Nedre kvadrant-semaforer (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Sunday, September 16, 2018, 11:24 (2021 dagar sedan)

Hej!

För statens spår försvann nedre kvadrant-semaforer redan i 1906 år Säo, men jag antar att det fanns enstaka kvar åtminstne ett decennium efter det - för att inte tala om EJ (där de försvann i 1936 års Säo, möjligen tidigare).

Finns det någon museiförening i landet som fortfarande har kvar nedre kvadrant-semaforer, eller är de helt utdöda?

Nedre kvadrant-semaforer?

av S-O Johansson, Sunday, September 16, 2018, 19:28 (2021 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

För statens spår försvann nedre kvadrant-semaforer redan i 1906 år Säo, men jag antar att det fanns enstaka kvar åtminstne ett decennium efter det - för att inte tala om EJ (där de försvann i 1936 års Säo, möjligen tidigare).

Finns det någon museiförening i landet som fortfarande har kvar nedre kvadrant-semaforer, eller är de helt utdöda?

Har inget svar på din fråga men en ny istället. Vad är en nedre kvadrant semafor? Trodde jag kände till mycket inom järnvägen men detta begrepp är helt nytt.
Sökt på Gunnar Ekevings sida men hittar inget. Någon får gärna länka eller lägga in en bild.

Nedre kvadrant-semaforer?

av Anders Ljung, Sunday, September 16, 2018, 19:30 (2021 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vad är en nedre kvadrant semafor? Trodde jag kände till mycket inom järnvägen men detta begrepp är helt nytt.

Vingen vågrätt för "stopp". Vingen 45 grader nedåt för "kör"

Nedre kvadrant-semaforer?

av S-O Johansson, Sunday, September 16, 2018, 19:48 (2021 dagar sedan) @ Anders Ljung

Vad är en nedre kvadrant semafor? Trodde jag kände till mycket inom järnvägen men detta begrepp är helt nytt.


Vingen vågrätt för "stopp". Vingen 45 grader nedåt för "kör"

Tack! Då förstår jag. Hade inte hört det uttrycket förut.

Nedre kvadrant-semaforer?

av Överkörmästaren, Sunday, September 16, 2018, 20:02 (2021 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vad är en nedre kvadrant semafor? Trodde jag kände till mycket inom järnvägen men detta begrepp är helt nytt.


Vingen vågrätt för "stopp". Vingen 45 grader nedåt för "kör"


Tack! Då förstår jag. Hade inte hört det uttrycket förut.

Det är väl en anglicism:

https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_semaphore_signal#Lower_quadrant_and_upper_quadrant

Nedre kvadrant-semaforer

av Kjell Aghult, Monday, September 17, 2018, 06:29 (2020 dagar sedan) @ Anders_W

För statens spår försvann nedre kvadrant-semaforer redan i 1906 år Säo, men jag antar att det fanns enstaka kvar åtminstne ett decennium efter det - för att inte tala om EJ (där de försvann i 1936 års Säo, möjligen tidigare).

Signalbilden visas med särskild symbol i 1928 års tdtbok för BHJ (Borås Övre) och 1923 års för NrSlJ (Nykvarn och Stålboga). "Körsignal uppåt" har ju välkänt tecken.

Nedre kvadrant-semaforer

av Markus Frisén, Monday, September 17, 2018, 17:24 (2020 dagar sedan) @ Anders_W

En som jag vet finns kvar är den i Smålands Anneberg på Anneberg-Ormaryds järnväg.
Nu var det ett tag sen jag läste den men minnet säger att det står i boken om AOJ att den fälldes nedåt under hela banans existens och att man hade dispens från att behöva ändra det de sista åren. (AOJ lades ner nån gång 1934-35 väl?) Kanske den t. o. m. var den sista i drift?

Smålands Anneberg

av Jonny Saljefeldt, Monday, September 17, 2018, 18:17 (2020 dagar sedan) @ Markus Frisén

En som jag vet finns kvar är den i Smålands Anneberg på Anneberg-Ormaryds järnväg.
Nu var det ett tag sen jag läste den men minnet säger att det står i boken om AOJ att den fälldes nedåt under hela banans existens och att man hade dispens från att behöva ändra det de sista åren. (AOJ lades ner nån gång 1934-35 väl?) Kanske den t. o. m. var den sista i drift?

Mer information och bilder finns [msg=15914]denna tråd[/msg].

Nedre kvadrant-semaforer

av Gunnar Lilienberg, Monday, September 17, 2018, 18:51 (2020 dagar sedan) @ Anders_W

Angående museijärnvägar, hur är det med Järle på NBVJ? Jag vet att man planerade att sätta upp en träsemafor där för ganska många år sedan.

Nedre kvadrant-semaforer

av thn, Monday, September 17, 2018, 19:12 (2020 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Nej, vi har ingen semafor i Järle, det finns bara två semaforer i Nora och det är av den vanliga typen med uppåtgående vinge.

Det finns inte heller någon plan på att sätta upp någon semafor i Järle.

Om jag finge önska fritt så skull vi sätta upp en T-semafor i Stora Mon men det är bara min dröm....

/Thomas, Signalchef NBVJ