Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C (Järnvägspersonal)

av 53 Wadsten, Wednesday, July 25, 2018, 18:38 (2073 dagar sedan)

Någon som minns gamla plattformsinspektören Hermansson på Stockholm C, en ståtligt herre som höll stenkoll på alla avgående tåg.

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av Tommy Texius, Thursday, July 26, 2018, 10:06 (2073 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Plattformsinspektör, det var en ståtlig titel! Men lönegraden var kanske inte i paritet med titeln?

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av Nils-Eric Sääf, Thursday, July 26, 2018, 10:59 (2072 dagar sedan) @ Tommy Texius

Förkortades "Plins"

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av Rolf Nordin, Thursday, July 26, 2018, 13:27 (2072 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka arbetsuppgifter hade en Plins? Fanns Plins bara på större stationer, eller ...?

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av 53 Wadsten, Thursday, July 26, 2018, 15:11 (2072 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Biträda tågklareraren med ordergivning till tågpersonalen, behjälplig med dörrstängning före avgång, kolla att slutsignaler finns uppsatta, hjälpa resande till rätta.

På Malmö C skötttes sysslan av tågklareraren på Tågex som låg på spår 7 bland alla cyklarna.

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av tobbe, Thursday, July 26, 2018, 19:42 (2072 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gustaf har helt rätt när det gäller plinsens arbetsuppgifter, kan dock tillägga att vi på 1990-talet även emellanåt benämndes trafikmästare inom trafikledningen men uppgifterna var i huvudsak det som Gustaf nämnde. Vi var i stort sätt 3-4 personer i olika omgångar som även hade säoutbildningen mod.59 men så fanns det ytterligare 2-3 personer f.d. hallinspektörer och andra kategorier som inte fick befatta sig med säkerhetsmässiga uppgifter. Det hände vid ett par tillfällen att tågx bad mig medfölja reservloket ut på linjen, en gång för att hämta hem en A7 som hängts av vid Södra station vilket gick bra då jag hade de kvalifikationerna. En annan gång med reservloket ut på Årsta gärde för att plocka upp utslängda säten från ett pendeltåg under helgen samt att leta efter en försvunnen postsäck mellan Karlberg och Centalen. Att sen få göra promenaden från infarten vid Royal Viking hotell med kungafamiljen till nattåget och den väntande kungavagnen tillsammans med SÄPO och Cst vaktpersonal var också legio. Vita handskar var påbjudet, fint skulle det vara.... Kan tillägga att Plinsverksamheten nedlades på Cst oktober 1996. Det var första gången jag blev arbetslös p.g.a. övertalighet.
tobbe f.d. plins.

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av HJP, Thursday, July 26, 2018, 20:10 (2072 dagar sedan) @ tobbe

****
Var titeln stationsinspektör, eller stationsinspektor?
Det skiljer bara "två prickar", men betydelsen blir olika.

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av Överkörmästaren, Thursday, July 26, 2018, 23:08 (2072 dagar sedan) @ HJP

****
Var titeln stationsinspektör, eller stationsinspektor?
Det skiljer bara "två prickar", men betydelsen blir olika.

Varken eller, det är ju plattformsinspekt?rer det handlar om.

Gissar på -ör, jfr tågvägsinspektör. Men det är förstås en ren chansning!

(Fanns ens titeln ”plins” på riktigt eller var den mest lite skämtsam, kan man också fråga sig! I anställningsavtalet stod säkert något annat.)

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av Gunnar Olson, Thursday, July 26, 2018, 23:54 (2072 dagar sedan) @ Överkörmästaren

****
Var titeln stationsinspektör, eller stationsinspektor?
Det skiljer bara "två prickar", men betydelsen blir olika.


Varken eller, det är ju plattformsinspekt?rer det handlar om.

Gissar på -ör, jfr tågvägsinspektör. Men det är förstås en ren chansning!

(Fanns ens titeln ”plins” på riktigt eller var den mest lite skämtsam, kan man också fråga sig! I anställningsavtalet stod säkert något annat.)

Var det inte en officiell funktion på samma sätt som t.ex. tågklarerare och växlingsledare? Tjänstetiteln för plinsarna i Stockholm tycks enligt Tobbes inlägg på slutet ha varit trafikmästare. Det fanns plinsar i Hallsberg första tiden sedan det gamla ställverket på personbangården hade tagits i bruk och tågklareringen hade börja skötas från rangerbangården. I Norrköping fanns en tid en liknande funktion, men den benämndes trafikövervakare. Trafikövervakaren skötte högtalarutropen och skyltningen, manövrerade plattformsbommarna och hjälpte till med dörrstängning.

Inspektor kontra inspektör

av Sune Nylén, Friday, July 27, 2018, 09:07 (2072 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Inspektor var/är en gammal titel som användes i äldre tider för en person i arbetsledande befattning. Vanligast var den på stora lantegendomar, brädgårdar, - minns väl grannen som jobbade på G A Perssons brädgård på 50 och 60 talet, och kallade basen där för Inspektorn, - Inn - späcktorrn - och andra jämbördiga verksamheter och som sagt på järnvägsstationer. I början på alla stationer,sedan efter hand när man ville få ner kostnaderna begränsat till de större, efter att klassindelning av stationerna skett. Då utbytt mot Stationsmästare Stm
Den förste Stationsmästaren vid BJ var Anders Gustaf Helliksson Helin när Elfängen öppnades 1/6 1886.( BJ I 1872 - 99 )
Vid järnvägen fanns även titeln maskininspektor.Något mellan lokmästare och maskiningenjör.
Inspektör vanligen då i kombination med ett förord t.ex Trafik var titeln på en person som hade en större avdelning under sig att bevaka och kontrollera/inspektera. Försäkringsinspektör finns väl än, t.ex. så den var inte heller bunden bara till järnvägen Så benämndes väl även de som har/hade hand om uppkörning för körkort t. ex.
Bil eller trafikinspektör

:-) Sune

Inspektor kontra inspektör

av yngve nilsson, Friday, July 27, 2018, 10:41 (2072 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det har funnits många titlar på dessa tjänster. I Stockholm hette det tydligen Plattformispektör, I Göteborg och Borås Ordningsman I Falköping Skyltvakt, i Nässjö Spårvakt, i Linköping Portvakt och i Norrköping Trafikövervakare förkortad TÖV.

Inspektor kontra inspektör

av Sune Nylén, Friday, July 27, 2018, 11:41 (2071 dagar sedan) @ yngve nilsson

Ordningsman på Gbg C ja. De bar en särskild,förnicklad bricka med text och vidhängande kedja, på bröstet. Precis som en dagofficer i det militära.
På BJ personstation, flyttad till GBG C i maj 1930, bar ordningsmannen ett gehäng snett över bröstet,likt ett ordensband , med texten Portvakt i stora försilvrade bokstäver.
:-) Sune

Inspektor kontra inspektör

av HJP, Friday, July 27, 2018, 15:18 (2071 dagar sedan) @ Sune Nylén

Inspektor var/är en gammal titel som användes i äldre tider för en person i arbetsledande befattning. Vanligast var den på stora lantegendomar, brädgårdar, - minns väl grannen som jobbade på G A Perssons brädgård på 50 och 60 talet, och kallade basen där för Inspektorn, - Inn - späcktorrn - och andra jämbördiga verksamheter och som sagt på järnvägsstationer. I början på alla stationer,sedan efter hand när man ville få ner kostnaderna begränsat till de större, efter att klassindelning av stationerna skett. Då utbytt mot Stationsmästare Stm
Den förste Stationsmästaren vid BJ var Anders Gustaf Helliksson Helin när Elfängen öppnades 1/6 1886.( BJ I 1872 - 99 )
Vid järnvägen fanns även titeln maskininspektor.Något mellan lokmästare och maskiningenjör.
Inspektör vanligen då i kombination med ett förord t.ex Trafik var titeln på en person som hade en större avdelning under sig att bevaka och kontrollera/inspektera. Försäkringsinspektör finns väl än, t.ex. så den var inte heller bunden bara till järnvägen Så benämndes väl även de som har/hade hand om uppkörning för körkort t. ex.
Bil eller trafikinspektör

:-) Sune

****
När det gäller "inspektör", är jag på din linje. När det gäller "inspektor", uppfattar jag dig som att denne har ett ansvarsområde, är arbetsledare. Du nämner dock ingenting som har anknytning till järnvägen, i samband med "inspektor".
Faktum är att att SJ:s instruktionsförare är/var lokinspektorer (lokins), åtminstone fram till bolagiseringen och avregleringen. Hur yrkestitlarna är idag, vet jag inte.

Jag tror att "stins" är en kortform för "stationsinspektor". "Plins" är förmodligen också en kortform, men jag har aldrig hört den längre benämningen. Det var därför jag ställde frågan.

Inspektor kontra inspektör

av Sune Nylén, Friday, July 27, 2018, 17:46 (2071 dagar sedan) @ HJP

Ja,jag ansåg det vara underkurs, och att underskatta läsarnas kompetens att ens nämna Stationsinspektor. Överinspektor, Underinspektor o.s.v. Sådant känner ju alla eventuella läsare väl till. Meningen med inlägget var ju att på ett populärt och lättfattligt sätt klargöra skillnaden mellan inspektor och inspektör. Det finns dom som skriver Stationsinspektör även här, och det är inte utan att det vänder sig i magen på mig då :-) Sune

Inspektor kontra inspektör

av HJP, Friday, July 27, 2018, 22:26 (2071 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja,jag ansåg det vara underkurs, och att underskatta läsarnas kompetens att ens nämna Stationsinspektor. Överinspektor, Underinspektor o.s.v. Sådant känner ju alla eventuella läsare väl till. Meningen med inlägget var ju att på ett populärt och lättfattligt sätt klargöra skillnaden mellan inspektor och inspektör. Det finns dom som skriver Stationsinspektör även här, och det är inte utan att det vänder sig i magen på mig då :-) Sune

****
Nu tror jag att du överskattar en stor del av forumläsarna. Många är mycket kunniga, det har vi sett. Många andra, har nog blygsamma kunskaper, det ser vi på en del frågeställningar, och inlägg. Alla kan inte kunna allt, och vi får respektera dem som vill veta mer.
Du blir motsägelsefull, när du skriver; "Det finns dom som skriver Stationsinspektör även här, och det är inte utan att det vänder sig i magen på mig då :-)". Jag visste t.ex. inte, om "plins" var "-inspektor", eller "-inspektör", trots min långa bana vid SJ.

Inspektor kontra inspektör

av Sune Nylén, Saturday, July 28, 2018, 00:04 (2071 dagar sedan) @ HJP

Ja, jag är väl kanske för mycket av kalenderbitare med flitiga studier under åratal av Svensk Järnvägsmatrikel, Sveriges Järnvägsstationer, ett otal minnesskrifter och samlande av uniformsemblem m. m.. m.m. I matrikeln ser man ju till exempel genast, om man är intresserad, att Algot Andersson vid B J har titeln Förste Trafikinspektör, Fti. ,och Stins Norén titeln Stationsinspektor.
När det var persontrafik på Göteborg Bergslags - före 15 maj 1930 - var Axel Landin Överinspektor Öins. Det räcker ju med att jag läst sådant där en gång, så sitter det som smäck i vägg till döddagar.Men jag äger väl kanske en ovanligt bra perceptionsförmåga när det gäller att lägga intressanta saker på minnet. Vad vet jag!!! Det överlåter jag till andra att bedöma :-) Sune

Inspektor kontra inspektör

av Kjell Aghult, Tuesday, July 31, 2018, 12:55 (2067 dagar sedan) @ HJP

Faktum är att att SJ:s instruktionsförare är/var lokinspektorer (lokins), åtminstone fram till bolagiseringen och avregleringen. Hur yrkestitlarna är idag, vet jag inte.

Lokins var ett slags "förste lokmästare", flera nivåer fanns. En sådan kunde vara också t ex
lokstationschef eller lokledare i trafikledningscentral. Att titeln också liknade stins kändes inte fel för många.

Lokins i trafikledningscentral omdöptes 1973 till trafikledare. SJ ville under lågtrafik söka samordna denna tjänst med tl/fjtkl, vilket i liten skala provades vid TGOJ. Vid SJ rann dock förslaget ut i sanden.

De gamla, lönegradsanknutna titlarna ersattes 1985 med funktionella sådanaI Internt skrevs oftast bara "organisationrutan". De äldre titlarna, t ex stins, att behålla bara utanför tjänsten. Inom denna var f d stins ofta t ex cto X = chef för X-by trafikområde.

Alla med 65 års pensionsålder fick 1985 den avtalsmässiga benämningen järnvägstjänstemän. Mindre lyckad då begreppet fanns i allmän bemärkelse förut.

Inspektor kontra inspektör

av Sune Nylén, Tuesday, July 31, 2018, 15:48 (2067 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja, det där var ju nyare titlar, som väl till stor del tillkom när man ville ge en del medarbetare några kronor mer.
I äldre matriklar, jag tittade nyss på nytt i 1912 års, var Maskininspektor en tjänst som låg mellan Maskiningenjör och Underingenjör. Sådana fanns det där maskinavdelningen förestods dels av Förste såväl som Andre maskiningenjör, som på Distriktskontoren och verkstäderna.Det fanns också Maskiningenjörer som blivit befordrade från Maskininspektorer till Maskiningenjörer.:-) Sune

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av 53 Wadsten, Friday, July 27, 2018, 10:45 (2072 dagar sedan) @ HJP

Stationsinspektor.

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av Nils-Eric Sääf, Friday, July 27, 2018, 13:53 (2071 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja ,så har det alltid kallas. Så det fortsätter vi gamlingar med att kalla det. Hej..

Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C

av tobbe, Saturday, July 28, 2018, 15:32 (2070 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vi plinsar hade en liten skylt på bröstet på uniformsjackan/skjortan/rocken där det stod:Plattformsinspektör och därunder Trafikledningen. brickan fick vi behålla efter nedläggningen av tjänsten som manuell ordergivare tills datortekniken mer eller mindre "slog ihjäl oss" och vi blev övertaliga. Själv blev jag direkt erbjuden tjänst att återgå som tågvakt framtill privatiseringen 2000 och sökte tjänsten som expressgodsexpeditör>> sedan resgodsexpeditör tills även den tjänsten privatiserades...men det är en annan historia...
tobbe