A-Förhör ? (Järnvägspersonal)

av chfahlgren, Friday, October 26, 2018, 12:44 (2008 dagar sedan)

Bästa vänner.När ansågs på dåvarande SJ,A-förhör med personal vara befogat?Var det händelsen och/eller det intäffades "storlek" i form av skada på materiel mm som av gjorde,när A-förhör skulle tillämpas med en eller fler av personal,tex.pel i säker-
hetstjänst.Det kunde ju också leda till disciplinära åtgärder.Någon som är insatt i
det mer juridiska,vid dåvarande SJ kanske kan delge förklaring vad som var A-förhör.
CH.Fahlgren.Jvm-vän 92 I Falun.Tack på förhand!

A-Förhör ?

av Rolf Nordin, Friday, October 26, 2018, 16:42 (2008 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Var finns protokollen från SJ:s A-förhör? Har sökt på Riksarkivet i Arninge i SJ:s säkerhetsavdelning, Dbrs, men inte hittat det jag söker. Det gäller en jv-olycka 1930 i Södermanland. Letar jag på fel ställe? Utgallrat? Det enda jag hittat är en notis i DN som ger ett kort refererat av protokollet från A-förhöret.

A-Förhör ?

av Kjell Aghult, Saturday, October 27, 2018, 12:09 (2007 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Var finns protokollen från SJ:s A-förhör? Har sökt på Riksarkivet i Arninge i SJ:s säkerhetsavdelning, Dbrs, men inte hittat det jag söker. Det gäller en jv-olycka 1930 i Södermanland. Letar jag på fel ställe? Utgallrat? Det enda jag hittat är en notis i DN som ger ett kort refererat av protokollet från A-förhöret.

Har någon 1930 års järnvägsmatrikel, SJ-delen? Eftersök där avdelningen för notarien J P Skytt.
Han skrev om Säo-frågorna i SJ 75-årsskrift året därpå. Bör ha tillhört dåvarande 1, 2 eller 3 trafikbyrån.

Dbr tillkom 1932, ursprungligen som en rationaliseringsavdelning (Med fler arbetsuppgifter efterhand). Besök från Dbrorg = organisationsavdelningen brukade vara fruktade!

A-Förhör ?

av chfahlgren, Saturday, October 27, 2018, 13:12 (2007 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ber härmed att få framföra mitt TACK till vännerna inom intresset Överkörmästaren,Rolf Nordin och Kjell Aghult för svaren ni gett mig.
Eder broder inom järnvägsintesset.
CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

A-Förhör ?

av Jöran Johansson, Saturday, October 27, 2018, 13:19 (2007 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Notarie
Skytt, J o h n Patrik, ÖRKHt, f. 11/9 78 i Karaby förs., Skarab. län, studieresor Tyskl. 08-09, Turkiet 25, genomg. 1917-19 års högre trafikkurs. -- Vid Sj: anst. 97, kv 99, knt 00, ks 04, bh (III D:s tdx) 11, fsts (stinsx Bollnäs) 14, not. 19 (Tbr I 19-28). Tjänstgör å K. Jsty.:s Tbr I, adr. Stockholm.

Förordnanden: stins 2 kl. 206 d., bra 1011 d., stins 1B kl. 730 d., ti 40 d., säi o. öis 162 d., fsekr 38 d. -- Uppdrag i tjänsten: sekr i komm. för ordnandet av Malmö hamnsp.-trafik 12 o. i lokalbanekomm. 14, yrkesinspektionens specialinspektör o. samtidigt delvis förrättat tjänst som öis 1034 d. 20-23, examinat. (enl. str 9) av Ta:s ps 17, 25-26.

A-Förhör ?

av Kjell Aghult, Saturday, October 27, 2018, 15:58 (2007 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Notarie
Skytt, J o h n Patrik, ÖRKHt, f. 11/9 78 i Karaby förs., Skarab. län, studieresor Tyskl. 08-09, Turkiet 25, genomg. 1917-19 års högre trafikkurs. -- Vid Sj: anst. 97, kv 99, knt 00, ks 04, bh (III D:s tdx) 11, fsts (stinsx Bollnäs) 14, not. 19 (Tbr I 19-28). Tjänstgör å K. Jsty.:s Tbr I, adr. Stockholm.

Förordnanden: stins 2 kl. 206 d., bra 1011 d., stins 1B kl. 730 d., ti 40 d., säi o. öis 162 d., fsekr 38 d. -- Uppdrag i tjänsten: sekr i komm. för ordnandet av Malmö hamnsp.-trafik 12 o. i lokalbanekomm. 14, yrkesinspektionens specialinspektör o. samtidigt delvis förrättat tjänst som öis 1034 d. 20-23, examinat. (enl. str 9) av Ta:s ps 17, 25-26.

Man skulle alltså kunna gissa på I (eller 1) trafikbyrån som arkivbildare 1930 i Säo-frågor.

A-Förhör ?

av Jonny Saljefeldt, Saturday, October 27, 2018, 15:03 (2007 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har någon 1930 års järnvägsmatrikel, SJ-delen? Eftersök där avdelningen för notarien J P Skytt.
Han skrev om Säo-frågorna i SJ 75-årsskrift året därpå. Bör ha tillhört dåvarande 1, 2 eller 3 trafikbyrån.

Dbr tillkom 1932, ursprungligen som en rationaliseringsavdelning (Med fler arbetsuppgifter efterhand). Besök från Dbrorg = organisationsavdelningen brukade vara fruktade!

Svensk järnvägsmatrikel 1930 finns på Samlingsportalen (pdf, stor fil).