Ovanlig stalldekoration (Historiskt material)

av Kurt Möller, Monday, February 11, 2008, 22:08 (5917 dagar sedan)

En av dom stora gjutjärnsdekorerna från gamla SJ-stall säljs på Tradera:

http://www.tradera.com/Skold_fran_lokstall-auktion-57353861

Diameter 40 cm (själva skölden); vikt inkl. montage ca 18 kg (har frågat säljarn om detta).

Dessa satt under takkanterna, mellan stallportarna!

På vilket sätt?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 12, 2008, 09:45 (5917 dagar sedan) @ Kurt Möller

På vilket sätt är den ovanlig? I nedplockat skick? Jag har för mig att jag sett sådana på ett flertal lokstall, bl.a. Gensta, Linköping och Laxå vill jag minnas...

På vilket sätt?

av Kurt Möller, Tuesday, February 12, 2008, 10:40 (5917 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Du påstår alltså att det finns kvar en massa av dessa...? Mckt möjligt i och för sej...

Som antikvitet eller historisk företeelse

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 12, 2008, 16:21 (5916 dagar sedan) @ Kurt Möller

Du påstår alltså att det finns kvar en massa av dessa...? Mckt möjligt i och för sej...

Det beror helt på hur man ser det - ser man det som en bevarad antikvitet är den kanske ovanlig idag, men historiskt sett är den väl inte ovanlig?

Som antikvitet eller historisk företeelse, i Kil tex

av Hans Keller, Tuesday, February 12, 2008, 18:30 (5916 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Dylika sköldar finns ännu på SJ-delen av lokstallet i Kil. Tre portar med vardera två sköldar, en vid varje övre hörn. BJ-delen, fem portar, har/hade bara nummerplåtar i porthörnen. Sköldarna ommålades för ett 20-tal år sedan och var då mycket granna. Guldkronor på mörkblå botten./HK

Som antikvitet eller historisk företeelse, längs ÖCJ tex

av Ante Svensson, Tuesday, February 12, 2008, 18:37 (5916 dagar sedan) @ Hans Keller

ÖCJ:s stall i Hultsfred och Linköping har triangelformade plåtar med banans monogram i hörnen ovanför portarna. Har för mig att det i H-fred bara sitter på 1-2 stallplatser som då förmodligen disponerades av ÖCJ medan övriga var NOJ:s. Stämmer det eller minns jag fel?

Som antikvitet eller historisk företeelse, längs ÖCJ tex

av Kurt Möller, Tuesday, February 12, 2008, 20:21 (5916 dagar sedan) @ Ante Svensson

Kul. Ö C Js monogram var väldigt snyggt. F ö ett av dom ganska få exemplen på "genomgående monogram", använt på både rullande materiel och trycksaker och (gamla) vinghjulen.

Har ngn foton av stallen??

Som antikvitet eller historisk företeelse, längs ÖCJ tex

av Ola Almquist, Tuesday, February 12, 2008, 22:59 (5916 dagar sedan) @ z750asn

ÖCJ-emblemet består väl i detta fall av bokstäverna Ö.C.J. ovanför vinghjulet. Emblemet med sammanflätade bokstäver kom kanske senare? Det var väl vanligt på träklädda fordon, men inte på plåtklädda. Personvagnarna hade texten "ÖSTRA CENTRALBANAN" utskriven, tror att det var så på bilvagnarna 24 och 25 också. Någon som vet hur det är/var på övriga lokstall? Bjärka Säby fick väl porten igenmurad, Vimmerby fick större portar, Kisa har nog emblemet kvar, Åtvidaberg minns jag inte (WÅBJ:s stall). Någon som har boken tillgänglig?

M.v.h.
Ola

Som antikvitet eller historisk företeelse, längs ÖCJ tex

av Kurt Möller, Wednesday, February 13, 2008, 15:40 (5915 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack, Ola. Pepåkandena illustrerar f ö rätt väl att ingen bana var den andra lik!!

Ovanlig stalldekoration

av Kurt Möller, Saturday, February 16, 2008, 00:12 (5913 dagar sedan) @ Kurt Möller

Såld för 530:-