Fredrik v. Essen och HNJ (Arkiv/forskning/litteratur)

av Morshyttan, Wednesday, September 12, 2018, 16:38 (2046 dagar sedan)

Att ovanstående herre hade mycket göromål i Uppsala-Länna Järnväg och Länna-Norrtälje järnväg står mycket att läsa om i Boken "Lännabanorna", ett förnämligt verk från bl.a. museibanan ULJ .
Nu håller jag på att få ihop en skrift om en förfader som varit rättare på en gård (med gårdar kring Länna bruk) tillhörigt Salsta slott som då innehades av v. Essen.
För att få en helhetsbild fattas dock lite substans varför v. Essen även var intressent i Hjo-Stentorps Järnväg, en bra bit från Roslagens famn. allt som står att hitta verkar vara att han hade en gård i närheten men något mer skäl verkar saknas!?
Har någon lite djupare kännedom om Essens engagemang så är det nu en chans att dela med sig :) .
Och ja, det kommer att handla mycket om järnväg även om temat egentligen är jordbruket och dess vedermödor i sent 1800-tal ;) .

I all blygsamhet från Morshyttans frid

Fredrik v. Essen och HNJ

av Eder Ebbe, Wednesday, September 12, 2018, 17:29 (2046 dagar sedan) @ Morshyttan

Hej;
Kavlås herrgård var huvudsäte för släkten von Essen från 1723, och Fredrik v Essen var drivande vid skapandet av HSJ:s bibana till Tidaholm, där Kavlås station var belägen. Jag antar att den Fredrik du avser var densamme som senare blev finansminister och riksmarskalk. Det bör gå att hitta mera om denne man via Svenskt Biografiskt Lexikon och andra skrifter.

Fredrik v. Essen och HNJ

av polina, Friday, September 14, 2018, 22:14 (2044 dagar sedan) @ Eder Ebbe

Vill minnas att en uppsats gjordes för ett antal år sedan av Leif Johansson, som då läste historia i Linköping.
Handlar om de lokala potentaternas inbördes kamp hur HSJ skulle utföras.

Fredrik v. Essen och HNJ

av Lennart Petersen, Saturday, September 15, 2018, 20:23 (2043 dagar sedan) @ polina

Vill minnas att en uppsats gjordes för ett antal år sedan av Leif Johansson, som då läste historia i Linköping.
Handlar om de lokala potentaternas inbördes kamp hur HSJ skulle utföras.

Det är alltså HSJ och inte HNJ , jag blev konfunderad över var HNJ i rubriken kom in i bilden

Fredrik v. Essen och HNJ

av Johan M Vinberg, Saturday, September 22, 2018, 20:50 (2036 dagar sedan) @ Eder Ebbe

Fredrik von Essen var västgöte, ägde och bodde på godset Kavlås och inblandad i HSJs tillkomst.
Han gifte han sig med Auora Brahe som fått ärva Salsta slott och Vattholma Bruk (medan hennes bror MAgnus - dem siste av Braheätten, fick ärva Skokloster slott och Rydboholm (intill ÖSterskrslinjen på RB).

Därmed hamnade Fredrik i Uppland och efter en framgånsrikt etabelring av HSJ ville han starta ännu ett järnvägsbolag, dvs Upsala-Lenna Jernväg - ULJ.
Noterbart är att flera av ULJs först anställda rekryterades från HSJ, bl.a. förare, eldare och konduktörer.
Fredrik var även med och bildade Lenna-Norrtelje Jernväg men var också den som 1904 insåg att både ULJs och LNJs framtid som jernbruksbanor var passé och den som först sålde sina aktier i de båda järnvägsbolagen till expanderande SRJ-bolaget - och snart följde de andra aktieägarna efter.

Barnbarnet Rutger von Essen var passionerad motorsportutövar och startade Skoklosters bilmuseum (och var även intresserad stödjande medlem i ULJ/SRJmf så längde han levde).

Hilsen
Johan
PS. Rutgers son Rickard von Essen besökte oss på ULJ i somras och uttryckte sin tacksamhet för att vi bevarade en bit järnvägshistoria som hans farfars far en gång skapat.