Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, September 23, 2018, 10:36 (2043 dagar sedan)

[img]https://i.postimg.cc/VkScG5r8/BtTvetaberg21sep68aWebK.jpg[/img]
[img]https://i.postimg.cc/G2j08yNk/BtTvetaberg21sep68bWebK.jpg[/img]
[img]https://i.postimg.cc/cHhj4Ngh/BtTvetaberg21sep68cWebK.jpg[/img]

Bt 301 med persontåg körde på en sopbil vid Tvetaberg 20 sep 1968 varvid sopbilsföraren omkom.
Ovan bilder från platsen dagen efter, 21 sep 1968.

Mvh Gunnar

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av Christer Fredriksson, Sunday, September 23, 2018, 11:48 (2043 dagar sedan) @ Gunnar D

Hur kom loket till den plats där det står?

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av Gunnar D, Sunday, September 23, 2018, 18:33 (2043 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur kom loket till den plats där det står?

Lok och vagnar spårade ur vid kollisionen och plöjde in i plattformen. När bilderna togs dagen efter olyckan hade vagnarna forslats bort och huvudspåret återställts. Loket kanske också hade flyttats något.

/Gunnar

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av Christer Fredriksson, Sunday, September 23, 2018, 20:14 (2043 dagar sedan) @ Gunnar D

Är det inte så att loket lyfts med kran från tågspåret över till sidospåret?

Sidospåret ser förvånansvärt oskadat ut för att ett urspårat lok och vagnar skulle ha farit fram över det! Inga synliga skador på rälerna, slipersen eller gruset mellan sliprarna!

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av Gunnar D, Sunday, September 23, 2018, 20:56 (2042 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är det inte så att loket lyfts med kran från tågspåret över till sidospåret?

Så bör det nog ha varit.

/Gunnar

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968 - jämförande bild

av Oskar F, Monday, September 24, 2018, 22:23 (2041 dagar sedan) @ Gunnar D

Hittade en av [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KEAJ00281]Bo Gyllenbergs bilder[/link] på Samlingsportalen. Den verkar ungefär samtida med olycksbilderna, men troligen tagen innan olyckan (och under tidig vår). Av den framgår att sidospåret var avstängt i östra änden vid lastkajen (vilket jag tycker mig skymta även på den översta bilden bakom loket). Om jag tolkar olycksförloppet rätt smällde loket med sopbilen på plankorsningen (bakom fotografen) och gick av spår mot höger (kanske skjutandes sopbilen framför sig?), och plöjde genom gruset mot plattformen där det tog stopp.

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968 - jämförande bild

av Gunnar D, Tuesday, September 25, 2018, 07:13 (2041 dagar sedan) @ Oskar F

Hittade en av [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KEAJ00281]Bo Gyllenbergs bilder[/link] på Samlingsportalen. Den verkar ungefär samtida med olycksbilderna, men troligen tagen innan olyckan (och under tidig vår). Av den framgår att sidospåret var avstängt i östra änden vid lastkajen (vilket jag tycker mig skymta även på den översta bilden bakom loket). Om jag tolkar olycksförloppet rätt smällde loket med sopbilen på plankorsningen (bakom fotografen) och gick av spår mot höger (kanske skjutandes sopbilen framför sig?), och plöjde genom gruset mot plattformen där det tog stopp.

Informativ färgbild! Din tolkning av förloppet är, vad jag förstått, riktig.

/Gunnar

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av FD lokreparatör, Sunday, September 23, 2018, 21:53 (2042 dagar sedan) @ Gunnar D

- Det är ju två T i Tvetaberg. ;-)

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av ArneL, Monday, September 24, 2018, 07:31 (2042 dagar sedan) @ Gunnar D

En bidragande orsak till olyckan var att det tidigare under dagen hade varit fel på vägskyddet, som ständigt visade rött mot vägen. Sopbilsförarna, som passerade här många gånger dagligen, vande sig vid det. När felet senare hade åtgärdats och tåget verkligen kom skedde olyckan. En sopbilsförare som låg alldeles bakom såg hur föraren framför ignorerad den röda signalen. Mot korsningen var det nerförsbacke och han bromsade aldrig.

Min far deltog i röjningen av olyckan. Han berättade att en räl som revs upp styrdes upp av lokets bakre banröjare och vidare genom golvet på första vagnen, som turligt nog var en F5 (FV1).

/A

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av Gunnar D, Monday, September 24, 2018, 11:02 (2042 dagar sedan) @ ArneL

En bidragande orsak till olyckan var att det tidigare under dagen hade varit fel på vägskyddet, som ständigt visade rött mot vägen. Sopbilsförarna, som passerade här många gånger dagligen, vande sig vid det. När felet senare hade åtgärdats och tåget verkligen kom skedde olyckan.

Tack för denna info som var okänd för mig. Enligt uppgift skedde olyckan ca kl 12.30 och sopbilarna körde väl i riktning Södertälje och verkade vara tomma.

/Gunnar

Bt 301 i olycka vid Tvetaberg 20 sep 1968

av Micke K, Monday, September 24, 2018, 12:17 (2042 dagar sedan) @ Gunnar D

Några år senare var det dags igen på samma bana, men närmare Eskilstuna. Minns inte exakt var. Då var det en cementbil som gick till väders. Vagnarna blev översprutade av cementen, men oskadade. De rullade sedan vidare på Eskilstunabanan i flera år efteråt med cementen på sig! Vi tyckte det var pinsamt att SJ inte kunde kosta sig en rengöring efter olycka.