HBJ-målning

av 1067, Thursday, December 06, 2018, 19:09 (1969 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Hos Stockholms auktionsverk säljs just nu en målning med HBJ-motiv av Ove Persson.


Jag har träffat och sett honom i arbete. Son till en platsvakt och postiljon som vuxen. Han hade en realistisk syn på regimen vilket inte framgår i konsten. Han kunde aldrig smälta att hans mamma inte fick ledigt av HBJ för att gå på hans konfirmation. På en och annan stationsmålning sår han själv i skymundan.
Summan och kardemumman av samtalen med honom är att HBJ ingalunda var någon idyll. Det var ett råslit utan dess like.
Det hette att järnvägens personal var som en enda stor familj.

Det stämde bra.

Dvs på byrån.

Varje mynt har två sidor. Plus en kant att rulla iväg på.

HBJ-målning

av 1067, Thursday, December 06, 2018, 19:18 (1969 dagar sedan) @ 1067

Tittade efter och såg att den inte blev såld. Utropspris bara 2000!
Med tanke på att hans tavlor sålde för 3-5000 på gallerier så är det lite anmärkningsvärt.
Synd att jag inte visste om att den var ute. Den hade passat mer än väldigt bra på min vägg.

:-(

HBJ-målning

av Kjell Aghult, Friday, December 07, 2018, 08:13 (1969 dagar sedan) @ 1067

Jag har träffat och sett honom i arbete. Son till en platsvakt och postiljon som vuxen. Han hade en realistisk syn på regimen vilket inte framgår i konsten. Han kunde aldrig smälta att hans mamma inte fick ledigt av HBJ för att gå på hans konfirmation. På en och annan stationsmålning sår han själv i skymundan.
Summan och kardemumman av samtalen med honom är att HBJ ingalunda var någon idyll. Det var ett råslit utan dess like.
Det hette att järnvägens personal var som en enda stor familj.

Det stämde bra.

Dvs på byrån.

Varje mynt har två sidor. Plus en kant att rulla iväg på.

Idylliseringen av även nyare privatbanor har någon gång berörts på Forumet. Avtalen var i äldre tid dock alltid lägre än SJs och personaluppsättningarna mindre. Först 1953 gav en privatbana SJ-villkor, TGOJ genom det s k koordinationsavtalet. Och förblev ensam.

HBJ "byrå" bestod 1936 av 3½ man: Tc Wetter hade delad sådan tjänst med HNJ, men redovisades helt på denna bana. Dessutom fanns en kamrer, en kontrollör och ett kontorsbiträde. Ekonomibiten var tung, med den komplicerade samtrafiksavräkningen - banorna uppbar ju pengar åt varann. Att detta innebar byråkrati och "10-öres-gnet" bortses dock gärna från. Däremot var
förstås dåtida personaladministration betydligt enklare än dagens.

1936 års "Allmän svensk järnvägsstatistik" redovisar summa 43 anställda vid HBJ (alla anställningsformer): 3 på administrativa avdelningen, 16 vid banavdelningen, 13 vid maskinavdelningen och 11 vid trafikavdelningen. 34 st hade ordinarieanställning.

HBJ-målning

av Lennart Petersen, Friday, December 07, 2018, 16:30 (1969 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Idylliseringen av även nyare privatbanor har någon gång berörts på Forumet. Avtalen var i äldre tid dock alltid lägre än SJs och personaluppsättningarna mindre. Först 1953 gav en privatbana SJ-villkor, TGOJ genom det s k koordinationsavtalet. Och förblev ensam.

Inte alltid . HNJ hade vid förstatligandet bättre villkor än SJ så det förhandlades fram ett särskilt HNJ -tillägg vid övergången till SJ och dessa tillägg gällde intill dess att SJ löner kommit i kapp HNJ vilket tog några år.

HBJ-målning

av Kjell Aghult, Saturday, December 08, 2018, 15:59 (1968 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Idylliseringen av även nyare privatbanor har någon gång berörts på Forumet. Avtalen var i äldre tid dock alltid lägre än SJs och personaluppsättningarna mindre. Först 1953 gav en privatbana SJ-villkor, TGOJ genom det s k koordinationsavtalet. Och förblev ensam.

Inte alltid . HNJ hade vid förstatligandet bättre villkor än SJ så det förhandlades fram ett särskilt HNJ -tillägg vid övergången till SJ och dessa tillägg gällde intill dess att SJ löner kommit i kapp HNJ vilket tog några år.

Intressant! Finns några närmare detaljer om utformningen? Berörda personalgrupper etc?
Vad kunde föranleda HNJ att betala mer än riksavtalets bangrupp I?

HBJ-målning

av Lennart Petersen, Saturday, December 08, 2018, 20:44 (1967 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Idylliseringen av även nyare privatbanor har någon gång berörts på Forumet. Avtalen var i äldre tid dock alltid lägre än SJs och personaluppsättningarna mindre. Först 1953 gav en privatbana SJ-villkor, TGOJ genom det s k koordinationsavtalet. Och förblev ensam.

Inte alltid . HNJ hade vid förstatligandet bättre villkor än SJ så det förhandlades fram ett särskilt HNJ -tillägg vid övergången till SJ och dessa tillägg gällde intill dess att SJ löner kommit i kapp HNJ vilket tog några år.

Intressant! Finns några närmare detaljer om utformningen? Berörda personalgrupper etc?
Vad kunde föranleda HNJ att betala mer än riksavtalets bangrupp I?

Duktig fackförening! Nämns lite kortfattat i Leander: Boken om HNJ. Man hade från början rätt dåliga löner vid HNJ men facket lyckades succesivt förhandla upp ersättningarna och det var då inte bara den kontanta lönen utan även saker som fri bostad och fri vedbrand som ingick och vid förstatligandet förhandlade man alltså fram personliga lönetillägg för dem som nominellt fick sämre lön och förmåner hos SJ. Enligt nämnda bok tog det ca 6 år innan SJ-lönerna var ikapp HNJ lönen.
Men för de flesta banor var naturligtvis förstatligandet ett stort lyft med bättre arbetstidsvillkor,semester,pension och lönevillkor och en av de grupper som drev på förstatligandet var facket. Vid småbanorna kunde villkoren ibland vara så usla att det inte ens fanns pengar att betala ut löner vid månadsskiftet utan petsonalen kunde få vänta någon månad innan det flutit in medel. Detta då på det rätt usla 30-talet, med kriget kom ju ett rejält uppsving i trafik och intäckter.

HBJ-målning

av Kjell Aghult, Sunday, December 09, 2018, 09:04 (1967 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Duktig fackförening! Nämns lite kortfattat i Leander: Boken om HNJ. Man hade från början rätt dåliga löner vid HNJ men facket lyckades succesivt förhandla upp ersättningarna och det var då inte bara den kontanta lönen utan även saker som fri bostad och fri vedbrand som ingick och vid förstatligandet förhandlade man alltså fram personliga lönetillägg för dem som nominellt fick sämre lön och förmåner hos SJ. Enligt nämnda bok tog det ca 6 år innan SJ-lönerna var ikapp HNJ lönen.

Det tycks ha varit ett specialfall: Saken okänd vid likaså Wallenbergsägda SSnJ och börsnoterade BJ. Inget står veterligen heller i dåvarande Järnvägsmannaförbundets 50-årshistorik (´Det bevingade hjulets folk)´.

Det var allmänt vedertaget att "ingen skulle få det sämre" vid förstatligandet (Och att i princip alla som ville skulle övertas). Saken omsattes normalt i personliga lönegrader och vid
behov personliga titlar. Oftast gällde det enstaka tjänster, inga stora personalgrupper (banvakter. stationskarlar etc).

Men för de flesta banor var naturligtvis förstatligandet ett stort lyft med bättre arbetstidsvillkor,semester,pension och lönevillkor och en av de grupper som drev på förstatligandet var facket. Vid småbanorna kunde villkoren ibland vara så usla att det inte ens fanns pengar att betala ut löner vid månadsskiftet utan petsonalen kunde få vänta någon månad innan det flutit in medel. Detta då på det rätt usla 30-talet, med kriget kom ju ett rejält uppsving i trafik och intäckter.

Ett ofta nämnt exempel är VÅHJ i september 1936. Då kunde bara halva löner utbetalas, enligt
bolagets årsredovisning (Fastän ´Kreugerkrisen´ var över). Om saken kunde tas igen vet jag inte.

Även aktieägare kunde förlora - ju ofta kommuner och landsting. Just VÅHJ aktiekapital nedskrevs 1933 hela 90 %! Likaså enligt årsberättelsen.