Egendomlig påstigningssignal eller vad är det? (Signaler/säkerhet)

av Ola Almquist, Thursday, September 06, 2018, 23:37 (2030 dagar sedan)

I Vimmerby kommuns bildarkiv har jag hittat en bild från Målilla sanatorium. Jag har inte kommit på hur man ska länka till ett sökresultat, men sök på vklba16076.tifdenna sida. Åsikter?

M.v.h.
Ola

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Peter Johansson, Friday, September 07, 2018, 07:53 (2030 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nog ser det ut som en påstigningssignal. Kan den vara elektrifierad? Det ser ut att gå trådar från lyktan in till husväggen. Eller synvilla, det står en trästolpe precis bakom. Däremot verkar T-semaforen också ha en elektrisk lykta. Där syns isolatorer och trådar klart. Som Du skriver, en egendomlig konstruktion.
Peter Johansson

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Olof W, Friday, September 07, 2018, 08:31 (2030 dagar sedan) @ Peter Johansson

Nog ser det ut som en påstigningssignal. Kan den vara elektrifierad? Det ser ut att gå trådar från lyktan in till husväggen. Eller synvilla, det står en trästolpe precis bakom. Däremot verkar T-semaforen också ha en elektrisk lykta. Där syns isolatorer och trådar klart. Som Du skriver, en egendomlig konstruktion.
Peter Johansson

Jag ser tre isolatorer. Tre ledningar skulle räcka till röd lampa åt vardera hållet styrd inifrån sanatoriet så att man kan stoppa tåget utan att behöva gå ner till hållplatsen. Men - jag ser inga lampor på påstigningssignalen.

???

/Olof

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Överkörmästaren, Friday, September 07, 2018, 09:00 (2030 dagar sedan) @ Olof W

Nog ser det ut som en påstigningssignal. Kan den vara elektrifierad? Det ser ut att gå trådar från lyktan in till husväggen. Eller synvilla, det står en trästolpe precis bakom. Däremot verkar T-semaforen också ha en elektrisk lykta. Där syns isolatorer och trådar klart. Som Du skriver, en egendomlig konstruktion.
Peter Johansson


Jag ser tre isolatorer. Tre ledningar skulle räcka till röd lampa åt vardera hållet styrd inifrån sanatoriet så att man kan stoppa tåget utan att behöva gå ner till hållplatsen. Men - jag ser inga lampor på påstigningssignalen.

???

/Olof

De där tre ledningarna går väl inte till signalstolpen utan till telefonstolpen/elstolpen bakom?

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Krister P, Friday, September 07, 2018, 13:13 (2030 dagar sedan) @ Överkörmästaren

De där tre ledningarna går väl inte till signalstolpen utan till telefonstolpen/elstolpen bakom?

Jag ser ingen telefonstolpe eller annan stolpe bakom signalstolpen.
Då borde den också kasta en skugga på marken som signalstolpen gör.

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Överkörmästaren, Friday, September 07, 2018, 16:05 (2030 dagar sedan) @ Krister P

De där tre ledningarna går väl inte till signalstolpen utan till telefonstolpen/elstolpen bakom?


Jag ser ingen telefonstolpe eller annan stolpe bakom signalstolpen.
Då borde den också kasta en skugga på marken som signalstolpen gör.

Det gör den också, den står dock längre bort än du kanske letar, med foten i snödrivan i höjd med lokets bakände. Att det verkligen finns en stolpe där behöver inte diskuteras, däremot ser jag nu att den har ”egna” ledningar som verkar vara längre bort så den där galgen kanske sitter på signalstolpen ändå!

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Krister P, Friday, September 07, 2018, 16:11 (2030 dagar sedan) @ Överkörmästaren

De där tre ledningarna går väl inte till signalstolpen utan till telefonstolpen/elstolpen bakom?


Jag ser ingen telefonstolpe eller annan stolpe bakom signalstolpen.
Då borde den också kasta en skugga på marken som signalstolpen gör.


Det gör den också, den står dock längre bort än du kanske letar, med foten i snödrivan i höjd med lokets bakände. Att det verkligen finns en stolpe där behöver inte diskuteras, däremot ser jag nu att den har ”egna” ledningar som verkar vara längre bort så den där galgen kanske sitter på signalstolpen ändå!

Ja, nu ser jag den också när jag förstorade upp bilden och tittade lite mera noggrant.

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Olof W, Friday, September 07, 2018, 21:05 (2029 dagar sedan) @ Olof W

Kan de tre ledningarna varit telefonledning från stolpen upp till sanatoriet? På nåt sätt måste avstigande kunna kontakta sanatoriet för att få hjälp sista biten.

/Olof

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Sune Göthe, Friday, September 07, 2018, 10:42 (2030 dagar sedan) @ Ola Almquist

Signalstolpen tycks innehålla en lykthiss av vanlig modell, se linhjulet längst upp.
Kan det vara så att lyktan hissades upp i denna och hade kontakt med trådarna via en gummikabel? Lyktan vreds då åt samma håll som skivan då påstigning önskades.

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Krister P, Friday, September 07, 2018, 13:25 (2030 dagar sedan) @ Sune Göthe

Det står 4 på loket men det är inte VÅHJ 4 eller ÖSmJ 4.
Vilket lok kan det vara?

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Ola Almquist, Friday, September 07, 2018, 13:49 (2030 dagar sedan) @ Krister P

Det står 4 på loket men det är inte VÅHJ 4 eller ÖSmJ 4.
Vilket lok kan det vara?

Nog är det väl ÖSmJ 4?!

M.v.h.
Ola

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av Krister P, Friday, September 07, 2018, 14:16 (2030 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det står 4 på loket men det är inte VÅHJ 4 eller ÖSmJ 4.
Vilket lok kan det vara?


Nog är det väl ÖSmJ 4?!

M.v.h.
Ola

Formen på hyttfönstret förvillade mig. Tydligen olika form på de tysk- resp. svensktillverkade loken.
Samt att jag inte kunde se vattentankens lutande ovansida i framänden.

Egendomlig påstigningssignal eller vad är det?

av jhje, Friday, September 07, 2018, 17:55 (2030 dagar sedan) @ Ola Almquist

En härlig bild från förr. Loket vedeldat? Gick det mellan Hultsfred-Växjö?