Ur A Erikssons annotationsbok december 1978 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Saturday, December 01, 2018, 20:21 (1965 dagar sedan)

December -78

00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
/text/ = skrivet i boken
(text) = min kommentar.
Tåg 9759 går Arvidsjaur – Slagnäs med dubbla lok och Storumanloket som andralok, därför ingen
notering om vagnvikt.
14.e körs T44 och T43 med 1209 ton. Är multipelkörning möjlig?

4 dec
pass tåg 3541 Storuman – Gunnarn
tåg 9774
Gunnarn, 38 ax, 257/252 ton, lok T43 218
- Storuman

vagnuttagning
Storuman, lok T43 216
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 32 ax, 429/375 ton, lok T43 216
Lycksele, 52 ax, 623/521 ton
- Vännäs

5 dec
tåg 9774
Vännäs 15 min sen, 34 ax, 344/265 ton, lok T43 233
Vindeln, /80 min sen, T43 210, /lokbyte, vattenläcka/
Lycksele, 60 min sen/ , 28 ax, 292/217 ton
- Storuman

7 dec
tåg 9761
Storuman, 25 min sen, 28 ax, 218/170 ton, lok T43 218
Vojmån, 315/ ton, (men Lövliden då?)
- Vilhelmina

tåg 9762
Vilhelmina, 48 ax, 734/432 ton, lok T43 218
Storuman, 22 ax, 375/109 ton
- Arvidsjaur

8 dec
tåg 9759
Arvidsjaur, lok T43 221
Slagnäs, 78 ax, 486/441 ton
- Sorsele

vagnuttagning
Sorsele, lok T43 221
Sorsele industrispår
- Sorsele

tåg 9759
Sorsele, 65 min sen, 96 ax, 749/705 ton, lok T43 221
- Storuman, 67 min sen

14 dec
vagnuttagning
Storuman, lok T44 323 + T43 210
Långselberget
- Storuman


tåg 9775
Storuman, 82 ax, 1020/994 ton, lok T44 323 + T43 210,
(behövs det inte en förare på varje lok här?)
Lycksele, 108 ax, 1209/1156 ton
- Vännäs


15 dec
tåg 9774
Vännäs 0.50/27 min sen, 92 ax, 694/568 ton, lok T44 323 + T44 357
Tvärålund, 17 min/55 min sen, (?)
Lycksele, 40 min sen/ , 76 ax, 522/444 ton
- Storuman


22 dec
tåg 9761
Storuman, 11.51/50 min sen, 38 ax, 272/255 ton, lok T43 222
Lövliden, 180/ ton
- Vilhelmina

tåg 9762
Vilhelmina, 27 min sen, 52 ax, 745/500 ton, lok T43 222, /koppl Ådén? i Tc/(till Storuman?)
Storuman, 15 min/10 min sen, 20 ax, 340/124 ton
- Arvidsjaur

23 dec
tåg 9757
Arvidsjaur, 7.11, 67 ax, 444/384 ton, lok T43 217
Sorsele, /60 min sen, 37 ax, 375/320 ton, (troligen vagnuttagning till Sorsele industrispår (sågen))
- Storuman, 46 min sen

29 dec
vagnuttagning
Storuman, lok T44 273
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 48 ax, 579/422 ton, lok T44 273
Lycksele, 70 ax, 765/554 ton
Hällnäs
- Vännäs

30 dec
tåg 9774
Vännäs 25 min sen, 24 ax, 224/189 ton, lok T43 210
Lycksele, /18 min sen, 16 ax, 141/125 ton
- Storuman

total tjänstgöringssträcka --78-12-31; 1 061 581 km

Ur A Erikssons annotationsbok december 1978

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, December 01, 2018, 22:46 (1965 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Jag vet att T43 byggdes om för multipeldrift och gick att multa med T44, det var lite krångel med handtagen kommer jag ihåg, vilket läge dessa skulle inta. Jag tror att det gällde T44, gamla och nya serien.

Enligt mina anteckningar körde jag kombinationen T44 (271+T43 (215) i multipel första gången 19801113 Bst-Jrn-Ajr och omvänt Ajr-Jrn.
Sista gång 19880202 Vns-Uå-Gimt T44 (369)+T43 (212)

19770811 kopplade jag i tåg 9775 Sum-Ly-Vns kpl-lok T44 233, Tåglok T43 214 förare Anton Eriksson Storuman.
19800704 kopplade jag i tåg 7156 Vns-Sum med T43 223, tåglok T44 345 förare Anton Eriksson Sum.

Jag kan inte säga när möjligheten till mult-drift T44+T43 skedde första gången.
Det verkar dock tidigt att det skulle ha varit 1978 i december.

Ur A Erikssons annotationsbok december 1978

av Staffan Eriksson, Saturday, December 01, 2018, 23:40 (1965 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson


19770811 kopplade jag i tåg 9775 Sum-Ly-Vns kpl-lok T44 233, Tåglok T43 214 förare Anton Eriksson Storuman.
19800704 kopplade jag i tåg 7156 Vns-Sum med T43 223, tåglok T44 345 förare Anton Eriksson Sum.

Jag kan inte säga när möjligheten till mult-drift T44+T43 skedde första gången.
Det verkar dock tidigt att det skulle ha varit 1978 i december.

Dom turerna hittar jag men det står inget namn på den andre föraren.
För övrigt var 1980-07-09 tåg 7156 hans sista tur. Han drabbades av att ett brock i hjärnan gick sönder och efter det fick han inte köra. Då 58 år.