Ur A Erikssons annotationsbok 1-15 september 1968 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Sunday, September 02, 2018, 00:24 (2056 dagar sedan)

September -68

En omväxlande månad!! Körning med E, T21 och T43-lok. Även dessa tre i samma tåg!

000/000 ton – tågvikt/bromsvikt
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar.
Tåg 9774 går en dag (lördag?) endast till Lycksele
så då blir det till att köra tillbaka till Vännäs med 9779.
Från Vindeln kopplas lok som lämnat i Vindeln med 9775 till Vännäs, upp till tre T43.
E 1153 får rycka in några turer! 17:e en tur fram och åter till Sorsele.
Den 25:e till Hoting och åter.Tåget den 25:e finns på bild i ”De sista svenska ångloken”.
AE är den som står uppe på loket. Hans sista tur med ånglok.
Även en sovande tågklarerare. 30:e försening pga urspårning i Vindeln.

2 sep
tåg 9775
Storuman 7.32/ , 40 ax, 391/328 ton, knr Samsell, lok T43 222
Barsele, 7 min/25 min sen, 36 ax, 361/304 ton
Björnberget, 28 ax, 309/274 ton
Åskilje, 25 min/30 min sen
Lycksele, 15 min sen/ , 42 ax, 391/355 ton
Vindeln, /koppl T43 252, T43 223, Frisen först/
- Vännäs

3 sep temp 15
tåg 9774
Vännäs, 1.00/ , 26 ax, 320/117 ton, lok T43 222
Lycksele, 12 ax, 140/55 ton
- Storuman

4 sep
extra tjänst: 12.30 – 14.00, kolning m m E 1153

5 sep temp 10
tåg 9780
Storuman 6.00/100 min sen, 8 ax, 47/36 ton, knr Hedkvist, lok T43 229
Sandsele, 90 min/95 min sen, 10 ax, 57/36 ton
Antasstugan, 10 ax, 63/47 ton
- Sorsele, 95 min sen

tåg 9781
Sorsele, 66 min sen, 14 ax, 179/157 ton, knr Hedkvist, lok T43 229
- Storuman, 60 min sen

6 sep temp 12
tåg 9775
Storuman, 7.32/ , 30 ax, 311/253 Ton, knr Lundberg, lok T43 218
Gunnarn, 26 ax, 275/217 ton
Umgransele, /8 min sen, 32 ax, 291/257 ton
Lycksele, 54 ax, 439/392 ton
Vindeln, /10 min sen, 52 ax, 427/380 ton, /koppl T43 252, T43 234/
- Vännäs

7 sep
tåg 9774
Vännäs, 1.00/5 min sen, 82 ax, 958/653 ton, lok T43 223, /koppl T43 252,
lokf Strandberg/
Tväråbäck, /12 min sen
- Lycksele, 5 min sen

tåg 9779
Lycksele, 6 ax, lok T43 223
Hällnäs, /40 min sen?
Vindeln, 40 min/63 min sen, 8 ax, /växl/
Tväråbäck, 63 min/78 min sen, (varför dessa förseningar?)
- Vännäs
pass tåg 5652 Vännäs – Storuman

9 sep
tåg 9777
Storuman, 6.30/ , 8 ax, 67/57 ton, knr Hedkvist, lok T43 231
Vilhelmina, 16 ax, 119/98 ton
Dorotea, 28 ax, 315/218 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 28 ax, 241/199 ton, knr Hedkvist, lok T43 228
Dorotea,
Vilhelmina, 14 ax, 118/109 ton
Aronsjölid, 16 ax, 140/127 ton
Vojmån, /30 min sen, 26 ax, 235/216 ton
- Storuman, 20 min sen

10 sep
tåg 9775
Storuman, 7.32/ , 40 ax, 313/269 ton, knr Hedkvist, lok T43 210
Långselberget, 38 ax, 294/269 ton
Barsele, 5 min/25 min sen, 34 ax, 262/242 ton
Lycksele, 74 ax, 599/477 ton
Vindeln, /koppl T43 223 lokf Lindmark, T43 222 lokf Bergström/
- Vännäs, 15 min sen

11 sep temp 14
tåg 9774
Vännäs, 1.00/ , 46 ax, 475/259 ton, lok T43 223
Tväråbäck, /15 min sen
Lycksele, 10 min sen/ , 30 ax, 315/145 ton
- Storuman

13 sep temp 4
tåg 9777
Storuman, 6.30/ , 62 ax, 464/416 ton, knr Holmgren, lok T43 227
Vinlidsberg, 18 ax, 222/152 ton
Vilhelmina, 26 ax, 204/153 ton
Dorotea, 28 ax, 280/219 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 26 ax, 277/232 ton, knr Holmgren, lok T43 231
Dorotea, 24 ax, 259/214 ton
Vilhelmina, 16 ax, 134/114 ton
- Storuman

Ur A Erikssons annotationsbok 16-24 september 1968

av Staffan Eriksson, Sunday, September 02, 2018, 00:34 (2056 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

16 sep
Ba
Storuman 6.30/7.00, tillsynsman Näslund, lok T43 231
Vinlidsberg 7.30-
- Storuman

tåg 9780
Storuman 8.15, lok T43 231 (övriga uppgifter saknas, antagligen som andra lok)
- Sorsele 9.40

Ba
Sorsele 10.00, lok T43 231
Lomselenäs, 12.10-13.10
Svärtträsk, 13.45-14.15
Storuman 14.35-
Vinlidsberg 15.15-15.20
- Storuman 15.45/16.15

17 sep
tåg 9780
Storuman, 6.00/ , 12 ax, 133/123 ton, lokf Åhdén, knr Hedkvist, lok E 1153
Blattnicksele, 8 ax, 83/73 ton
- Sorsele

tåg 9781
Sorsele, 10 ax, 87/78 ton, lokf Åhdén, knr Hedkvist, lok E 1153
- Storuman

18 sep
tåg 9775
Storuman, 7.32/ , 28 ax, 260/219 ton, knr Hedkvist, lok T43 251
Björnberget, 30 ax, 273/232 ton
Lycksele, 62 ax, 564/468 ton
/km 34+128, (Arvsele-Bjurselefors) avkoppl 1 vagn/??
Hällnäs,
Vindeln, /koppl T43 223 lokf Fransson, T43 210 lokf V Nilsson?/
- Vännäs

19 sep
tåg 9774
Vännäs, 1.00/-25 min, 24 ax, 248/192 ton, lok T43 210, /Malin, Vännäs-Gunnarn/
(har kanske åkt krutvakt)
Lycksele, 12 ax, 138/95 ton
- Storuman

20 sep
tåg 9777
Storuman, 6.30/ , 6 ax, 51/41 ton, knr Hedkvist, lok T21 67
Vilhelmina, 24 ax, 164/151 ton
Dorotea, /25 min sen, 42 ax, 495/408 ton
- Hoting, 25 min sen

tåg 9778
Hoting, 25 min sen, 56 ax, 545/398 ton, knr Hedkvist, lok T21 67
Dorotea, 66 min sen/20.18, 278 min sen 8 ax, 63/58 ton,
- Storuman 22.35, 212 min sen, (ingen anteckning för Vilhelmina!!)

Förarerapport lgt 9778 1968-09-20:
Tåget kördes med full tågvikt, hastighetsväxel 80 km från Hoting och allt gick normalt
uppför backarna. Hydralens temp 90 grader. När lutningen började lade jag dibron
i mittläge och tåget fick rulla. Hydraloljans temperatur fortsatte att stiga trots rullning och
loket gick ryckigt. Det visade sig att hydralen drog trots dibron i mittläget och det gick ej
stänga av hydralen ens med manöverventilen. Tåget fastbromsades och fläkten
tvångsstyrdes. När temperaturen sjunkit lade jag in 50 km växel och fortsatte.
Det gick ej köra fortare än 40 km/h utan att ryckningarna uppstod i loket och
oljetemperaturen steg. Om endast momentomvandlaren användes gick det bra att köra
varför jag med 45 km hastighet körde fram till Dorotea. Lokc Sum informerades om felet.
Sedan vi så småningom enats om att felet troligen bestod i att styrkolv A ej tålde hög
oljetemp utan då fastnade i öppet läge fortsatte jag med enhet? 70 km och
höll ned oljetemperaturen under 60 grader. Loket gick då att köra normalt.


21 sep
tåg 28437
Storuman, 13.00/ , lok T43 231
- Dorotea, 7 min sen, (tydligen behov att hämta 9778, trasigt lok? T21 67?)

tåg 9778
Dorotea, 14 min sen, 40 ax, 399/306 ton, lok T43 231
Vilhelmina, 10 ax, 125/107 ton
- Storuman, 19.55/20.03

22 sep
tåg 49708 (varför detta nummer och inte det ordinarie 9780?)
Storuman, 6.00/ , 12 ax, 78/61 ton, lok T21 67
Blattnicksele, 16 ax, 100/83 ton
- Sorsele

tåg 49713
Sorsele, 14 ax, 159/137 ton, lok T21 67
Blattnicksele, 12 ax, 148/126 ton, (alltså en vagn Sorsele – Blattnicksele)
- Storuman
pass tåg 5653 Storuman – Vännäs

23 sep
tåg 9774
Vännäs, 1.00/ , 34 ax, 296/240 ton, krutvagn? el köttvagn, Nyström, lok T43 252
Lycksele, 52 ax, 506/320 ton
- Storuman

Ur A Erikssons annotationsbok 25-30 september 1968

av Staffan Eriksson, Sunday, September 02, 2018, 00:37 (2056 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

25 sep
tåg 9777
Storuman, 6.30/ , 24 ax, 260/136 ton, knr Hedkvist, lok E 1153, bitr Bertil Nilsson,
knr Berggren /koppl T43 231, /lokf Gabriel, Storuman – Dorotea/ (dessutom enligt bilden i
”De sista svenska ångloken” T21 i transport)

Vinlidsberg, 68 ax, 920/ ton (här är anledningen till dubbla lok!)
Vilhelmina, /10 min sen, 88 ax, 998/ ton, (tungt tåg!!)
Meselefors, 78 ax, 943/ ton
Dorotea, 23 min/15 min sen, 26 ax, 212/124 ton
- Hoting, 15 min sen

tåg 9778
Hoting, 20 ax, 214/142 ton, knr Hedkvist, lok E 1153, bitr Bertil Nilsson, knr Berggren,
Dorotea, /10 min sen, 20 ax, 214/142 ton
Vilhelmina, 64 ax, 402/ ton
Vinlidsberg
- Storuman

26 sep temp -8
tåg 9775
Storuman, 7.32/ , 36 ax, 282/210 ton, knr Hedkvist, lok T43 218
Långselberget, 34 ax, 263/210 ton
Lycksele, 40 ax, 302/249 ton
Hällnäs, /15 min sen
Vindeln, /koppl T43 252, T43 210, lokf Gustavsson/
- Vännäs, 10 min sen

27 sep
tåg 9774
Vännäs, 1.00/32 min sen, 46 ax, 504/266 ton, lok T43 222
Lycksele, 20 min/18 min sen, 24 ax, 252/167 ton, /tkl sov!/
- Storuman

30 sep temp 6
tåg 9775
Storuman 7.32/10 min sen, 40 ax, 393/304 ton, knr Hedkvist, lok T43 218
Långselberget, -9.00, 38 ax, 380/291 ton
Barsele, 25 min/50 min sen, 36 ax, 367/278 ton
Lycksele, 25 min sen/ , 58 ax, 504/383 ton
Arvån, /23 min sen, 56 ax, 490/369 ton
Åmsele, 21 min/30 min sen, 54 ax, 477/358 ton
Hällnäs, 27 min/ 280 min sen, /urspårning i Vindeln/
Vindeln,
Tvärålund
Tväråbäck
- Vännäs, 275 min sen
716 145 km