JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson @, söndag, november 11, 2018, 17:51 (397 dagar sedan)

JTJ (DONJ) Malletlok nr 8 befinner sig nu i ett väldigt avskalat tillstånd. Pannan är på verkstad i Mariestad där bland annat en ny fyrbox ska tillverkas. Hemma i Jädraås är tendern avkopplad, hytten bortplockad och maskineriet har demonterats. Nu väntar demontering av bromsutrustningen, sedan är hjulaxlarna fria att skickas för svarvning av hjulen.

Foto 10 okt 2018: Kjell Ollashed
[image]

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Ulf Smedbo @, måndag, november 12, 2018, 20:54 (396 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Två frågor:
* Var kommer ni att låta svarva hjulen?
* Vilken svarvprofil kommer hjulen att få?
Frågorna ställs för att bygga upp min kunskap, denna kommer i sin tur kommer att överföras till museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg.

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Rikard Johanson @, måndag, november 12, 2018, 21:35 (396 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Två frågor:
* Var kommer ni att låta svarva hjulen?
* Vilken svarvprofil kommer hjulen att få?
Frågorna ställs för att bygga upp min kunskap, denna kommer i sin tur kommer att överföras till museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg.

Var hjulen kommer att svarvas är ännu inte klart, vi undersöker lämpliga verkstäder och tar in offerter.
Svarvprofilen är en teknisk fråga jag inte kan svara på för tillfället men ska kolla med projektledaren.

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Rikard Johanson @, tisdag, november 13, 2018, 16:39 (395 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Två frågor:
* Var kommer ni att låta svarva hjulen?
* Vilken svarvprofil kommer hjulen att få?
Frågorna ställs för att bygga upp min kunskap, denna kommer i sin tur kommer att överföras till museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg.


Var hjulen kommer att svarvas är ännu inte klart, vi undersöker lämpliga verkstäder och tar in offerter.
Svarvprofilen är en teknisk fråga jag inte kan svara på för tillfället men ska kolla med projektledaren.

Svar på Ulfs andra fråga: svarvprofilen är inte bestämd i skrivande stund.

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av A.Svenson @, måndag, november 12, 2018, 23:03 (395 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

...och jag tror att fler museibanor och motsvarande skulle kunna dra nytta av Dina insikter om fordonsunderhåll i allmänhet och museidito i synnerhet.

Jag blev nyfiken på frågan om svarvprofil. Påverkas fordonsslitage och spårkrafter av rätt vald profil vid ”museibanehastigheter” i sådan omfattning så att det blir ekonomiskt och driftmässigt märkbart över tiden? Jag ifrågasätter inte som Ulf vet utan funderar över sådant som kan förlänga museitågsbranchens livslängd.

Skulle en viss vald profil kunna diskvalificera ett lok (särskilt i den storleken) från besök på andra banor, till exempel en tur på Småländska smalspåret eller ett framträdande vid ångfestivalen i Rimbo i samband med återinvigningen av banan Kårsta-Norrtälje.

Bästa hälsningar!
Anders S

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Micke Carlsson @, tisdag, november 13, 2018, 01:11 (395 dagar sedan) @ A.Svenson

Vid de farter och belastningar det handlar om så tror jag inte att profilvalet, så länge det rör sig om "etablerade profiler", kan spela någon roll. De alternativ som finns på normalspåret idag har någon mindre betydelse vad gäller flänsslitage och gångegenskaper i högre hastigheter och några tusen km hit och dit i förväntad livslängd. Det normala museibanespårläget förtar i alla fall alla slags detaljfinesser inarbetade i en hjulprofil.

Hjulprofilen ska bidra med hjulaxelns inställning i kurvor och flänsens vinkel ska motverka klättring. Alla profiler av "normal" typ tillgodoser det.

Det enskilt viktigaste man kan göra för sina hjul som museibana tror jag är att hålla gruset borta från vägövergångar. Har sett museibanor med fordon som har fånigt låga flänsar som är brutalt uppätna från toppen och nedåt av grus och sten. En fläns borde öka i höjd som effekt av löpbaneslitage men jag har sett flänsar som är för låga, lägre än nya. Har man "skrikkurvor" kan det löna sig stort att smörja ytterrälens insida (mycket) försiktigt, det påverkar både qR och flänstjocklek storligen.

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Ulf Smedbo @, tisdag, november 13, 2018, 21:32 (395 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Detta inlägg innehåller dels några nya tankar, dels kommentarer till herrarna Svensons och Carlssons kloka inlägg.

Valet av svarvprofil på hjulen är inte så himla viktigt.
Min tanke är också: Ta någon beprövad.
Jag anar att det nog en gång i tiden fanns en DONJ standardprofil som säkert fungerade jättebra då och som säkert fungerar jättebra nu också.
För egen del så är min favorit profilen som beskrivs i SJ-ritningen MBR 12.66.51 från år 1951. Orsaken till detta är att det är en sent utförd SJ-ritning som högst troligt baseras på en massa tidigare erfarenheter.

Hur länge håller då ett nysvarvat hjul innan det blir dags för en ny hjulsvarvning? Tja, mellan tummen och pekfingret gissar jag att det kan röra sig om i storleksordningen 300 000 kilometer. Detta naturligtvis om det inte blir någon skada, exempelvis hjulplattor. Antag att DONJ 8 i framtiden maximalt kommer att prestera 1 000 kilometer per år. I så fall kommer de att hålla någonstans i häradet kring 300 år. Detta är grova antaganden, men även om de skulle vara 50 procent fel så är det ändå väldigt lång tid.

Vidare kan man ju fundera på om man alltid skall svarva till full fläns på ett museilok. (Vilket man vanligen gör på kommersiella fordon.) En full fläns kostar mycket hjulringstjocklek och nya hjulringar kostar skjortan. På bilderna ser det tack och lov ut som att DONJ 8 har hyfsat tjocka hjulringar.

Intressant är också var man kan få svarvat ett 891 mm ånglokshjul. Motala verkstad (som nog numera egentligen heter något annat) kan nog göra det. Roslagsbanans verkstad i Mörby har ju en svarv, men det vete sjutton om den klarar ånglokshjul. Lucchini i Surahammar kanske klarar det. Skara Järnvägsmuseum torde väl fortfarande ha kvar svarven från Västgötabanans tid, men jag vet inte om den är i drift. Dessutom finns det väl kanske kvar en svarv i Jädraås, för jag anar att DONJ på den gamla goda tiden svarvade sina hjulpar i egen regi. Dessutom är det kanske också så att det finns en del ”vanliga” mekaniska verkstäder som kan ta sig an ett hjulpar.

Anders filosoferade kring möjligheten att låna ut fordon mellan föreningarna med hänsyn till hjulprofilerna. Min egen tanke är att håller man sig inom måttoleranserna för flänshöjd och flänstjocklek så går det nog bra. Fast, ”så går det nog bra” kanske man inte får skriva i dagens reglerade värld, det kan ju vara så att någon från Tillsynsmyndigheten som läser detta och frågar efter riskanalysen.

Jag ser dock en viss risk beträffande det av Anders önskade ”framträdandet vid ångfestivalen i Rimbo i samband med återinvigningen av banan Kårsta-Norrtälje”. Som ovan nämnts tror jag att flänsarna bara håller i typ 300 år. Risken jag upplever är att festen i Rimbo kan komma att äga rum något senare. Min förhoppning är i alla fall att festen tidigareläggs och att jag får möjlighet att vara med. Förhoppningsvis kommer även DONJ nummer 12 att få vara med vid detta tillfälle.

Se detta inlägg som ett filosoferande kring hjul och inte på något sätt som ett ifrågasättande av JTJ:s kunnande. Det är väl säkrast att betona detta så att det inte blir något missförstånd.

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av bjornl ⌂ @, UPPSALA, torsdag, november 15, 2018, 13:26 (393 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Hej

Utan att vara alltför tekniskt bevandrad själv så är jag insatt i hur vi tänker i projektet.

JTJ har mycket riktigt en egen hjulvarv som kommer från BLJ. Den använder vi stundom för att svarva vagnsaxlar, senast för KJB vagnen. Men denna är för liten för 8-ans hjul och dessutom tror jag inte vi skulle vilja försöka oss på att göra detta själva.

Den profil vi använder för vagnsaxlar är såvitt jag vet en DONJ profil men innan vi bestämmer oss för vilken profil vi skall använda här kommer vi att göra vår hemläxa. Tid har vi för pannan kommer tillbaks till JTJ tidigast till jul 2020 enl. diskussioner med Masma igår. Gissningsvis sänder vi hjulen till svarvning nästa höst, i alla fall inte tidigare.

Att använda en verkstad i Sverige som inte har vana vid arbete med järnvägsunderhåll ser vi som mindre lämpligt och vi har letat företag med rätt erfarenhet som kan svarva i Sverige och vi har fått följande svar.

Lucchini Sweden AB i Surahammar, Duroc Rail, Euromaint Rail, Swemaint, Midwaggon AB kan inte åta sig arbetet och Roslagbanans svarv klarar inte heller detta. Återstår f d .Motala verkstad, dvs. MVG, http://www.mvg.se/motala-verkstad som vi står i begrepp att kontakta nu.

Helst vill vi av transportskäl hitta en svensk leverantör men går inte det får det bli Dampflokwerk Meiningen. https://www.dampflokwerk.de/.
Vän av ordning frågar sig då, är inte det jättedyrt? Det intressanta är att det inte verkar vara så.

Vi har tagit in en offert från dom och svarvning av 6 axlar landar med nödvändiga för och efterarbeten på strax under 10 000 euro! Sedan finns det div. optioner som ultraljudsundersökning, mm och målning för ytterligare ca 4 000 euro med det är tveksamt om några av dessa behövs.

Tillkommer frakt där man får hitta en kreativ lösning. En annan viktig sak är att ha medlemmar som verkligen kan tyska för vi pratar ju om f.d. DDR här. Som tur är har JTJ aktiva medlemmar som har tyska som modersmål.

Hur vi i slutändan kommer att göra är alltså inte bestämt ännu men vi har samlat in 200 000 kr för detta arbete så ekonomiskt sett är vi i hamn.

Björn Lindell, ordf. JTJ :-)

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Jepp @, Vallentuna, torsdag, november 15, 2018, 13:46 (393 dagar sedan) @ bjornl

Hepp!
Vill minnas att när BLJ 5 Thor fick sina hjul svarvade typ 1985 skedde detta i svarven på SL:s Hammarbydepå. Tror att de tog bort väl mycket material dock.
Jepp

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Micke Carlsson @, fredag, november 16, 2018, 09:39 (392 dagar sedan) @ bjornl

Problemet brukar vara att driva ut och sätta tillbaka motvevarna på drivaxeln eftersom de i regel är i vägen för dubben. Sist i Sverige att kunna det var nog Malmö HVST, har inte hört talas om att det blivit gjort i Sverige efter att de lade ner på 80-talet.

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Per Wirback @, fredag, november 16, 2018, 16:30 (392 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Problemet brukar vara att driva ut och sätta tillbaka motvevarna på drivaxeln eftersom de i regel är i vägen för dubben. Sist i Sverige att kunna det var nog Malmö HVST, har inte hört talas om att det blivit gjort i Sverige efter att de lade ner på 80-talet.


Thor från ULJ svarvades mycket riktigt på Hammarby någon gång på 80-talet, och även senare har Hammarby anlitas för diverse hjuljobb åt ULJ. Vill minnas att även NÖJ16 fick hjulen svaravde där för några år sen.

Hammarbys svarv är förhållandevis modern, och har tryckknappar för 1435 och 891, vilka ställer om svarven så att respektive hjulaxeltyp passar.
Svarven använder "matriser" med hjulpriofil som följs automtiskt, och det finns framtagna några olika som kan vara lämpliga på 891 axlar, bla Roslagsbanans.

Hammarby har ialfall tidigare även haft möjlighet att ringa om hjul.


Motvevar är ett problem, på Thor fick Hammarby pressa ur tapparna för att kunna svarva, och därefter pressa i dom igen.
Jag tror att Hammarby fortfarande har kapacitet för att pressa i och ur tappar.

/Per

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd

av Torbjörn Jansson @, fredag, november 16, 2018, 16:38 (392 dagar sedan) @ Per Wirback

Hej Per!
Vi har kollat med Hammarby på ett tidigt stadium då vi hade en närstående kontakt där men de kan inte göra dessa jobb längre.

Hälsningar
Torbjörn Jansson
JTJ

JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd Molli-Bahn

av BD @, lördag, november 17, 2018, 15:09 (391 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Hur ser 891-banornas hulprofil(er) och spårmått ut och hur ser Molli-Bahn (nominell spårvidd 900 mm) ut i jämförelse.
Frågade Molli-Bahn per mail för något år sedan om deras spårmått men fick inget svar.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum