Räls fråga (Järnväg allmänt)

av Hans O, Sunday, July 29, 2018, 20:55 (2100 dagar sedan)

Go kväll, fick i dag hemkört dessa 2 "räls" profiler.

[image]

[image]

[image]

Måtten är i ca mått

Höjd 75mm
Bred 140mm
Fot 50mm (per sida)
Tjocklek fot 10mm
Tjocklek top 20mm

Dom är ca 6 meter långa och har endast hål i ändarna.

Har googlat utan något bra resultat, frågam är förstås om det är räls för tåg/vagnar eller något annat?


Mvh Hans O

Räls fråga

av Christer Fredriksson, Sunday, July 29, 2018, 21:06 (2100 dagar sedan) @ Hans O

Det är gammal järnvägsräls!

Räls fråga

av Anders Sandgren, Monday, July 30, 2018, 10:59 (2099 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilka banor använde denna typ? KHJ var en men vilka ytterligare?

Räls fråga

av Gunnar Lilienberg, Monday, July 30, 2018, 11:12 (2099 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilka banor använde denna typ? KHJ var en men vilka ytterligare?

Nora-Ervalla och Frövi-Ludvika känner jag till.

Räls fråga

av Christer Fredriksson, Monday, July 30, 2018, 12:05 (2099 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Inte FLJ, men väl den smalspåriga Grängesberg Jvg.

Räls fråga

av Kjell Friberg, Monday, July 30, 2018, 14:18 (2099 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

I Östergötland användes den på den kortlivade smalspårsbanan Norrköping - Fiskeby och ursprungoigen på Finspång - Lotorp. Den kan eventuellt också ha använts på Åtvidaberg - Bersbo under fyrfotatiden men där har jag inga säkra uppgifter.

Räls fråga - var använt

av Olof W, Monday, July 30, 2018, 20:19 (2099 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilka banor använde denna typ? KHJ var en men vilka ytterligare?

Hur var det med sjöbanorna i bergslagen?

Sedan tenderar gammal räls att bli återamvänd inom industrier så den kan ha använts på många ställen.

Olof

Räls fråga + 3 bilder

av Ulfe, Monday, July 30, 2018, 11:06 (2099 dagar sedan) @ Hans O

Jag var på Norbergs hembygdsgård idag och fotograferade den vagn som är uppställd på en spårbit, rälerna är av den typ som ovan. Järnvägen Kärrgruvan-Ängelsberg var ju en av Sveriges första, kan rälsbitarna eventuellt komma från den?

[image]

[image]

[image]

Räls fråga + 3 bilder

av Hans O, Monday, July 30, 2018, 12:23 (2099 dagar sedan) @ Ulfe

.... glömde fråga efter räls typens namn? Så undrar jag om det går att ålders begränsa tillverknings året på något sätt?

Hans O

Edit:

Vid tråd uppdatering så fick jag ju svar på namn frågan..

Räls fråga + 3 bilder

av Richard Loe, Monday, July 30, 2018, 12:41 (2099 dagar sedan) @ Hans O

.... glömde fråga efter räls typens namn? Så undrar jag om det går att ålders begränsa tillverknings året på något sätt?

Hans O

Edit:

Vid tråd uppdatering så fick jag ju svar på namn frågan..

Barlow räls användes i järnvägsspår i Storbritannien mellan 1849 och ungefär 1860, kan inte svara på hur det var i Sverige.

Räls fråga + 3 bilder

av Christer Fredriksson, Monday, July 30, 2018, 13:04 (2099 dagar sedan) @ Richard Loe

Arboga - Köpings Jvg byggdes 1866-67 med vanlig fot-räls.

Räls fråga

av Richard Loe, Monday, July 30, 2018, 12:05 (2099 dagar sedan) @ Hans O

Go kväll, fick i dag hemkört dessa 2 "räls" profiler.

[image]

[image]

[image]

Måtten är i ca mått

Höjd 75mm
Bred 140mm
Fot 50mm (per sida)
Tjocklek fot 10mm
Tjocklek top 20mm

Dom är ca 6 meter långa och har endast hål i ändarna.

Har googlat utan något bra resultat, frågam är förstås om det är räls för tåg/vagnar eller något annat?


Mvh Hans O

Dessa är vad som på brittisk engelska kallas för "Barlow rails". Rälstypen tillkom 1849, och tanken var att den kunde läggas direkt på gruset (eller i Storbritannien, makadamen) utan slipers som stöd. Det enda som behövdes var ett fåtal slipers för att hålla spårvidden. I praktiken fungerade denna spårkonstruktion inte särskilt bra och man övergick rätt snabbt till mer konventionella spårkonstruktioner. I Storbritannien kom Barlow räls att återanvändas som stolpar i staketen längs med järnvägarna och stolpar av denna typ syns fortfarande överallt längs med fd GWR banorna.

Inte Barlow rail

av Christer Brimalm, Monday, July 30, 2018, 20:37 (2099 dagar sedan) @ Richard Loe

På svenska brukar sådana här räler kallas U-räler.
Jag vill mena att det inte handlar om vad som på engelska kallas "Barlow rails", vilka var avsedda att läggas utan sliprar direkt på ballasten.

Barlow rail

Den rätta benämningen på U-räler på engelska vill jag mena är "bridge rails"

Inte Barlow rail. Bridge Rail

av Leif B, Tuesday, July 31, 2018, 13:05 (2098 dagar sedan) @ Christer Brimalm

På svenska brukar sådana här räler kallas U-räler.
Jag vill mena att det inte handlar om vad som på engelska kallas "Barlow rails", vilka var avsedda att läggas utan sliprar direkt på ballasten.

Barlow rail

Den rätta benämningen på U-räler på engelska vill jag mena är "bridge rails"

Bridge Rail på Wikipedia.

Räls fråga

av Anders Johansson, Monday, July 30, 2018, 13:09 (2099 dagar sedan) @ Hans O

Kallas väl oftast för u-räl i Sverige.

Räls fråga

av Olof W, Monday, July 30, 2018, 20:20 (2099 dagar sedan) @ Hans O

Vet du något om var rälsen kommer ifrån?
Olof

Räls fråga

av Torbjorn_Forsman, Monday, July 30, 2018, 20:40 (2099 dagar sedan) @ Hans O

När det gäller tillverkning och användning av U-räler (har tydligen även kallats broräler) i Sverige, så har boken "Valsverk inom den svenska metallurgiska industrien intill början av 1870-talet" av Carl Sahlin en del att säga. Dock nämns naturligtvis inget om importerad räls, huvudsakligen från England, där.

Finspång var först med att valsa U-räler i Sverige, levererade räler med 7,17 kg/m (5 skålpund per fot) till Kroppa järnväg 1853. Samma år tillverkades också U-räler med 8,5 kg metervikt som de använde för eget bruk (hästbanan Finspång - Lotorp). I boken finns en bild av denna rälsprofil, mycket klen med total höjd 40 mm och bredd 82 mm.
1853-56 levererades liknande räler till Norbergs järnväg, och 1855 till en järnväg mellan Finspång och Norrköping. Det står dock inget i boken om de senare rälernas profil. Senare, står ej exakt när men definitivt före 1874, gick Finspång över till att valsa vanliga räler med huvudprofil.

Motala verkstad var också tidigt ute med rälstillverkning (1860) men det är tveksamt om U-räler någonsin valsades där.

Så sent som 1873 tillverkades U-räler till Vikern-Möckelns järnväg. Halva beställningen valsades i Degerfors, resten i Smedjebacken.

Även litet hos SJ i början

av Christer Brimalm, Wednesday, August 01, 2018, 08:39 (2097 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Enligt SJ:s 50-årsskrift (andra bandet sid 185) ska U-räler ("Brunelska räler") ha använts i mindre omfattning även på de första stambanesträckorna i Sverige. Åtminstone tolkar jag texten så. Det skedde dock endast på broar. Man kan anta att dessa räler då, liksom på Great Westerns bredspår, lades på långa längsgående sliprar ("Baulk road"). Valet av en sådan lösning kan väl hänga ihop med att man inte använde någon ballast på broarna i dessa fall. U-rälerna ska sedan ganska snart ha bytts ut mot Vignolräler.