X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Wednesday, July 04, 2018, 08:24 (2095 dagar sedan)

Två bilder tagna vid Solgård mellan Huddinge och Flemingsberg 1967.

[image]
Bilden tagen mot Flemingsberg.

[image]
Bilden tagen mot Huddinge.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Thomas Tell, Wednesday, July 04, 2018, 10:33 (2095 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Bilden tagen mot Huddinge.

Motorvagnståget hette då Xoa6. Näst sist i persontåget en ABo6a och sist en Fo5a eller -b. Fo5 skissades på redan 1952 men då av 40-talsmodell.
/tell

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Wellington, Thursday, July 05, 2018, 22:04 (2093 dagar sedan) @ Thomas Tell

Och Xoa5, alltså med liten "nolla" om man ska vara petig och det ska man ju i detta forum...;-)!

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Kjell Friberg, Friday, July 06, 2018, 06:35 (2093 dagar sedan) @ Wellington

Men i så fall skall det vara en liten nolla som har samma stilhöjd som efterföljande tecken i litteran och inte ett gement o! För övrigt har framkommit att sifforo av sorteringsskäl inte bör ersättas av "liknande" bokstäver.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Gunnar D, Wednesday, July 04, 2018, 13:20 (2095 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder utanför vår bostad, finns mycket att säga om dem!
Men är dateringen verkligen rätt? Jag kan inte se staketet som sattes upp på båda sidor om banvallen, har en bild som visar att det fanns åtminstone i sep 1964. Tror det sattes upp tidigare under 1964.

Mvh Gunnar

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Ulfe, Wednesday, July 04, 2018, 14:17 (2095 dagar sedan) @ Gunnar D

Härliga bilder utanför vår bostad, finns mycket att säga om dem!
Men är dateringen verkligen rätt? Jag kan inte se staketet som sattes upp på båda sidor om banvallen, har en bild som visar att det fanns åtminstone i sep 1964. Tror det sattes upp tidigare under 1964.

Mvh Gunnar

Ang. årtal. Bilderna är skannade från en 24x36 mm-film som är märkt 1967, ska höra med bror min, återkommer om han får fram något annat. Hälsar Ulf.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Gunnar D, Wednesday, July 04, 2018, 14:49 (2095 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder utanför vår bostad, finns mycket att säga om dem!
Men är dateringen verkligen rätt? Jag kan inte se staketet som sattes upp på båda sidor om banvallen, har en bild som visar att det fanns åtminstone i sep 1964. Tror det sattes upp tidigare under 1964.

Mvh Gunnar


Ang. årtal. Bilderna är skannade från en 24x36 mm-film som är märkt 1967, ska höra med bror min, återkommer om han får fram något annat. Hälsar Ulf.

Visst, kolla gärna på din bild från okt-65!

/Gunnar

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Ulfe, Wednesday, July 04, 2018, 15:25 (2095 dagar sedan) @ Gunnar D

Härliga bilder utanför vår bostad, finns mycket att säga om dem!
Men är dateringen verkligen rätt? Jag kan inte se staketet som sattes upp på båda sidor om banvallen, har en bild som visar att det fanns åtminstone i sep 1964. Tror det sattes upp tidigare under 1964.

Mvh Gunnar


Ang. årtal. Bilderna är skannade från en 24x36 mm-film som är märkt 1967, ska höra med bror min, återkommer om han får fram något annat. Hälsar Ulf.


Visst, kolla gärna på din bild från okt-65!

/Gunnar

[image]

Javisst, du har rätt, bilderna ovan måste vara tagna före 1964 eller i början av år 1964, tack för hjälpen! nu får vi kolla upp resten av bilderna från ovan nämnda film. Hälsar Ulf.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Alex, Wednesday, July 04, 2018, 16:16 (2095 dagar sedan) @ Ulfe

Mycket fina tidsdokument. Jag har ju tidigare tjatat om att jag och kompisen häckade vid den lilla järnvägsövergången för gående i Solgård under andra halvan av 60-talet.
Jag tänkte också att bilderna var äldre eftersom X0a5 var en ganska udda fågel kring 1967 i de här trakterna även så trävagnar. Mvh/Alex

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av 53 Wadsten, Wednesday, July 04, 2018, 16:21 (2095 dagar sedan) @ Ulfe

Kontakledninngsstolpen är svart av rost.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Svante Andersson, Thursday, July 05, 2018, 10:19 (2094 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Snarare svart av skugga.

SA

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av K Lemming, Thursday, July 05, 2018, 15:07 (2094 dagar sedan) @ Svante Andersson

Skugga är där ju inte på den sidan av stolpen, fotografen har ju solen i ryggen. Titta på skuggan på marken från stolpen, kan ju knappast vara skugga på stolpen då också.
Det "svarta" på stolpen är nog snarare smuts av olika slag från väder och vind och passerande tåg, och säkert lite rost också.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Svante Andersson, Thursday, July 05, 2018, 15:38 (2094 dagar sedan) @ K Lemming

Titta en gång till på den första bilden... fotografen har solen rakt från vänstra sidan. Xoa5:ans skugga hamnar rakt till höger om fordonet.
Och solen har på sin gång över himlavalvet alldeles nyss passerat solpen så att sidan närmast fotografen kommit i skugga.

SA

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Lennart Fransson, Thursday, July 05, 2018, 19:08 (2094 dagar sedan) @ Svante Andersson

Titta en gång till på den första bilden... fotografen har solen rakt från vänstra sidan. Xoa5:ans skugga hamnar rakt till höger om fordonet.
Och solen har på sin gång över himlavalvet alldeles nyss passerat solpen så att sidan närmast fotografen kommit i skugga.

SA

Ja, men jag tror 53 Wadsten kommenterade färgbilden i inlägget från klockan 15:25, inte de svart/vita bilderna i ursprungsinlägget. På färgbilden har fotografen solen i ryggen.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Svante Andersson, Thursday, July 05, 2018, 23:36 (2093 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Den hade jag inte ens sett... blev alltså ett rubrikfel som lurade mig.

SA

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av K Lemming, Friday, July 06, 2018, 02:10 (2093 dagar sedan) @ Svante Andersson

Rubrikfel? Det var väl trots allt en bild du kommenterade. Läser eller tittar du inte ens på inläggen du svarar på?

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Svante Andersson, Friday, July 06, 2018, 16:32 (2093 dagar sedan) @ K Lemming

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder... som rubrik på alla inlägg. Och jag hade redan sett två bilder. Alltså tog jag för givet att det fortfarande rörde sig om bilderna i originalinlägget.
Lägger man in en bild till kan man faktiskt indikera detta.

SA

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Anders Wejryd, Thursday, July 05, 2018, 10:13 (2094 dagar sedan) @ Ulfe

Även trävagnen tyder på tiden före 1967. Efter olyckan i Skultorp (?) vill jag minnas att de fasades ut snabbt.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Gunnar D, Thursday, July 05, 2018, 13:53 (2094 dagar sedan) @ Ulfe

Två bilder tagna vid Solgård mellan Huddinge och Flemingsberg 1967.

[image]
Bilden tagen mot Flemingsberg.

[image]
Bilden tagen mot Huddinge.

Till höger om "10" på luftledningsstolpen på den övre bilden ses det mycket enkla stängsel som min pappa och jag satte upp för att hindra min lillasyster att ta sig upp på banvallen. Troligtvis satte vi upp detta stängsel 1963. Skulle därför säga att bilden är från våren 1964 och att det är förmiddag. En titt i kommunickan 10/63 ger att tåget skulle kunna vara endera Konferensen (ank Cst 9.40), Närkingen (ank Cst 9.50) eller Värmlänningen (ank Cst 9.58).

Den undre bilden skulle kunna visa P161 (Avg Cst 9.30, Huddinge 9.45 och ank Södertälje S 10.10) Det mötande tåget mot Cst är jag osäker på.

/Gunnar

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Kjell Friberg, Thursday, July 05, 2018, 15:26 (2094 dagar sedan) @ Gunnar D

Konferensen är nog mindre sannolik, jag har inget minne av att något annat än Y0a2 använts i detta tåg. Återstår då Värmlänningen och Närkingen.

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av Christer Fredriksson, Thursday, July 05, 2018, 15:30 (2094 dagar sedan) @ Ulfe

När slutade man med nitade ktl-stolpar och började med svetsade?

X0a5 och X6, Solgård, 1967, 2 bilder

av BD, Thursday, July 05, 2018, 20:44 (2094 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När slutade man med nitade ktl-stolpar och började med svetsade?

Vid elektrifieringen av Södra stambanan användes svetsade stolpar samt en del betongstolpar.