Rikstelefon och SJ:s egna telefoninät? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Staffan S, Monday, August 06, 2018, 21:05 (2087 dagar sedan)

Idag kollade jag efter telefonförekomst i tidigare år bland släkt och företag de arbetat på.
Av en ren händelse noterar jag att Bodens järnvägsstation för första gången finns med i Rikstelefonkatalogen 1903 och med det trevliga numret Boden 1. Sorteringsbegreppet "Järnvägsstationer" tar 1903 upp samtliga SJ stationer anslutna till "Rikstelefon". Ja, 1903 är en katalog i behändigt format.
Nu är det väl ändå så att SJ och andra bolag redan tidigare har kommunikation mellan stationer. Telegrafi och telefoni antar jag finns.
Var finns det skrivet om detta?

Rikstelefon och SJ:s egna telefoninät?

av Ola Ahlström, Monday, August 06, 2018, 22:06 (2087 dagar sedan) @ Staffan S

Jag tror att svaret på din fråga framgår i "Statens Järnvägars Publikationer, Utredningar mm 1943:2, Betänkande angående utbyggnad och rationaliseringar av det statliga järnvägstelefonväsendet, utgivet den 30 mars 1943 av särskilda av kungl. järnvägsstyrelse tillkallade sakkunniga (1940 års telefonkommitté)"

I publikationen som är på 225 sidor finns bland annat ett inledande kapitel om historiken över statens järnvägars telegraf- och telefonväsen.

Ola Ahlström
Malmö

Rikstelefon och SJ:s egna telefoninät?

av Gunnar Ekeving, Monday, August 06, 2018, 22:56 (2087 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Utvecklingen fram till 1906 beskrivs i SJ 50-årsskrift, som skannats av projekt Runeberg. Avsnittet om telekommunikationer börjar här

Ytterligare några uppgifter

Rikstelefon och SJ:s egna telefoninät?

av Staffan S, Tuesday, August 07, 2018, 12:05 (2087 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för intressanta länkar att läsa vidare på.
Konstaterar att järnvägens behov av personal med annan kompetens, än de som direkt är bundna till lok och vagnar, även det påverkat landets utveckling.

Rikstelefon och SJ:s egna telefoninät?

av Staffan S, Tuesday, August 07, 2018, 12:06 (2087 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack, ska kolla i den.

Rikstelefon och SJ:s eget telefonnät?

av Anders Järvenpää, Friday, August 10, 2018, 10:00 (2084 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Även "Lärobok i elektroteknik för Statens Järnvägars personal, del II C, Telestationsteknik, På uppdrag av Kungl Järnvägsstyrelsen utarbetad av M Linderoth, Byrådirektör", Stockholm 1956, innehåller mycket nyttig information i ämnet.

Likaledes är "Telefonen i järnvägens tjänst", Telefonaktiebolaget L M Ericsson, Nr 280, Stockholm 1940, att rekommendera om man vill skaffa sig en översiktsbild av problemställningarna.

De flesta järnvägsförvaltningar världen över torde genom historien ha haft och har egna telekommunikationsnät bl.a. beroende på de tillgänglighetskrav och speciella säkerhetskrav som ställs på delar av järnvägens telekommunikationer.