Gustafs memoarer (Arkiv/forskning/litteratur)

av 53 Wadsten, Thursday, October 18, 2018, 12:09 (1988 dagar sedan)

Hej!
Vi måste tyvärr göra uppehåll med memoarerna då Gustaf måste använda avsatt tid till promenader att stärka benen och gångförmågan, vi ger inte upp om ni tror det.

Gustaf ber gärna om hjälp till memoarerna att få en hållplatsförteckning på busslinje 30 i Malmö från Allmänna Sjukhuset till Schougens bro där han pendlade som vagnstädare 1969.

Vänligen
Linda på Gustafs hemtjänst.

Gustafs memoarer

av Wk, Saturday, October 20, 2018, 04:16 (1987 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gustaf ber gärna om hjälp till memoarerna att få en hållplatsförteckning på busslinje 30 i Malmö från Allmänna Sjukhuset till Schougens bro där han pendlade som vagnstädare 1969.

Jag är rätt säker, att MSS/ML inte listade alla hållplatsnamnen i de tidtabeller allmänheten kunde köpa på den tiden, men det kom senare. I mitt fjärr-arkiv har jag några ML tidtabeller från 70- och 80- talet, skall försöka leta upp dem så snart jag har en möjlighet. De flesta linjerna hade vid denna tid mer eller mindre oförändrade sträckningar genom centrum, med undantag för omändringen av Södra Förstadsgatan till gågata.

Gustafs memoarer

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, October 20, 2018, 18:17 (1986 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej!
Vi måste tyvärr göra uppehåll med memoarerna då Gustaf måste använda avsatt tid till promenader att stärka benen och gångförmågan, vi ger inte upp om ni tror det.

Gustaf ber gärna om hjälp till memoarerna att få en hållplatsförteckning på busslinje 30 i Malmö från Allmänna Sjukhuset till Schougens bro där han pendlade som vagnstädare 1969.

Vänligen
Linda på Gustafs hemtjänst.

Någon fullständig hållplatslista kan jag inte bidraga med men linje 30 kan man säga i stort sett följde nedlagda spårvägslinje 1 i sträckningen (även den redan 1957 nedlagda delen i Lundavägen). Från Allmänna sjukhuset gick linje 30 i Södra Förstadsgatan och sedan Bergsgatan (med hållplats först vid Möllevångstorget och sedan en eller ett par hållplatser till) via Amiralsgatan (med hållplatser i korsningen med Föreningsgatan och Kungsgatan). Nästa hållplats bör ha varit vid NK-varuhuset och härefter Gustav Adolfs torg. Linjen gick sedan vidare i Södergatan till Stortorget (hållplats) och till Centralstationen (hållplats). Vidare i Bruksgatan - Östergatan - Östra Förstadsgatan till hållplatsen vid Scougens bro. Kanske någon annan har en mera fullständig hållplatsförteckning. Jag är uppväxt i Malmö och bodde där 1946 - 1978 och har därför åkt med de flesta spårvägs- och busslinjer i staden under dessa år. Jag har också kvar många års upplagor av MSS/ML:s turlistor men där framgår inte alla mellanliggande hållplatser.

Gustafs memoarer

av 53 Wadsten, Saturday, October 20, 2018, 18:40 (1986 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

jag minns Barkgatan spångatan och Förreningsgatan, linjen åke via Mazettis chokladfabrik.på Bergsgatan.