Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi). (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Tuesday, November 13, 2018, 13:34 (1984 dagar sedan)

Brukar följa den intressanta TV-serien Vår tid är Nu, soom går i SvT 1 kl 20 om måndagarna,
mycket nostalgi:-) :-) . Många bilar är skyltade A eller AA, någon som minns länsbokstäverna,
jag gör ett försök här så får ni hjälpa där jag missat. Skrivet direkt ur eget minne.

A.AA.AB Stockholms Stad
B.BA.BB Stockholms Län
C Uppsala Län
D Södermanlads L
E Östergötlands L
F Jönköpings L
G Kronobergs L
H Kalmar L
I Gotlands L
K Blekinge L
L Kristianstads L
M.MA.MB Malmöhus L
N Hallands L
O.OA.OB Götegorgs och Bohus-Län
R Skaraborgs L
S Värmlands L
T Örebro L
U Västmanlands L
W Kopparbergs Län (Dalarnas)
X Gävleborgs L
Y Västernorrlands L
Z Jämtlands L
AC Västerbottens L
BD Norrbottens L

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Lennart Gustafsson, Tuesday, November 13, 2018, 14:11 (1984 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Brukar följa den intressanta TV-serien Vår tid är Nu, soom går i SvT 1 kl 20 om måndagarna,
mycket nostalgi:-) :-) . Många bilar är skyltade A eller AA, någon som minns länsbokstäverna,
jag gör ett försök här så får ni hjälpa där jag missat. Skrivet direkt ur eget minne.

A.AA.AB Stockholms Stad
B.BA.BB Stockholms Län
C Uppsala Län
D Södermanlads L
E Östergötlands L
F Jönköpings L
G Kronobergs L
H Kalmar L
I Gotlands L
K Blekinge L
L Kristianstads L
M.MA.MB Malmöhus L
N Hallands L
O.OA.OB Götegorgs och Bohus-Län
R Skaraborgs L
S Värmlands L
T Örebro L
U Västmanlands L
W Kopparbergs Län (Dalarnas)
X Gävleborgs L
Y Västernorrlands L
Z Jämtlands L
AC Västerbottens L
BD Norrbottens L

Du glömde "P", Älvsborgs L

;-)


/Lennart

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Anders Sandgren, Tuesday, November 13, 2018, 14:11 (1984 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Du missade P för Älvsborgs län.
AB, AC och BD är ju de endsa tvåbokstavskombinationerna som använts som länsbokstav, AB för det sammanslagna Stockholms län från 1968 och AC/BD för de båda nordligaste länen.
Övriga tvåbokstavskombinationer fanns bara i resp bilregister.

A & B lever kvar på riksdagsvalkretsarna som fortfarande är separata för Stockholms stad och övriga länet. Vissa partier har fortfarande skilda distrikt för att följa valkretsindelningen. Kalmar län däremot är väl kanske fortfarande delat i två valkretsar (HN & HS).

På SS/SL's bussar såg man till att de fyra sista siffrorna i registreringsnumret passade in i nummerserien för bussarna så att dessa också var inventarienummer där (4-siffriga). Gjorde man på samma sätt i t.ex Malmö & Göteborg och med SJ's landsvägsfordon? Sådant gick att göra på den tiden.

Undrar om man kan få ett gammalt regnummer som personlig skylt nuförtiden. Om man har en bil som var inregistrerad före 1973 så kunde det vara intressant. Det är väl mest obscena ord som de spärrar.

Brukar följa den intressanta TV-serien Vår tid är Nu, soom går i SvT 1 kl 20 om måndagarna,
mycket nostalgi:-) :-) . Många bilar är skyltade A eller AA, någon som minns länsbokstäverna,
jag gör ett försök här så får ni hjälpa där jag missat. Skrivet direkt ur eget minne.

A.AA.AB Stockholms Stad
B.BA.BB Stockholms Län
C Uppsala Län
D Södermanlads L
E Östergötlands L
F Jönköpings L
G Kronobergs L
H Kalmar L
I Gotlands L
K Blekinge L
L Kristianstads L
M.MA.MB Malmöhus L
N Hallands L
O.OA.OB Götegorgs och Bohus-Län
R Skaraborgs L
S Värmlands L
T Örebro L
U Västmanlands L
W Kopparbergs Län (Dalarnas)
X Gävleborgs L
Y Västernorrlands L
Z Jämtlands L
AC Västerbottens L
BD Norrbottens L

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Per Lind, Tuesday, November 13, 2018, 17:55 (1984 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har för mig att även T hann få ett TA?
-Per

Minns ni länsbokstäverna (nostalgi).

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, November 13, 2018, 18:54 (1984 dagar sedan) @ Per Lind

Jag har för mig att även T hann få ett TA?
-Per

Ja, även ytterligare ett antal län, enligt Wikipedia.

Minns ni länsbokstäverna (nostalgi).

av BJ, Tuesday, January 15, 2019, 09:18 (1921 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jag har för mig att även T hann få ett TA?
-Per


Ja, även ytterligare ett antal län, enligt Wikipedia.

Wikipedia listan nedan.
Själv hade jag 1969 en MGA med nummer PA 19000
Bosse

Nedanstående länsbokstäver finns registrerade hos Vägverket för de olika länen för år 1951. Sålunda kan vissa län tidigare ha varit noterade med andra bokstäver. Dokumentation för de olika länen har samlats i respektive lands- eller stadsarkiv.

A – Stockholms stad, dessutom fanns AA och AB på fordon
A, AB – Stockholms län, fordon fortsatte dock använda tidigare koder A, AA, AB, B, BA, BB
B – Stockholms län, utom Stockholms stad, t.o.m. 1968. Dessutom fanns BA och BB på fordon.
C – Uppsala län
D – Södermanlands län
E – Östergötlands län. Dessutom fanns EA på fordon.
F – Jönköpings län. Dessutom fanns FA på fordon.
G – Kronobergs län
H – Kalmar län
I – Gotlands län
K – Blekinge län
L – Kristianstads län (numera del av Skåne län). Dessutom fanns LA på fordon.
M – Malmöhus län (används numera ofta för Skåne län). Dessutom fanns MA och MB på fordon.
N – Hallands län
O – Göteborgs och Bohus län (används numera ofta för Västra Götalands län). Dessutom fanns OA och OB på fordon.
P – Älvsborgs län (numera del av Västra Götalands län). Dessutom fanns PA på fordon.
R – Skaraborgs län (numera del av Västra Götalands län)
S – Värmlands län. Dessutom fanns SA på fordon.
T – Örebro län. Dessutom fanns TA på fordon.
U – Västmanlands län
W – Kopparbergs län (nuvarande Dalarnas län). Dessutom fanns WA på fordon.
X – Gävleborgs län. Dessutom fanns XA på fordon.
Y – Västernorrlands län
Z – Jämtlands län
AC – Västerbottens län
BD – Norrbottens län

Minns ni länsbokstäverna (nostalgi).

av Granis, Tuesday, January 15, 2019, 11:55 (1921 dagar sedan) @ BJ

Även Västmanland hann få "A" på några få fordon. Bussar, vill jag minnas. "UA" då alltså.

/ L G

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Hans Broman, Tuesday, November 13, 2018, 20:39 (1984 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Du missade P för Älvsborgs län.
AB, AC och BD är ju de endsa tvåbokstavskombinationerna som använts som länsbokstav, AB för det sammanslagna Stockholms län från 1968 och AC/BD för de båda nordligaste länen.
Övriga tvåbokstavskombinationer fanns bara i resp bilregister.
- - -

För att inte någon yngre läsare ska missförstå det du skriver: Tvåbokstavskombinationer som t ex BA och OA fanns förstås inte bara i själva bilregistren utan också på bilarnas nummerplåtar. Länsbokstäverna användes i en del sammanhang vid sidan av registrering av bilar, och då förekom inga andra tvåbokstavskombinationer än AC, BD och AB.

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Överkörmästaren, Tuesday, November 13, 2018, 20:44 (1984 dagar sedan) @ Hans Broman

Du missade P för Älvsborgs län.
AB, AC och BD är ju de endsa tvåbokstavskombinationerna som använts som länsbokstav, AB för det sammanslagna Stockholms län från 1968 och AC/BD för de båda nordligaste länen.
Övriga tvåbokstavskombinationer fanns bara i resp bilregister.
- - -


För att inte någon yngre läsare ska missförstå det du skriver: Tvåbokstavskombinationer som t ex BA och OA fanns förstås inte bara i själva bilregistren utan också på bilarnas nummerplåtar. Länsbokstäverna användes i en del sammanhang vid sidan av registrering av bilar, och då förekom inga andra tvåbokstavskombinationer än AC, BD och AB.

Det sistnämnda skriver du i förfluten tid men så är det väl fortfarande (och dessutom förekommer väl idag även "OPR" och liknande men det är kanske inte officiellt)?

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Anders Sandgren, Wednesday, November 14, 2018, 07:37 (1983 dagar sedan) @ Hans Broman

Med Bilregistret avsåg jag givetvis att de fanns även på bilarna. Och om jag minns rätt så skulle bilens registreringsnummer även finnas på de ett ev släp som påhängsskylt. Detta försvann i samband med de nya registreringsnumrena men finns kvar i en del andra länder.
Med länsbokstäver intolkade jag framförallt den administrativa användningen och då blev tilläggsbokstäver mindre intressant.
Länsindelningen har ju ändrats genom åren och idag har o, p och r blivit region opr (väst). Län l och m är län m.
Län o delades valkretsmässigt i ob och og (Bohuslän resp Göteborg) vilket kan gälla fortfarande. Etc.

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Anders Svensson, Wednesday, November 14, 2018, 17:35 (1983 dagar sedan) @ Anders Sandgren

...

På SS/SL's bussar såg man till att de fyra sista siffrorna i registreringsnumret passade in i nummerserien för bussarna så att dessa också var inventarienummer där (4-siffriga). Gjorde man på samma sätt i t.ex Malmö & Göteborg och med SJ's landsvägsfordon? Sådant gick att göra på den tiden.

...

SJs landsvägsfordon använde inte registreringsnumren internt utan hade egna inventarienummer i en serie som hade intervall för olika fordonskategorier. Följande gällde i mitten av 1960-talet (fritt ur minnet):

1-3999 Landsvägsbussar
4000-4999 d:o, inköpta begagnade för högertrafik
6000-6999 Trafiklastbilar
7000-7999 Trafiksläpvagnar (?)
8000-8999 Bussläpvagnar
9000-9999 Busstrafikens tjänstebilar
11000-11999 Tjänstelastbilar (till järnväg)
12000-12999 Tjänstesläpvagnar (till järnväg)
13000-16999 Tjänste(person)bilar (till järnväg)

Det hände en del under årens lopp:
0001- Ny serie för högertrafikförberedda bussar, senare rena högertrafikbussar (i princip den serie som SJ Buss->Swebus->Nobina ännu har, men omstartad minst en gång...).
13000-13999 togs över för Tjänstesläpvagnar när dessa blev fler och de äldsta Tjänstebilarna försvunnit...

Det fanns också en del inkonsekvenser, som att vagnbjörnarnas dragbilar och släp var numrerade i tjänstefordonsserierna, även om man kan tycka att de egentligen var trafikfordon... //Anders, nummerserienörd

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Karlsson, Tuesday, November 13, 2018, 14:21 (1984 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad har oavstående inlägg med järnvägshistoria att göra? Att det ska vara så svårt att hålla isär järnväg och nostalgi.

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Anders Sandgren, Tuesday, November 13, 2018, 14:38 (1984 dagar sedan) @ Karlsson

Även järnvägen hade landsvägsfordon och vid bildanalys så kan det finnas fordon med registreringsnummer som kan ge viss vägledning.

Mer relevant kan ju vara att undra om länsbokstäverna användes någonstans inom SJ's organisation eller var det bara SJ's egen organisationsstruktur som var relevant?

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Karlsson, Tuesday, November 13, 2018, 14:57 (1984 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Även järnvägen hade landsvägsfordon och vid bildanalys så kan det finnas fordon med registreringsnummer som kan ge viss vägledning.

Nog för att de olika järnvägsbolagen för det mesta ägde olika typer av vägfordon men ursprungsinlägget är ju bara en genomgång av länsbokstäver, helt lösryckt från någon som helst järnvägssammanhang. Liknande listor finns det redan en uppsjö utav på internet, en googling ger 1280 träffar. Så frågan är fortfarande: vad har ursprungsinlägget för direkt koppling till järnvägshistoria?

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Jan Langstrom, Tuesday, November 13, 2018, 19:55 (1984 dagar sedan) @ Karlsson

Nog för att de olika järnvägsbolagen för det mesta ägde olika typer av vägfordon men ursprungsinlägget är ju bara en genomgång av länsbokstäver, helt lösryckt från någon som helst järnvägssammanhang. Liknande listor finns det redan en uppsjö utav på internet, en googling ger 1280 träffar. Så frågan är fortfarande: vad har ursprungsinlägget för direkt koppling till järnvägshistoria?

Ingenting. Men en del använder forumet som substitut för Facebook och så länge moderator är med på det så...

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Trafikchefen, Tuesday, November 13, 2018, 20:43 (1984 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jag tycker att inlägget är relevant då länsbokstäver ofta används som förkortningar i till exempel gamla ortsförteckningar. De förekommer även i gamla dokument när man gräver i de järnväghistoriska arkiven.
Må vara att länsbokstäver kan vara nostalgi för vissa men det kan vara nyttigt för många yngre personer att lära sig dessa då de i många fall används både inom järnvägs- och släktforskning! ;-)

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Humbla, Tuesday, November 13, 2018, 22:07 (1984 dagar sedan) @ Trafikchefen

:-)

Helt OK

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Sven Bårström, Wednesday, November 14, 2018, 12:24 (1983 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Inom SJ har man nog inte använt sig av länsbokstäver annat än de som varit aktuella i bussarnas och andra landsvägsfordons registreringsnummer.
Man kan fundera över vad länsorganisationen betytt för järnvägens organisation.
Gammalt tillbaka fanns det såvitt jag förstått inga samband. Men från och med 1963 (eller 64, om man så vill) års organisation delade man in nätet i 11 distrikt (senare 8) med gränser som någotsånär ofta följde länsgränserna.
I Banverkets regionala organisation hade de fem regionerna gränser i relevanta länsgränser - överallt, om jag minns rätt.
Sven B

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Kjell Aghult, Wednesday, November 14, 2018, 15:01 (1983 dagar sedan) @ Sven Bårström

Man kan fundera över vad länsorganisationen betytt för järnvägens organisation.
Gammalt tillbaka fanns det såvitt jag förstått inga samband. Men från och med 1963 (eller 64, om man så vill) års organisation delade man in nätet i 11 distrikt (senare 8) med gränser som någotsånär ofta följde länsgränserna.

Man gjorde dock undantag i de s k trafikplanerings- och trafikledningsentreprenaderna. Operativt kunde en linje inte "delas mittpå". Flera exempel fanns:
a) Arvika - Mellerud: Gränsen Värmlands/Älvsborgs län (SJ Örebro/Göteborgsdistrikt) gick
vid Gustavsfors. Göteborgarna "ägde" därför planering/ledning ända till Gilserud.
Stationstjänsten norr om G. (Årjäng, Koppom etc) sorterade dock under Örebrodistriktet.

b) Hallsberg-Mjölby: Gränsen Örebro/Östergötlands län går mellan Mariedamm och Godegård.
Ursprungligen hade Norrköping både planering och ledning fram till Hallsberg, mycket p g a
Mjölbys roll. Vid fjb överflyttades trafikledningen - men inte mer - från Norrköping till
Hallsberg. Avsikten var att skapa ett totalansvar för H. Stationstjänsten i t ex Motala låg
kvar under Nr.

c) Kil-Göteborg: Gränsen Värmlands/Älvsborgs län gick här mellan Säffle och Åmål.
Man delade därför planerings- och ledningssträckorna i Ål, vilket visade sig vara ett misstag:
Gränsen upplevdes som konstlad. Vid fjb återtog Göteborg naturligt nog kontrollen fram till Kil: Men t ex Grums och Säffle stationstjänst låg kvar under Ör.

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Sven Bårström, Wednesday, November 14, 2018, 16:16 (1983 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jovisst var det så.
Det finns många exempel på liknande anpassningar. Gränsen mellan AC och BD län gick exempelvis nära Myrheden, där också gränsen gick mellan 10 och 11 bd. Tåglednings- och fjb-gränsen torde ha legat i Jörn. Gränsen mellan 9 och 10 bd på stambanan gick strax norr om Forsmo, medan länsgränsen går ganska nära Vännäs och Vännäs fjb-central inom 10 bd/dd styrde hela vägen mellan Långsele och Jörn.
När det gäller tåglednings- och fjbsammanhangen blev i allmänhet gränserna skilda från länsgränserna. Så även om man i 1963 års organisation försökte låta driftdistrikten ha gränser som någotsånär stämde med länsgränserna, måste man göra många entreprenadlösningar för att få en rimlig lösning för driften.
Däremot är jag osäker på hur man löste stationsorganisationen i dessa gränstrakter - i den mån det handlade om bemannade driftplatser och eventuell kommersiell verksamhet. Inom bd kunde man ofta vara mer följsam mot länsgränserna. Banan ligger ju där den ligger...
Sven B

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Kjell Aghult, Thursday, November 15, 2018, 08:06 (1982 dagar sedan) @ Sven Bårström

Däremot är jag osäker på hur man löste stationsorganisationen i dessa gränstrakter - i den mån det handlade om bemannade driftplatser och eventuell kommersiell verksamhet. Inom bd kunde man ofta vara mer följsam mot länsgränserna. Banan ligger ju där den ligger...

Stationstjänsten lydde under enheten (trafikområdet) i sitt "geografiska" län: Görligast sökte man låta to-gränserna följa kommungränserna, allt för samverkan med olika andra myndigheter.

Godstrafiksäljarna (transportkonsulenterna) hade normalt ett län som revir. Resekonsulenten,
däremot, verkade inom hela trafikdistriktet. Möjligen fanns det mer än en på de allra största distrikten.

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av ford56, Wednesday, November 14, 2018, 00:41 (1983 dagar sedan) @ Karlsson

[image]
[image]

Kunde inte låta bli den här även om det är lite nyare plåtar.
Klicka på länken under- :-)
https://youtu.be/Fiv3R8L7I8Q

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av ztenlund, Wednesday, November 14, 2018, 11:30 (1983 dagar sedan) @ ford56

Se där, X-trafik modell retro. ;-)

Vad har det här med järnvägshistoria att göra?

av Sven Malmberg, Wednesday, November 14, 2018, 14:47 (1983 dagar sedan) @ ztenlund

De nya, d.v.s. nuvarande, registreringsskyltarna för vägfordon har faktiskt en järnvägskoppling!

En del av de nya skyltarna tillverkades i en fabrik i Kungsör i början av 1970-talet. Varje dag kördes en lastbil med dagens skyltproduktion till stationen i Köping där de lastades på snälltåget från Göteborg till Stockholm. Jag vill minnas att tåget hade nummer 723.

Lastningen försenade tåget 40-45 minuter mest varje dag och de pendlare som bodde i Stockholm och arbetade i Västerås var vansinniga. Jag minns särskilt en av dem som kom in på tågx i Västerås och som dagligen förde fram berättigade klagomål på ett tydligt sätt som helt enkelt inte kunde missförstås.

Efter någon månad var det någon som kom på att man kunde lasta registreringsskyltarna i en G-vagn under eftermiddagen och sedan koppla G-vagnen sist i snälltåget med hjälp av Köpings växellok. Visserligen sänktes den tillåtna hastigheten för tåget från 120 till 100 km/h en kort sträcka mellan Enköping och Bålsta. Den lilla försening detta orsakade var dock ingenting jämfört med stora förseningar som tidigare drabbat tåget.

Jag jobbade på tågx den första dagen G-vagnen gick. Tåget kom och gick i rätt tid precis som man hade planerat.

45 minuter senare kom den herre vars tydliga synpunkter på tågföringen det inte gått att ta miste på in och började stormskälla och undrade när tåget skulle komma! Man ska aldrig skratta åt resenärer, men den här gången var det mycket svårt att låta bli.

Resenärens min då tågklareraren berättade att tåget kommit och gått i rätt tid går helt enkelt inte att beskriva...

SJ-buss till Jädraås?

av Gunnar Olson, Wednesday, November 14, 2018, 20:00 (1983 dagar sedan) @ ford56

Trevlig bild! Den är ju tagen i modern tid, vid något evenemang. Har SJ Buss någon gång kört reguljärt till Jädraås? Förekom i så fall sådan trafik när DONJ hade persontrafik på järnväg? Skedde detta i så fall redan på gengastiden?

SJ-buss till Jädraås?

av Harald, Wednesday, November 14, 2018, 20:09 (1983 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Trevlig bild! Den är ju tagen i modern tid, vid något evenemang. Har SJ Buss någon gång kört reguljärt till Jädraås? Förekom i så fall sådan trafik när DONJ hade persontrafik på järnväg? Skedde detta i så fall redan på gengastiden?

Ja, det fanns en linje Rönnbacken-Jädraås-Ockelbo-Norrsundet. Jag vet inte när den startade, men den fanns i alla fall 1950. Om jag inte minns fel så fanns det också en linje Jädraås-Kungsgården.

SJ-buss till Jädraås?

av Kjell Aghult, Thursday, November 15, 2018, 08:17 (1982 dagar sedan) @ Harald

Trevlig bild! Den är ju tagen i modern tid, vid något evenemang. Har SJ Buss någon gång kört reguljärt till Jädraås? Förekom i så fall sådan trafik när DONJ hade persontrafik på järnväg? Skedde detta i så fall redan på gengastiden?


Ja, det fanns en linje Rönnbacken-Jädraås-Ockelbo-Norrsundet. Jag vet inte när den startade, men den fanns i alla fall 1950. Om jag inte minns fel så fanns det också en linje Jädraås-Kungsgården.

SJ öppnade linjen längs DONJ 1948-11-01, då persontrafiken med tåg här nedlades. Linjen sorterade under Gävle busslinjegrupp.

SJ-buss till Jädraås?

av Gunnar Olson, Thursday, November 15, 2018, 09:33 (1982 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Trevlig bild! Den är ju tagen i modern tid, vid något evenemang. Har SJ Buss någon gång kört reguljärt till Jädraås? Förekom i så fall sådan trafik när DONJ hade persontrafik på järnväg? Skedde detta i så fall redan på gengastiden?


Ja, det fanns en linje Rönnbacken-Jädraås-Ockelbo-Norrsundet. Jag vet inte när den startade, men den fanns i alla fall 1950. Om jag inte minns fel så fanns det också en linje Jädraås-Kungsgården.

SJ öppnade linjen längs DONJ 1948-11-01, då persontrafiken med tåg här nedlades. Linjen sorterade under Gävle busslinjegrupp.

På den linjen lär det alltså inte ha gått någon reguljär gengasdriven SJ-buss. Kanske däremot på den eventuella linjen Jädraås-Kungsgården?

SJ-buss till Jädraås?

av Harald, Thursday, November 15, 2018, 17:16 (1982 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Trevlig bild! Den är ju tagen i modern tid, vid något evenemang. Har SJ Buss någon gång kört reguljärt till Jädraås? Förekom i så fall sådan trafik när DONJ hade persontrafik på järnväg? Skedde detta i så fall redan på gengastiden?


Ja, det fanns en linje Rönnbacken-Jädraås-Ockelbo-Norrsundet. Jag vet inte när den startade, men den fanns i alla fall 1950. Om jag inte minns fel så fanns det också en linje Jädraås-Kungsgården.

SJ öppnade linjen längs DONJ 1948-11-01, då persontrafiken med tåg här nedlades. Linjen sorterade under Gävle busslinjegrupp.


På den linjen lär det alltså inte ha gått någon reguljär gengasdriven SJ-buss. Kanske däremot på den eventuella linjen Jädraås-Kungsgården?

Jag kollade i Sveriges kommunikationer 1950 och där har GDG en linje Jädraås-Järbo-Sandviken-Gävle. Jag har en minnesbild av att ha sett destinationen Kungsgården i Jädraås någon gång 1950-51 och det kan nog ha varit en GDG-buss. Men det är ju länge sedan och jag var 5-6 år.

SJ-buss till Jädraås?

av Stefan Olsson, Thursday, November 15, 2018, 08:35 (1982 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Den 20 mars 1947 svarar DONJ på en remiss från Kungl Järnvägsstyrelsen om privat busstrafik Rönnbacken- Tallås- Jädraås- Norrsundet. DONJ tillstyrker, men bara om SJ ordnar trafiken. Om så sker kan DONJ lägga ner persontrafiken mellan Jädraås och Norrsundet.

Den 24 juli meddelar DONJ Länststyrelsen att SJ accepterat överta trafiken. De 27 november meddelar man SJ Dc i Östersund att man kommer att ingå med begäran om nedläggning från och med SJs trafikstart.

Den 2 februari förklarar man sig för landsfiskalen Stål i Linghed. DONJ tycker inte att det blir någon försämring eftersom det bara drabbar övergångsresandena i Jädraås och dessa är bara ca 1,8 st/tåg.

Den 4 mars meddlar man Länststyrelsen i Falun att det blir minst samma turantal och med anslutning i Jädraås. Det blir också bättre för de resande i Hamrångefjärden då dessa slipper att gå till Åbydal. Busslinjen kommer också att överta styckegodset, med avgift enligt SJ busstaxa. Priserna kommer inte att bli högre än för nuvarande järnvägsbiljett.

Den 15 oktober 1948 meddelar man posten att nedläggningen sker 481201 och att tågen 1-4 sålede kommer att utgå. Samtidigt kommer godsfinkan i tåg 22 Ockelbo-Vintjern att indragas då det visat sig att "transporterna med denna tågenhet äro obetydliga".

Den 28 december får Landshövdingarna i Falun o Gävleborg sina fribiljetter för DONJ. Gäller i full utsträckning om tågen Jädraås-Norrundet gå (vilket de alltså redan slutat att göra!).

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Anders Ljung, Wednesday, November 14, 2018, 16:20 (1983 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Brukar följa den intressanta TV-serien Vår tid är Nu, soom går i SvT 1 kl 20 om måndagarna,
mycket nostalgi:-) :-) . Många bilar är skyltade A eller AA, någon som minns länsbokstäverna,
jag gör ett försök här så får ni hjälpa där jag missat. Skrivet direkt ur eget minne.

En av min pappas många käpphästar var hur bra det var med länsbokstäver på bilarna. Han sa att om man såg ett Y eller Z inne i Stockholm kunde man lugna sig och ge den förvirrade lantisen lite extra marginal; såg man ett D eller U istället gällde det att dra öronen åt sig, nu kunde det vara en person som bara tror sig veta hur storstadens trafik bedrivs.

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av johanmmolin, Wednesday, November 14, 2018, 18:24 (1983 dagar sedan) @ Anders Ljung

Stort tack för denna tråd och för den hel mängd ned järnvägs- och SJ-historisk fakta som kom upp till ytan tack vare den!

Värdet av en tråd ska kanske inte bedömas av hur den börjar, utan vart den tar vägen. Värdet av denna tråd skapades ju av dem som valde att ta stafettpinnen och föra den vidare, göra någonting konstruktivt av ämnet. Vilket ju gjorde det värdefullt att överhuvud taget skapa tråden!

Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi).

av Donkeyman, Friday, November 16, 2018, 16:15 (1981 dagar sedan) @ Anders Ljung

Jag var ju en utpräglad asfaltunge från Söder. Där Norrtull var liktydigt med gränsen till Lappland och Södertälje Kanal var gräns mot Danmark.

Detta innebar också att jag mycket väl visste att länsbokstav "B" betydde "Bonde". Samt att när man såg en AC eller BD-bil som hade problem med att finna fram och därmed fördröjde trafiken så var det fullt rimligt att dra ned sidorutan och vråla: "Väntar du på Norrsken - Lappdj****".

Minns en gång i början av 70-talet när jag körde droska i Stockholm och hade en körning med 3 stycken uppenbara Göteborgare iförda silkesslirre och lackskor som kom från en eller annan "fiiin" adress på Östermalm. Och som skulle till Centralen - men fort... De måste hinna med tåget. Jag använde bakgator och fula tricks för att snirkla mig fram. Vid Nybroplan hade jag manövererat mig fram till en mycket bra position före nästa gröna ljus. Då kom det en "O-bil" som bara trängde sig in rätt framför mig och sedan stoppade mitt i smeten utan att iaktta Stockholms-koden för hur man gjorde i tät trafik. Spontant hävde jag ur mig högt och ljudligt: "Helv***s förb*** dj****a Lantis."

Resultat - det blev tvärtyst bland Göteborgarna. Man kände istapparna växa. Men trots att jag jobbade hårt i trafiken, var fräck, snirklade och i grunden gjorde en suveränt bra insats för att de skulle hinna med tåget så blev det "noll komma niks" i dricks. Inte ens "Tack för körningen", därmot särdeles sura miner.