Material i "bromsbackar" i växeldriv (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Monday, September 10, 2018, 13:25 (2049 dagar sedan)

Jag sitter och funderar på materialvalet i "bromsbackarna" i växellådan på JEA-driv. Av färgen att döma skulle det kunna vara någon sorts brons, och sådant användes väl som slitmaterial i äldre maskiner?

Vet någon vad det kan vara? Och bytte man material när 70-driven kom?


Tacksam för svar,

Anders

Material i "bromsbackar" i växeldriv

av Per Wirback, Tuesday, September 11, 2018, 10:03 (2048 dagar sedan) @ Anders_W

Jag sitter och funderar på materialvalet i "bromsbackarna" i växellådan på JEA-driv. Av färgen att döma skulle det kunna vara någon sorts brons, och sådant användes väl som slitmaterial i äldre maskiner?

Vet någon vad det kan vara? Och bytte man material när 70-driven kom?


Tacksam för svar,

Anders

I JEA20 driven finns det två uppsättningar friktionsbelägg, dels en slirkoppling, och dels en centrifugalbroms.
Båda har iallafall tidigare framställts i samma typ av material som bromsbelägg för gamla trummbromsar och kopplingar på bilar, dvs med asbest. Vill minnas att dessa belägg jobbar mot en stålyta.
Man kan förmoda att det senare framkom ersättningsmaterial för beläggen, men jag har tyvär ingen kunskap om detta.


JEA40/50/70 vet jag inget om vad gäller denna typ av belägg.

/Per

Material i "bromsbackar" i växeldriv

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, September 11, 2018, 12:18 (2048 dagar sedan) @ Per Wirback

En del asbestfria bromsbelägg för vägfordon ser rödbrunglittriga ut, ungefär som om det skulle kunna vara någon slags sintrat bronsmaterial (jämför sintrade självsmörjande lagerbussningar). Kanske inte så vanligt på personbilar men däremot på skivbromsar på lättare fordon - mopeder, fyrhjulingar, mc mm.