Kätting på tåg (Fordon: vagnar)
Hej
Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att ankarkätting och liknande tunga kedjor transporterats och transporteras odelade från bruk till hamn.
Numera från Ramnäs i omkring 150 meter långa därtill avdelade kättingtåg, bestående av cirka 6 vagnar av Res-typ.
http://www.greencargo.com/sv/godsvagnshandboken/lad--och-flakvagnar/r-flakvagnar/rs-res...
Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få för att kunna hitta svar på de frågor om kättingtransporter som sedan dess dyker upp i mitt huvud.
Nutida transporter dokumenteras då och då av en forumsmedlem i Postvagnen.
Men jag undrar även hur man gjorde förr och det är inte lika lätt att finna foton i väven från perioder före Internet.
Hur länge har man använt Res-vagnar och vad använde man tidigare ?
Under vilka perioder ?
Har man kört kätting på järnväg från järnvägens begynnelse?
Har det tillverkats kätting på många platser i landet ?
Har behovet för Sveriges del täckts eller har det funnits tider då tunga kättingar har importerats ?
Då jag misstänker att klenare dimensioner numera körs med lastbil så undrar jag:
Hur klena var de hela järnvägstransporterade kättingarna förr jämfört med nu ?
Kättingarna från Ramnäs är ofta så långa som behövs, 180 meter har jag läst någon stans. Detta för att det är enklare att sätta ihop dem i bruket än på plats.
Hur gjorde man förr? Körde hela längden eller satte ihop dellängder på plats ?
/Curt