City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Saturday, August 11, 2018, 20:29 (2056 dagar sedan)

Här är 2 bilder på ett City-expresståg och ett Eskilstunatåg som gick sammankopplade från Stockholm C till Södertälje S för att spara på tåglägen. De kopplades isär vid Södertälje S för att fortsätta var för sig mot resmålet. Det bakre tåget ska säkert till Eskilstuna, det främre City-expresståget kanske ska till Karlstad? City-expresskonceptet fanns mellan 1983-89. Tågen bestod av förstaklassvagnar och en restaurangvagn och drogs alltid av ett Rc-lok.

[image]

[image]
Igelstaverkets skorsten bortom tåget.

[image]
Växelkryss strax NO. Östertälje.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Överkörmästaren, Saturday, August 11, 2018, 20:33 (2056 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Växelkryss strax NO. Östertälje.

Vad är det där för växeldriv egentligen?

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Patrik Eriksson, Saturday, August 11, 2018, 22:50 (2056 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]
Växelkryss strax NO. Östertälje.


Vad är det där för växeldriv egentligen? t

Inget svar men varför lägger man ett växelkryss ute på linjen? På en station med begränsat utrymme kan jag förstå det men det måste ju bli dyrare att använda sig av det när det inte behövs mht utrymmet.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Peter Johansson, Saturday, August 11, 2018, 23:28 (2056 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Växelkrysset ligger inte på linjen. Det är en av de första så kallade krysstationerna som började byggas i början av 80-talet. Stationen i fråga hette Glasberga och hade en för den tiden ny typ av signalutrustning. Stationerna hade infartsignaler med RÖD märktavla och inga utfartsignaler (nutida mellansignaler). Det fanns endast blocksignal vid stationsgränsen för rörelse ut på linjen. Därav den röda märktavlan som tåg aldrig fick passera utan tillstånd.
Vanliga infartsignaler med gul märktavla kunde passeras utan tillstånd, om ej möjlig kontakt med tkl (fjtkl) efter 15 min. Stationen är idag borta.
Peter Johansson

Växelkryss

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 12, 2018, 00:11 (2056 dagar sedan) @ Peter Johansson

Jag tror Patriks fråga kanske gällde varför man lagt växlarna så tätt att det utöver de fyra växlarna även krävs en korsning. Detta har jag också svårt att förstå, men det måste ha funnits något som gjorde det olämpligt att dra ut växelkomplexet över en längre sträcka.

Växlarna finns väl i och för sig kvar (eller är det nya växlar i ungefär samma läge?) men ingår numera i driftplatsen Östertälje. Den särskilda kryssväxelstationen Glasberga upphörde samtidigt som driftplats, utan att infrastrukturen ändrades nämnvärt.

Avstängningen Södertälje hamn - Södertälje centrum gör att dessa växlar nu används för att låta pendeltågen byta mellan vänster- och högertrafik. Detta tillämpas från kl 13.10. Tåg från Stockholm kan då använda spåret närmast bussplanen i Östertälje. Det finns en träplattform på utsidan av detta spår, och via öppningar i staketet runt banan kan passagerare enkelt ta sig till ersättningsbussarna. Under förmiddagarna kör tågen på vänsterspår hela vägen eftersom det då är fler resenärer som byter från ersättningsbuss till tåg än omvänt.

Växelkryss

av Överkörmästaren, Sunday, August 12, 2018, 11:40 (2056 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag tror Patriks fråga kanske gällde varför man lagt växlarna så tätt att det utöver de fyra växlarna även krävs en korsning. Detta har jag också svårt att förstå, men det måste ha funnits något som gjorde det olämpligt att dra ut växelkomplexet över en längre sträcka.

Kan det vara blocksträckornas längd som spökar? Att ”förlänga” växelpartiet västerut går inte pga kurvan. Och på östra sidan ligger redan en kort blocksträcka; från Dån N3/U3 är det endast 855 m till infartssignalerna 21/51. Så hade man gjort stationen längre i den änden hade kanske blocksträckan blivit för kort (även linjesträckans andra blocksträcka är kort och blocksignalerna låter sig kanske pga sikten inte placeras var som helst...)

Växlarna finns väl i och för sig kvar (eller är det nya växlar i ungefär samma läge?) men ingår numera i driftplatsen Östertälje. Den särskilda kryssväxelstationen Glasberga upphörde samtidigt som driftplats, utan att infrastrukturen ändrades nämnvärt.

Avstängningen Södertälje hamn - Södertälje centrum gör att dessa växlar nu används för att låta pendeltågen byta mellan vänster- och högertrafik. Detta tillämpas från kl 13.10. Tåg från Stockholm kan då använda spåret närmast bussplanen i Östertälje. Det finns en träplattform på utsidan av detta spår, och via öppningar i staketet runt banan kan passagerare enkelt ta sig till ersättningsbussarna. Under förmiddagarna kör tågen på vänsterspår hela vägen eftersom det då är fler resenärer som byter från ersättningsbuss till tåg än omvänt.

Intressant! Lite ”saltsjöbanemässig” trafikering alltså.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje. Krysstationer.

av S-O Johansson, Sunday, August 12, 2018, 10:36 (2056 dagar sedan) @ Peter Johansson

Dom första krysstationerna kom väl redan någon gång på 70-talet. Tror de första kom i Stockholmsområdet när det blev fjärr mellan Älvsjö-Södertälje Södra. I allafall fanns det flera däremellan när jag började 1975. Kommer inte ihåg när röda märktavlan infördes.
Utanför Stockholmsområdet var väl Björnlunda en av de första krysstationerna.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje. Krysstationer.

av Kjell Aghult, Sunday, August 12, 2018, 11:00 (2056 dagar sedan) @ S-O Johansson

Dom första krysstationerna kom väl redan någon gång på 70-talet. Tror de första kom i Stockholmsområdet när det blev fjärr mellan Älvsjö-Södertälje Södra. I allafall fanns det flera däremellan när jag började 1975. Kommer inte ihåg när röda märktavlan infördes.
Utanför Stockholmsområdet var väl Björnlunda en av de första krysstationerna.

Glasberga m fl fanns redan från 1969, då linjeblockeringen Älvsjö-Södertälje S moderniserades. Ett förspel till fjb 1971. Under denna övergångstid betraktades de som ständigt obevakade stationer.

Björnlunda var ursprungligen konventionell station, med sp 1 som förbigångsspår. Det borttogs 1971. Men återkom 2008 med den nya diftplatsen Kolke - dock tre km österut.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje. Krysstationer.

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 12, 2018, 11:55 (2056 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En av de första krysstationerna var Algutsgården mellan Alingsås och Vårgårda. Togs enligt Järnvägsdata i bruk 1957, strax efter att sträckan fått dubbelspår.

Man började bygga fjärrblockering (Alingsås)- (Herrljunga) för att få full nytta av Algutsgården (och slippa dygnet runt-bevakning i Vårgårda) men arbetet avbröts och den anskaffade utrustningen stoppades undan. Antagligen tyckte man det räckte att bevaka Algutsgården lokalt när behov uppstod.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje. Krysstationer.

av S-O Johansson, Sunday, August 12, 2018, 20:26 (2055 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Dom första krysstationerna kom väl redan någon gång på 70-talet. Tror de första kom i Stockholmsområdet när det blev fjärr mellan Älvsjö-Södertälje Södra. I allafall fanns det flera däremellan när jag började 1975. Kommer inte ihåg när röda märktavlan infördes.
Utanför Stockholmsområdet var väl Björnlunda en av de första krysstationerna.

Glasberga m fl fanns redan från 1969, då linjeblockeringen Älvsjö-Södertälje S moderniserades. Ett förspel till fjb 1971. Under denna övergångstid betraktades de som ständigt obevakade stationer.

En del av dem antar jag ersatte befintliga stationer som Uttran och Tullinge. Som försvann ellet ersattes av hållplats i annat läge. En, Blickan, ersattes senare av Stockholm Syd/Flemingsberg.

Björnlunda var ursprungligen konventionell station, med sp 1 som förbigångsspår. Det borttogs 1971. Men återkom 2008 med den nya diftplatsen Kolke - dock tre km österut.

Var Björnlunda den första station som inte försvann utan istället byggdes om till krysstation för bättre tågföring? Fler skulle komma.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje. Krysstationer.

av Kjell Aghult, Monday, August 13, 2018, 08:56 (2055 dagar sedan) @ S-O Johansson

En del av dem antar jag ersatte befintliga stationer som Uttran och Tullinge. Som försvann ellet ersattes av hållplats i annat läge. En, Blickan, ersattes senare av Stockholm Syd/Flemingsberg.

I 1934 års automatiska linjeblockering var Älvsjö, Huddinge, Tumba, Rönninge och Södertälje S stationer. Tullinge, Uttran och Östertälje hade enligt "Olofsson" (1921) vevställverk och var därför till 1934 troligen också stn.

Utsikten, Dånviken och Glasberga var då mellanblocksignaler (som då hade lokalt geografiska namn), likaså Flemingsberg.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av stinsx, Sunday, August 12, 2018, 01:17 (2056 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Vad är det där för växeldriv egentligen?

Växeldriven är av SIEMENS tillverkning. Vanliga i Tyskland. SJ köpte sådana på 1960-talet, bl a var hela Borlänge försedda med SIEMENS-driv.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av mamma Ulla, Sunday, August 12, 2018, 07:10 (2056 dagar sedan) @ stinsx


Vad är det där för växeldriv egentligen?


Växeldriven är av SIEMENS tillverkning. Vanliga i Tyskland. SJ köpte sådana på 1960-talet, bl a var hela Borlänge försedda med SIEMENS-driv.

Alldeles utmärkta driv f.ö. men lite höga och hade en tendens att komma i klinch med snöröjningen och alltid förlora.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Jonny Saljefeldt, Saturday, August 11, 2018, 21:02 (2056 dagar sedan) @ Ulfe

det främre City-expresståget kanske ska till Karlstad?

Tågets längd tyder på Karlstad.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Strömgränsreferensen, Sunday, August 12, 2018, 09:05 (2056 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

det främre City-expresståget kanske ska till Karlstad?


Tågets längd tyder på Karlstad.

Trodde inte man överhuvudtaget körde Rc2 (sth 135) i Cityexpress?

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Carl Olof Mossberg, Sunday, August 12, 2018, 09:35 (2056 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

det främre City-expresståget kanske ska till Karlstad?


Tågets längd tyder på Karlstad.


Trodde inte man överhuvudtaget körde Rc2 (sth 135) i Cityexpress?

Sth var 130 på den tiden.
Första sträckan med 160 var Hallsberg-Töreboda från 1986.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av 53 Wadsten, Sunday, August 12, 2018, 10:20 (2056 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Kort City Express, tyder på semestertider.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Carl Olof Mossberg, Sunday, August 12, 2018, 11:25 (2056 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kort City Express, tyder på semestertider.

Vill minnas att Karlstad alltid var 2 st A2 med en R3 emellan.

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Mr H, Sunday, August 12, 2018, 16:49 (2055 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Mitt minne är att det var tåg 113 (Stockholm-Göteborg) på em som kopplade med Eskilstunatåget Stockholm-Södertälje. Kan vara så att 113 är sommarkort. Kan CE Karlstad em hetat 61 och 63? Tror inget av de tågen kopplade med något Eskilstunatåg. Rc2an kan ju bero på lokskada. Annars så skulle det ju vara lämpligare förstås om det snabbare Ra-loket var förspänt CE och Rc-loket Eskilstunatåget! Oerhört roligt att någon så bra lyckats fotodokumentera detta (elände!)

/218

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Lennart Fransson, Sunday, August 12, 2018, 18:07 (2055 dagar sedan) @ Mr H

Mitt minne är att det var tåg 113 (Stockholm-Göteborg) på em som kopplade med Eskilstunatåget Stockholm-Södertälje. Kan vara så att 113 är sommarkort. Kan CE Karlstad em hetat 61 och 63? Tror inget av de tågen kopplade med något Eskilstunatåg. Rc2an kan ju bero på lokskada. Annars så skulle det ju vara lämpligare förstås om det snabbare Ra-loket var förspänt CE och Rc-loket Eskilstunatåget! Oerhört roligt att någon så bra lyckats fotodokumentera detta (elände!)

/218

Om sth på Västra stambanan bara var 130 vid tillfället var väl det lok med mest dragkraft också det snabbaste?

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Mr H, Sunday, August 12, 2018, 18:27 (2055 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Mitt minne är att det var tåg 113 (Stockholm-Göteborg) på em som kopplade med Eskilstunatåget Stockholm-Södertälje. Kan vara så att 113 är sommarkort. Kan CE Karlstad em hetat 61 och 63? Tror inget av de tågen kopplade med något Eskilstunatåg. Rc2an kan ju bero på lokskada. Annars så skulle det ju vara lämpligare förstås om det snabbare Ra-loket var förspänt CE och Rc-loket Eskilstunatåget! Oerhört roligt att någon så bra lyckats fotodokumentera detta (elände!)

/218


Om sth på Västra stambanan bara var 130 vid tillfället var väl det lok med mest dragkraft också det snabbaste?

Rc2 är och var mig veterligt medgivet för sth 135 km/h medan Ra var medgivet för sth 150 km/h.
Ett så kort tåg och med så få uppehåll skulle inte vara något problem för ett Ra. Jag tror att det var 160 på delar av VSB redan från CE-starten eller rättare sagt borde ha varit det. Banarbetena för detta drog ut på tiden så tidtabellen som var konstruerad för 160 innebar att den var knepig att hålla i och med att det var 90 pga arbetena på delar av VSB! Ett litet problem men det löstes ganska så snart under första tdt för CE! Vid den här tidpunkten var det brist på 160-lok och det diskuterades därför om inte Ra med sina 150 skulle kunna vara reserv för CE-tågen. Annars så var det väl loken 1320-1322 och fler i den serien som var vikta för CE-tågen från trafikstarten.

/218

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Mr H, Monday, August 13, 2018, 10:07 (2055 dagar sedan) @ Mr H

Mitt minne är att det var tåg 113 (Stockholm-Göteborg) på em som kopplade med Eskilstunatåget Stockholm-Södertälje. Kan vara så att 113 är sommarkort. Kan CE Karlstad em hetat 61 och 63? Tror inget av de tågen kopplade med något Eskilstunatåg. Rc2an kan ju bero på lokskada. Annars så skulle det ju vara lämpligare förstås om det snabbare Ra-loket var förspänt CE och Rc-loket Eskilstunatåget! Oerhört roligt att någon så bra lyckats fotodokumentera detta (elände!)

/218


Om sth på Västra stambanan bara var 130 vid tillfället var väl det lok med mest dragkraft också det snabbaste?


Rc2 är och var mig veterligt medgivet för sth 135 km/h medan Ra var medgivet för sth 150 km/h.
Ett så kort tåg och med så få uppehåll skulle inte vara något problem för ett Ra. Jag tror att det var 160 på delar av VSB redan från CE-starten eller rättare sagt borde ha varit det. Banarbetena för detta drog ut på tiden så tidtabellen som var konstruerad för 160 innebar att den var knepig att hålla i och med att det var 90 pga arbetena på delar av VSB! Ett litet problem men det löstes ganska så snart under första tdt för CE! Vid den här tidpunkten var det brist på 160-lok och det diskuterades därför om inte Ra med sina 150 skulle kunna vara reserv för CE-tågen. Annars så var det väl loken 1320-1322 och fler i den serien som var vikta för CE-tågen från trafikstarten.

/218

Måste rätta mig själv här vid närmare eftertanke! Det var naturligtvis så att CE drogs igång med sth 130 därav användningen av loken 1320-1322! De bör ha varit de nyaste loken vid det tillfälle när CE startades upp!

/218

Historiken

av Anders.k., Monday, August 13, 2018, 13:02 (2054 dagar sedan) @ Mr H

I T83 så går 441 och 65 sammankopplat till Södertälje, avgång Cst 15:57 sammankopplat till Södertälje som tågnummer 441.
63 som är "City Express" kör då till Karlstad och 441 till Eskilstuna, uppehållet i Södertälje är kort endast 2 minuter för 441 och 3 minuter för 63..
63 trafikerar endast Måndag till Torsdag.
City Express 63 verkar uppstå sent i planeringen för det är inte med i första utgåvan av grafen T83 utan uppstår i en uppdatering.


T84 saknar jag

T85 Så är 63 sammankopplat med 13/15 till Katrineholm , med avgång Cst 16:37.
Nu med bara ett lok , och 63 får lok i Katrineholm.
13/15 är kör till Malmö, heter 13 innan sommaren och 15 efter sommaren.
63 har sammansättning A2F+ R3F+ A2F

T86 Så är 63 sammankopplat med 113 till Hallsberg , med avgång Cst 16:55.
Nu också med bara ett lok , 63 får lok i Hallsberg.
113 är City Express till Göteborg.
63 kör endast Måndag-Torsdag innan sommaren och Måndag-Fredag efter sommaren.

T87 samma upplägg som T86 med senarelgad avgång från Cst till 17:00, dock kör 63 Måndag-Fredag hela året.

T88 är "City Express" urvattnat och 63 avgår som eget tåg från Cst 16:47 med sammansättning :B7R+ B4R+ R4R+ A8R+ A8R.

M.V.H Anders.k.

Historiken

av Jonny Saljefeldt, Monday, August 13, 2018, 13:12 (2054 dagar sedan) @ Anders.k.

T84 saknar jag

Jag har en bild på tåg 63 under T84, som tyder på att det då gick som eget tåg från Cst:

[image]

Historiken

av Anders.k., Tuesday, August 14, 2018, 12:18 (2053 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tack för bild.

Så kan det vara , har för mig att SJ började bygga om Stockholm C (Cst) 1985, därför uppstod ihopkopplingen av tågen igen för att spara tåglägen.

M.V.H Anders.k.

Historiken

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, August 14, 2018, 11:41 (2054 dagar sedan) @ Anders.k.

T88 är "City Express" urvattnat och 63 avgår som eget tåg från Cst 16:47 med sammansättning :B7R+ B4R+ R4R+ A8R+ A8R.

M.V.H Anders.k.

Jag har för att när konceptet "urvattnades" genom att även inkludera 2-klassvagnar så infördes servering vid sittplatsen i 1:a klass, så som det sedan blev på X2000. Någon som har samma minnesbild?

undrar
Thomas K Ohlsson

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Ulfe, Sunday, August 12, 2018, 14:27 (2055 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Tack alla, för all intressant information.

Bron framför tåget finns tydligen kvar, finns med på satellitbild, även spårkrysset är med.
https://www.google.se/maps/place/152+57+Igelsta/@59.1825999,17.6737401,113m/data=!3m1!1...

Den här typen av broar över järnvägen är väl byggda före elektrifieringen av järnvägen och inte särskilt lämpade för att dra ledningar under. De flesta är väl rivna eller "degraderade" till gång och cykelbroar.
Se bild på bron i norra änden av Fagersta C, det syns en svacka under bron på spåret mot Ängelsberg till vänster, tåget är på väg mot det högra spåret som leder mot Krylbo. Bilden tagen 2015.
[image]

Det finns även en liknande bro i Skinnskatteberg.
https://www.google.se/maps/@59.8313898,15.6883527,3a,75y,11.3h,82.18t/data=!3m6!1e1!3m4...

City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder

av Stefan Skoglund, Sunday, August 12, 2018, 22:22 (2055 dagar sedan) @ Ulfe


Bron framför tåget finns tydligen kvar, finns med på satellitbild, även spårkrysset är med.
https://www.google.se/maps/place/152+57+Igelsta/@59.1825999,17.6737401,113m/data=!3m1!1...

Den här typen av broar över järnvägen är väl byggda före elektrifieringen av järnvägen och inte särskilt lämpade för att dra ledningar under. De flesta är väl rivna eller "degraderade" till gång och cykelbroar.

Är det inte den typen som i exv årsboken och framför allt banbyggnadsböckerna nämns som tidiga
betongkonstruktioner ?