlistor från 1960 och 1963 var det M-F 4 turer i lågtrafik dag och 6 turer i högtrafik e.m. på linje 14 och 16. Här har jag också ett starkt minne från mitten av 50-talet som liten knatte: En några år äldre kompis och jag står vid luftledningsstolpen vid Hägerstensv 96-98 och jag uttrycker mina funderingar om hur spårvagnstågen på linje 16 rör sig utmed linjen. Exempelvis hastighet, omloppstid och hur många spårvagnståg är det ute nu under dagen? Hans svar kom snabbt: Det är 4 tåg ute nu. Jag blev väldigt imponerad av denna kunskap!

På nedre bilden är det A24 374+368 som töms.


Lite kul med A24 att de har gett så många generationer tillfälle till liknande upplevelser. Även den lille Körknatten hade förstås full koll på turnumren redan 20 år innan hen lövade den f d vagn 368 inför sin sista färd, som ägde rum det 50:e året efter att din bild togs!!!

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964. Vändslingeradier

av Leif B, Sunday, July 01, 2018, 17:26 (2127 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H


OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO

Minimiradien för spårvagnarna i Stockholm på A24/A29-tiden var 17-18 m, för tunnelvagnarna är den 50 m. Bara det gjorde ju att det behövdes en total ombyggnad av spårområdet och att den gamla vändslingan inte kunde användas.

OT: spårvägen i Basel har minimiradie 12 m (spårvidd 1000 mm) och i Lissabon 9 m (spårvidd 900 mm).

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964. Vändslingeradier

av Mr H, Monday, July 02, 2018, 09:33 (2127 dagar sedan) @ Leif B

Apropå "köksvägen" så fanns ju inte vändslingan i Nybodahallen från början. Jag har hört att man vände vagnar då genom att köra i transport via "köksvägen" och sedan till Liljeholmen och upp i hallen. Rangerarna var nog glada när slingan blev klar!

//Mr H


När byggdes slingan vid Nybodahallen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Vet inte bara att den inte fanns från början och hörsägen från rangerare.

Mvh
/Mr H


OK
Men hallen användes ju ursprungligen för spårvagnar, t ex A29 som var av enriktningstyp. Då borde det ha funnits vändslinga, tycker åtminstone jag.

/TKO


Minimiradien för spårvagnarna i Stockholm på A24/A29-tiden var 17-18 m, för tunnelvagnarna är den 50 m. Bara det gjorde ju att det behövdes en total ombyggnad av spårområdet och att den gamla vändslingan inte kunde användas.

OT: spårvägen i Basel har minimiradie 12 m (spårvidd 1000 mm) och i Lissabon 9 m (spårvidd 900 mm).

Vändslingan för spårvagnarna borta vid verkstadsdelen var väl utformad med två s-kurvor vilket nog kunde göra det vanskligt att dra ens spårvagnssläp igenom den i alla fall släp typ B29 med korta koppel (B25 hade ju längre koppel).

När t-bana 2 var ny så var det inte ovanligt att tågen drabbades av självavkoppling i utfartskurvan i innerkurvan. Kanske radien spelade in där.

/Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Rolf Nordin, Monday, June 25, 2018, 16:12 (2133 dagar sedan) @ Gunnar D

Är det en frihinderspåle vi ser närmast eller något annat? Fanns frihinderspålar vid T-banan?

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Monday, June 25, 2018, 17:23 (2133 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Är det en frihinderspåle vi ser närmast eller något annat? Fanns frihinderspålar vid T-banan?

Ja fast de kallades väl fripåle bara.

//Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Överkörmästaren, Monday, June 25, 2018, 17:28 (2133 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Är det en frihinderspåle vi ser närmast eller något annat? Fanns frihinderspålar vid T-banan?

Frihinderspåle, var har du lärt dig det ordet? Hinderpåle (eller ibland fripåle) brukar man säga, även ”hinderfrihetspåle” skulle man ju begripa.

Nå: Pinnen på bilden är väl en helt vanlig utsättningspinne och inget som har med hinderfrihet att göra.

Hinderpålar finns idag även på tunnelbanan (i depåerna) men det är ett nygammalt påfund från ca 2005, jag vet inte om de fanns 1964.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Rolf Nordin, Monday, June 25, 2018, 17:52 (2133 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag kanske vände på det det hela i hastigheten. För övrigt har jag sett en flera olika benämningar på "pålen".

Nåja ... Det är nog som du säger - en helt vanligt utsättningsmarkering.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Harald, Monday, June 25, 2018, 23:18 (2133 dagar sedan) @ Överkörmästaren

"Fripåle" nämns i Trafikhandboken för spårvagnsförartjänsten men inte den för tunneltågstjänsten. I trafikspår finns ju inget behov eftersom allt är signalreglerat. I hallområdena kunde de ju ha funnits, men jag kan inte minnas att jag har sett någon annat än på bild i Trafikhandboken.

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av Mr H, Tuesday, June 26, 2018, 10:59 (2133 dagar sedan) @ Harald

Just det och på SJ hette samma påle "Hinderpåle". Intressant hur betydligt allvarligare benämningen var på SJ än mot SS "Fripåle"! "Hinder" negativt och "Fri" positivt.

/Mr H

Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964

av 53 Wadsten, Tuesday, June 26, 2018, 18:21 (2132 dagar sedan) @ Gunnar D

Det är mycket riktigt en "Fripåle" som markerar hinderfrihet, på bilden hitom pålen.