Vetlanda - Åseda (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, November 05, 2018, 21:13 (1970 dagar sedan)

I går söndag hade jag ett ärende till Vetlanda och passade på att se hur banan till Åseda ser ut.

Vid km 47.9 var spåret redan rivet.

[image]

På platsen för Korsberga f d station ser det ut såhär. Spåret är kvar men växeln på linjeplatsen är riven och plankorsningen längre fram är riven.

[image]

Uppvidinge kommun kan bli den sista kommunen i landet som aktivt motarbetar en normalspårig järnväg som skulle kunna fungera. Ja, med undantag av Lysekil då kanske...

Lindman

Vetlanda - Åseda

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, November 06, 2018, 07:25 (1970 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Uppvidinge var väl en strålande föregångare till att få bort Smalspåret Växjö -Åseda också. OJ vad man stred och jobbade för att få bort det. Man kunde ju hoppats på att det blivit positivare tongångar på snart 30 år , men NEJ. Har TRV rivit på Kommunens begäran ????

Vetlanda - Åseda

av Kanal C, Tuesday, November 06, 2018, 10:19 (1970 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Uppvidinge var väl en strålande föregångare till att få bort Smalspåret Växjö -Åseda också. OJ vad man stred och jobbade för att få bort det. Man kunde ju hoppats på att det blivit positivare tongångar på snart 30 år , men NEJ. Har TRV rivit på Kommunens begäran ????

Det är väl Trafikverket (eller någon entreprenör) som river sedan banan legat ett antal år utan trafik, allt enligt gällande praxis.

Vetlanda - Åseda

av John T, Tuesday, November 06, 2018, 14:31 (1969 dagar sedan) @ Kanal C

Uppvidinge var väl en strålande föregångare till att få bort Smalspåret Växjö -Åseda också. OJ vad man stred och jobbade för att få bort det. Man kunde ju hoppats på att det blivit positivare tongångar på snart 30 år , men NEJ. Har TRV rivit på Kommunens begäran ????


Det är väl Trafikverket (eller någon entreprenör) som river sedan banan legat ett antal år utan trafik, allt enligt gällande praxis.

Inte för att märka ord, men för att förtydliga att det inte handlar om praxis utan om juridiskt bindande bestämmelser:

"Trafikverket får, enligt järnvägsförordningen (2004:526), besluta om att underhållet ska upphöra på de delar av järnvägsnätet som förvaltas av staten när ”trafiken är av endast obetydlig omfattning”."

samt:

"Beslut om nedläggning får, för del av järnvägsnätet som förvaltas av staten, fattas först tre år efter beslut om att underhållet är upphört, enligt järnvägsförordningen (2004:526, 6 kapitel 6 §)."
(Här kommer alltså "ett antal år utan trafik" enligt ovan in i bilden.)

Båda citaten ur Trafikverkets Järnvägsnätsbeskrivning 2018, sid 25 f

Hur snart rivning efter nedläggningsbeslutet sedan sker kan väl variera kraftigt eftersom det beror på en mängd olika faktorer, som samhällsplanering, fastighetsfrågor och upphandling av entreprenör m.m.

Vetlanda - Åseda

av 53 Wadsten, Tuesday, November 06, 2018, 12:52 (1970 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Känner igen fenomenet från nedläggningen av Falsterbobanan.
Där var det dock Vellinge kommun som gick i brächen.

Vetlanda - Åseda

av ak44, Wednesday, November 07, 2018, 00:26 (1969 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Man kan påpeka att det är inte så många år sedan det skrevs i Uppvidinge Tidning att flera av industrierna i Åseda kunde tänka sig att använda järnvägen för transporter av gods om bara kommun och järnvägen (Trafikverket) kunde se till och agera så att "allt fungerade" med nödvändig infrastruktur etc etc.
Nu kanske detta var någon sorts "luftslott" och uttryckt av någon som inte var beslutsfattare? En allmän tyckare som fick vädra sina tankar. Eller någon som inte satt på några pengar.
Det var inte i någon insändarform utan som en tidningsartikel. Så någon bör ju ha talat med företrädare för industrierna i Åseda.

Vetlanda - Åseda

av Ulf Svensson, Friday, November 09, 2018, 11:55 (1967 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Hur mycket av SäNJ linje mellan Vetlanda och Åseda är riven idag och är det meningen att den ska bort helt och hållet? Ulf Svensson