Skivsignal Askersund stn (Arkiv/forskning/litteratur)

av Peter Johansson, Monday, September 03, 2018, 22:18 (2034 dagar sedan)

Vid infartsväxeln till Askersunds station fanns en skivsignal med tillhörande signallykta.
Den finns beskriven redan i samband med banans första besiktning 25 nov 1884. Under banans hela livslängd var det endast skivsignal som användes. Efter nedläggningen, officiellt 15 jan
1955 och upprivning av spåren, fanns signalen kvar en tid. I tidningen Tåg nr 5-71 finns en bild tagen av Ulf Diehl 1959, där signalen står kvar. Bilden ingår i en artikel skriven av Börje Thoursie om "konsten att uppleva en död järnväg såsom den vore levande"
Vid genomgång av gammal korrespondens fann jag anteckningar om att SJK vid en resa genom Askersund, fått tagit hand om signalen och ska sedan ha använt den vid 600-banan vid Lina Bruk.
Den ska sen, enligt uppgift så sent som 1975, ha varit den skivsignal som var uppsatt vid Hjorthagen på ÖSlJ. Uppgifterna kommer från gamla "Ånghwisslan" som jag tyvärr inte längre har tillgång till. Är det någon på Forumet som känner till detta?
Vänligen Peter Johansson

Kontakt önskas ang. ASLJ-historia

av Christer Brimalm, Tuesday, September 04, 2018, 08:53 (2033 dagar sedan) @ Peter Johansson

Jag har en del andra saker angående ASLJ som jag skulle vilja prata med Dig om ifall Du vill maila dina kontaktuppgifter till christer.brimalm@aol.com

Kontakt önskas ang. ASLJ-historia

av lars t, Tuesday, September 04, 2018, 10:48 (2033 dagar sedan) @ Christer Brimalm

När jag arbetade som lärare i Laxå, var jag med en klass till tinget i Askersund på våren 1959, eller var det -58, såg jag en infartssignal stå vid vad jag uppfattade som infarten till Askersund.

Tyvärr hade mitt järnvägsintresse inte riktigt vaknat då ...

Lars

Kontakt önskas ang. ASLJ-historia

av lars t, Tuesday, September 04, 2018, 18:06 (2033 dagar sedan) @ lars t

Egentligen var det Peters inlägg, jag ville kommentera!

Lars

Skivsignal Askersund stn

av Peter Johansson, Tuesday, September 04, 2018, 20:57 (2033 dagar sedan) @ Peter Johansson

Tack lars t.
Vad spännande att du kunde verifiera med egna ögon vid ditt besök i Askersund att skivsignalen
fanns kvar, flera år efter att banan rivits upp. Ulf Diehls bild i Tåg är ju också en bra verifikation. Nu hoppas jag att någon av de äldre SJK-arna eller kännare av ÖSlJ kan hjälpa mig att reda ut om det stämmer, att den har använts vid Hjorthagen. Kanske den också finns bevarad i något förråd.
Hälsningar Peter Johansson

Skivsignal Askersund stn

av Börje Sundberg, Wednesday, September 05, 2018, 14:41 (2032 dagar sedan) @ Peter Johansson

Skivsignalen från Askersund kom till ÖSlJ redan på Linabanan och användes där som infartssignal till Lina Bruk. Den har aldrig varit använd vid Hjorthagen, men användes under lång tid i Mariefred som infartssignal från Ångbåtsstationen. Då fortfarande med original trästolpe. Den finns inte längre kvar där utan finns upplagd utanför verkstaden i Mariefred. Arbetet med att förse den med ny trästolpe har påbörjats men ännu inte fullföljts.

Skivsignal Askersund stn

av Peter Johansson, Wednesday, September 05, 2018, 17:53 (2032 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Tack för informationen. Det var intressant att få reda på hur det ligger till, att det inte bara var skrönor och hörsägen angående signalen. Det skulle vara kul att besöka Mariefred och titta på den vid tillfälle. Jag har forskat om ASLJ sedan mitten på 70-talet och alla fakta om banan är välkommet. Bor själv i Skyllberg och har god kontakt med Skyllbergs Bruk (SB).
En fråga: Var signalens trästolpe först vitmålad, senare indelad i sektioner med färgerna vit och röd? Det ser så ut på fotografierna.
MVH Peter Johansson

Skivsignal Askersund stn - ÖSlJ

av Hans W, Wednesday, September 05, 2018, 23:42 (2031 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Den signalen på bilderna var aldrig i Hjorthagen. Den som satt där var kopplad till växeln, och det var den som sen blev infartssignal från Ångbåtsstationen.
Den signal som är på dessa bilder skulle kunna vara den som ligger rostig utanför verkstaden i Mariefred.

Skivsignal Askersund stn - ÖSlJ

av Börje Sundberg, Thursday, September 06, 2018, 19:07 (2031 dagar sedan) @ Hans W

Nu blev jag förvirrad. Det här måste utredas.

Skivsignal Askersund stn - bild från bangården i Mariefred

av Klas Blomberg, Friday, September 07, 2018, 21:42 (2030 dagar sedan) @ Hans W

Här är ett foto från Mariefred taget häromåret.
Jag tycker den här verkar ha "kantigare" hörn än bilderna från Askersund, men det kan ju vara vinkeln som förvirrar

[image]

[image]

Skivsignal Askersund stn - bild från bangården i Mariefred

av Peter Johansson, Friday, September 07, 2018, 23:26 (2029 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det förefaller att det är inte signalen från Askersund som syns på din bild från Mariefred.Jag håller med dig att skivans form överensstämmer inte med den som visas på bilden från Askersund. Frågan kvarstår: var är skivsignalen från Askersund som SJK fick vid sin resa 1960. Är det den som idag är placerad vid spåret från hamnen i Mariefred eller är den skrotad?
MVH Peter Johanssson

Skivsignal Askersund stn - bild från bangården i Mariefred

av lars t, Sunday, September 09, 2018, 11:00 (2028 dagar sedan) @ Peter Johansson

En bild på en liknande skivsignal på Skymnäs(bodens) station, på vad som senare blev NKlJ, finns i boken "NKlJ- Texter och Bilder" sidan 20.

Lars

Skivsignal Askersund stn - bild från bangården i Mariefred

av lars t, Monday, September 10, 2018, 09:44 (2027 dagar sedan) @ lars t

Mitt inlägg var egentligen kopplat till Klas Blombergs inlägg.

Lars