NBJ, rälsbuss 1964, 2 bilder (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Tuesday, October 16, 2018, 07:27 (2018 dagar sedan)

[image]

[image]

NBJ, rälsbuss 1964, 2 bilder

av Anders_W, Tuesday, October 16, 2018, 09:35 (2017 dagar sedan) @ Ulfe

Snyggt! Både Yo2 (första bilden) och Yo1 (andra bilden).

NBJ, rälsbuss 1964, 2 bilder

av jhje, Tuesday, October 16, 2018, 11:12 (2017 dagar sedan) @ Ulfe

Tack! Härlig nostalgi. Det lilla ångloket till höger i bild, varifrån kommer detta lok?

NBJ, rälsbuss 1964, 2 bilder

av Christer Fredriksson, Tuesday, October 16, 2018, 11:21 (2017 dagar sedan) @ jhje

BDJ.

NBJ, rälsbuss 1964, 2 bilder

av Sven Bårström, Tuesday, October 16, 2018, 11:53 (2017 dagar sedan) @ jhje

Loket "hette" BDJ 4 för 802 mm spårvidd, som Bredsjö - Degerfors järnväg ursprungligen byggdes med. Jag har för mig att det också hade ett namn, som jag dock glömt, möjligen "Degerfors" (?).
Det stod 1957 (då jag vistades under sommaren i Nora) uppställt vid stationshuset.
Om de 802-mm-banor som fanns vid och delvis ersattes av NBJ normalspårsbanor finns en del att läsa i Svenska Järnvägsföreningens 50-årsskrift 1926 och i Nora Bergslags järnvägs 100-årsminnesskrift 1956.
1957 gick i Nora bl a de två ljusblå rälsbusstyperna, det trecylindriga ångloket nr 16 (snarlikt NOJ/SJ litt N5) och ett godstågspar till och från Ervalla med två lokomotorer (någon sorts Z6-typ) som dragkraft.
Sven B

NBJ, rälsbuss 1964, 2 bilder+ bild lokomotor

av Ulfe, Tuesday, October 16, 2018, 12:15 (2017 dagar sedan) @ Sven Bårström

1957 gick i Nora bl a de två ljusblå rälsbusstyperna, det trecylindriga ångloket nr 16 (snarlikt NOJ/SJ litt N5) och ett godstågspar till och från Ervalla med två lokomotorer (någon sorts Z6-typ) som dragkraft.
Sven B

Kan det vara dessa lokomotorer? bilden är tagen samma datum som bilderna ovan.

[image]

NBJ, rälsbuss 1964, 2 bilder+ bild lokomotor

av Sven Bårström, Tuesday, October 16, 2018, 12:58 (2017 dagar sedan) @ Ulfe

Jo men visst!
Sven B

BDJ loken

av Anders Sandgren, Tuesday, October 16, 2018, 13:08 (2017 dagar sedan) @ Sven Bårström

Endast loken 1-3 hade namn, "DEGERFORS", "DALKARLSBERGET" resp "STRIBERGET", samtliga levererade från Kristinehamn med axelf C2'T.
Loken 4-7 hade bara nummer, 4-5 från NoHAB (1CT) och 6-7 från Helsingborg (också 1CT).

BDJ loken

av Sven Bårström, Tuesday, October 16, 2018, 14:39 (2017 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bra att få det klarlagt att lok 4 inte hade namn.
Det ger mig en gnagande undran om det är lok 1 som stod (kanske står än idag?) i Nora i stället för lok 4 som jag vill påstå.
Någon vet säkert...
Sven B

BDJ loken

av Anders Sandgren, Tuesday, October 16, 2018, 16:42 (2017 dagar sedan) @ Sven Bårström

Loket är helt klart ett av de båda NoHAB-loken. Då det är märkt 4 så bör med största sannolikhet det vara nr 4.
1-3 såg helt annorlunda ut med Asplunds boggie och utvändig slidrörelse. Däremot fick de med tiden samma form på ångdom & sanddom som 4-5.
Två av loken 1-3 gick väl efter breddningen till GGJ medan 6-7 gick till WLJ (senare till HFJ).