JVM verkstadsrapport (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, June 29, 2018, 15:57 (2121 dagar sedan)

Hej!
Så här inför sommaren kanske någon finner det intressant att höra vad vi har på gång på fordonsfronten inom Järnvägsmuseet.

N 576 är ju provad ordentligt i pendeln i Ängelholm i juni. Gänget i Ängelholm har gjort ett grannlaga jobb med panna och maskineri, och nu återstår några mindre åtgärder samt en linjeprovkörning. Innan året är slut hoppas vi att loket kan bogseras till Gävle.

E10 1746 tubas som bekant om. Småtuberna är på plats, och nästa vecka tar vi ett tag med stortuberna. Sedan följer kalltryckning och montage av nya överhettarelement. Om allt går som vi hoppas så har vi en körbar E10 innan året är slut.

S 1260 i Ängelholm fick vatten i pannan för att kolla tubernas status. Tyvärr var det dåligt, och ett byte behövs. Loket hamnar i kön för framtida projekt och kommer tas till Gävle under året.

Elloken tuffar på bra och får normalt underhåll.

Snöslunga A4 målas som bekant om av Jvm vänner i Gävle, och nu börjar det se klart ut snart!

T41 204 och T42 205 har setts över inför körningen till Classic Car Week i Rättvik 2/8.

T21 77 i Ängelholm är det en del som är sugna på att börja med, gissar att vi har mer att berätta om detta lok framåt hösten.

T43 235 har fått en Ö2.

Z67 630 har fått en Ö3 på Euromaint i Örebro, samt en hel del andra åtgärder gjorda, och får nu anses vara väl fungerande och är hemma igen.

Z 68 har snyggats upp och är numera brun med riktig SJ-märkning samt även märkt "Lille Scud".

C3c 1683 i Ängelholm, här fortgår arbete med tak och korg.

DFo25b 3096 som ska bli följevagn får nu alla fönster renoverade, lite plåtjobb görs på korgen och den ska i sommar bli målad.

F7 3188, Jvm vänner i Gävle fortsätter sitt arbete med att göra följevagn till restaurangen.

WL5DE 4639 råkade ut för ett transformatorhaveri och den byts idag.

Tankvagnen Q12 502086 har fått skyltar uppsatta för märkning samt klätterskydd på stege till cisternen. Vi hoppas kunna ge vagnen märkning under året.

Giu 37448 är nu komplett med märkning.

I övrigt är det normalt underhåll och en massa pyssel mellan resorna som sker. Till hösten hoppas vi kunna ställa av Co9b 2798 för en välbehövlig omlackering och fönsterrenovering. Vi ska ta fram X7-motorvagnen och syna den i sömmarna inför en eventuell framtida renovering, och vi ska även börja renovera kylvagnen Hs 26581 i 1954 års skick. Vi hoppas även kunna fortsätta med insidan på DFo25b 3096 så den kan bli en fungerande följevagn om ett år.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, JVM

JVM verkstadsrapport

av s016py, Wednesday, July 04, 2018, 20:23 (2116 dagar sedan) @ HP

*klipp*

I övrigt är det normalt underhåll och en massa pyssel mellan resorna som sker. Till hösten hoppas vi kunna ställa av Co9b 2798 för en välbehövlig omlackering och fönsterrenovering. Vi ska ta fram X7-motorvagnen och syna den i sömmarna inför en eventuell framtida renovering, och vi ska även börja renovera kylvagnen Hs 26581 i 1954 års skick. Vi hoppas även kunna fortsätta med insidan på DFo25b 3096 så den kan bli en fungerande följevagn om ett år.

*klipp*

Vad stort sker, sker i tysthet. Är mycket intressant att läsa om arbetet bakom kulisserna.

Men jag undrar dock varför, och på vilka grunder, som man väljer att renovera Hs 26581 till just 1954 års skick?
Är det några speciella historiska/museala skäl som gör att just 1954 är att föredraga framför, till exempel 1936 års utförande?

JVM verkstadsrapport

av Ola Almquist, Wednesday, July 04, 2018, 21:59 (2115 dagar sedan) @ s016py

*klipp*

I övrigt är det normalt underhåll och en massa pyssel mellan resorna som sker. Till hösten hoppas vi kunna ställa av Co9b 2798 för en välbehövlig omlackering och fönsterrenovering. Vi ska ta fram X7-motorvagnen och syna den i sömmarna inför en eventuell framtida renovering, och vi ska även börja renovera kylvagnen Hs 26581 i 1954 års skick. Vi hoppas även kunna fortsätta med insidan på DFo25b 3096 så den kan bli en fungerande följevagn om ett år.

*klipp*

Vad stort sker, sker i tysthet. Är mycket intressant att läsa om arbetet bakom kulisserna.

Men jag undrar dock varför, och på vilka grunder, som man väljer att renovera Hs 26581 till just 1954 års skick?
Är det några speciella historiska/museala skäl som gör att just 1954 är att föredraga framför, till exempel 1936 års utförande?

Se denna tråd.

M.v.h.
Ola