Tre böcker om Roslagsbanan (Järnvägspersonal)

av 53 Wadsten, Thursday, September 27, 2018, 17:27 (2031 dagar sedan)

Det har skrivits tre böcker om Roslagsbanan i modern tid

1.Roslagsbanan 100 år av Tom Hedlund och Ulrika Palme utgiven 1985.

2.Den andra har jag tyvärr inte titeln på, i den berättar jag för Lars-Henrik Larsson om
min första tid på Roslagsbanan 1972, vad heter den boken, finns den till salu, tänker ge den
som julklapp till min hemtjänstare Linda som hjälper mig med mina memoarer "Gustafs Tågresa
genom livet", samt mitt
hälsotillstånd(en behjärtansvärd insats).

Bok 3 gavs ut av Roslagståg.


Tackar för hjälpen.

Tre böcker om Roslagsbanan

av Rolf Nordin, Thursday, September 27, 2018, 18:37 (2031 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det har skrivits tre böcker om Roslagsbanan i modern tid

1.Roslagsbanan 100 år av Tom Hedlund och Ulrika Palme utgiven 1985.

2.Den andra har jag tyvärr inte titeln på, i den berättar jag för Lars-Henrik Larsson om
min första tid på Roslagsbanan 1972, vad heter den boken, finns den till salu, tänker ge den
som julklapp till min hemtjänstare Linda som hjälper mig med mina memoarer "Gustafs Tågresa
genom livet", samt mitt
hälsotillstånd(en behjärtansvärd insats).

Bok 3 gavs ut av Roslagståg.


Tackar för hjälpen.


Jag har boken "Roslagsbanan 100 år". Förordet är undertecknat Björn Dahlborg, Lars-Henrik Larsson och Kurt Möller. 192 sidor. Stenvalls förlag 1985. Omslaget visar ett tågmöte vid Ösby. Är det månne den du fiskar efter? Finns på bokborsen.se

Tre böcker om Roslagsbanan

av ztenlund, Thursday, September 27, 2018, 19:09 (2031 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det har skrivits tre böcker om Roslagsbanan i modern tid

1.Roslagsbanan 100 år av Tom Hedlund och Ulrika Palme utgiven 1985.

2.Den andra har jag tyvärr inte titeln på, i den berättar jag för Lars-Henrik Larsson om
min första tid på Roslagsbanan 1972, vad heter den boken, finns den till salu, tänker ge den
som julklapp till min hemtjänstare Linda som hjälper mig med mina memoarer "Gustafs Tågresa
genom livet", samt mitt
hälsotillstånd(en behjärtansvärd insats).

Bok 3 gavs ut av Roslagståg.


Tackar för hjälpen.

Jag tippar, med ledning av KB:s databas, att nummer två är "25 år på Roslagsbanan - ett kvarts sekel i landstingets tjänst, 1972-1997".
http://libris.kb.se/bib/7452557

Tre böcker om Roslagsbanan

av Gurra-Nisse, Thursday, September 27, 2018, 20:18 (2031 dagar sedan) @ ztenlund

Jag tippar, med ledning av KB:s databas, att nummer två är "25 år på Roslagsbanan - ett kvarts sekel i landstingets tjänst, 1972-1997".
http://libris.kb.se/bib/7452557

Gustaf, ztenlund har rätt!
Jag letade fram mitt ex av boken och där finns mycket riktigt en skildring, "Från första dagen", där du berättar om din yrkesbanas start.
Det finns t o m en bild där du, som tbfh, i Djö kvitterar en S-order från mig som tkl.
(Tbfh = tågbefälhavare, tkl = tågklarerare, Djö = Djursholms Ösby.)

Gurra :-)

Tre böcker om Roslagsbanan

av 53 Wadsten, Friday, September 28, 2018, 10:27 (2030 dagar sedan) @ ztenlund

25 år på Roslagsbanan är det.

Tack:-) för hjälpen

De böcker som jag har.....

av Uffe Öberg, Friday, September 28, 2018, 08:05 (2030 dagar sedan) @ 53 Wadsten

[image]


Mvh Uffe :-)

De böcker som jag har.....

av Granis, Friday, September 28, 2018, 08:48 (2030 dagar sedan) @ Uffe Öberg

Det gläder mig att "Järnvägsminnen 10" till synes har en framträdande plats.

/ L G ;-)

De böcker som jag har.....

av Lennart Petersen, Friday, September 28, 2018, 23:06 (2030 dagar sedan) @ Granis

Det gläder mig att "Järnvägsminnen 10" till synes har en framträdande plats.

/ L G ;-)

Och jag kan bara lite surt konstatera att 25-års boken inte ingår i min boksamling. Fast jag haft ambitionen att samla på mig all järnvägslitteratur som kommer ut på,svenska. Förmodligen har den inte marknadsförts ordentligt, vill man ha böcker sålda så får man se till att de annonseras så intresserade får kännedom . Lämpligt är väl en liten annons i Tåg , det är där jag hittatndet mesta, eller t.ex att intressera bokhandel,som Stenvalls. Men kanske går den att få,tag i på bokbörsen där antikvariaten samarbetar. Där finns massor faktiskt , tyvärr ihopbuntat med flyg så det blir svårsökt.
Av de som syns på bild vill jag annars framhålla boken av Tom Hedlund & Ulrika Palme som är en mycket bra fotobok .

De böcker som jag har.....

av Thomas Tell, Friday, September 28, 2018, 23:33 (2030 dagar sedan) @ Uffe Öberg

[image]

Böckerna som saknas här är "Roslagsbanan — resa genom ett sekel" av Peter Dahlgren och Roger Thorén, "Stockholm-Roslagen Järnvägar" av Henry Wåhlberg, "Möte med tiden" av SL-tåg-personal, "25 år på Roslagsbanan" av SL-tåg och "10 år med Roslagståg".
Linjebuss/Connex gjorde aldrig någon bok så den tiden finns inte dokumenterad i bokform.

Sen finns ju SRJs böcker från 1915, 1935 och 1949.
/tell