SJ A nr 103? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, December 02, 2018, 20:30 (1944 dagar sedan)

I den av Statens maritima museer (Järnvägsmuseet) nyligen utgivna boken "Järnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar" av Robert Sjöö läser jag en intressant uppgift om förstaklassvagnen nummer 103. I boken, på sidan 22, står att läsa;
[i][b]"När det slutligen är dags för pension finns planer på ett järnvägsmuseum och vagnen som gått i invigningståget från Göteborg är en given kandidat och den sparas för ändamålet i sitt sista utförande".[/b][/i]

Förmuleringen "[b][i]gått i invigningståget från Göteborg[/i][/b]" är intressant då jag förtvivlat sökt efter en "översättningstabell" av de vagnar som haft distriktsnumrering och som 1863 (?) fått nya nummer i en för de tre Trafikdistrikten gemensam nummerserie (även om man i denna nya serie kunde läsa ut Trafikdistrikttillhörighet).

Jag undrar därför;

[list]
[*]Har man vid Järnvägsmuseet funnit en förteckning över vilka vagnar som ingått i invigningståget från Göteborg 1856?
[*]Har man även hittat en "översättningstabell" och därmed funnit A nr 103 ursprungliga nummer från 1856?
[/list]

Ola Ahlström
Malmö