Kätting på tåg (Fordon: vagnar)

av Qrt, Thursday, December 06, 2018, 04:52 (1940 dagar sedan)

Hej
Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att ankarkätting och liknande tunga kedjor transporterats och transporteras odelade från bruk till hamn.
Numera från Ramnäs i omkring 150 meter långa därtill avdelade kättingtåg, bestående av cirka 6 vagnar av Res-typ.
http://www.greencargo.com/sv/godsvagnshandboken/lad--och-flakvagnar/r-flakvagnar/rs-res...

Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få för att kunna hitta svar på de frågor om kättingtransporter som sedan dess dyker upp i mitt huvud.

Nutida transporter dokumenteras då och då av en forumsmedlem i Postvagnen.
Men jag undrar även hur man gjorde förr och det är inte lika lätt att finna foton i väven från perioder före Internet.

Hur länge har man använt Res-vagnar och vad använde man tidigare ?

Under vilka perioder ?

Har man kört kätting på järnväg från järnvägens begynnelse?

Har det tillverkats kätting på många platser i landet ?

Har behovet för Sveriges del täckts eller har det funnits tider då tunga kättingar har importerats ?


Då jag misstänker att klenare dimensioner numera körs med lastbil så undrar jag:
Hur klena var de hela järnvägstransporterade kättingarna förr jämfört med nu ?

Kättingarna från Ramnäs är ofta så långa som behövs, 180 meter har jag läst någon stans. Detta för att det är enklare att sätta ihop dem i bruket än på plats.

Hur gjorde man förr? Körde hela längden eller satte ihop dellängder på plats ?


/Curt

Kätting på tåg

av Anders.k., Thursday, December 06, 2018, 09:13 (1939 dagar sedan) @ Peter A

Lastad kätting 1974

Bilden visar en Oam.
Ska varit sista sysselsättningen för Oam vagnar hos SJ innan dom gick till skroten, eller som vagnen som min bild visar gick till Museibanor.
Vagnen på bilden reviderades sista gången 1985.

[image]

M.V.H Anders.k.

Kätting på tåg

av Ulfe, Thursday, December 06, 2018, 08:03 (1939 dagar sedan) @ Qrt

Bild från Ramnäs 1973. Samlingsportalen Jvm KBDB 14496, fotograf Unve`r

[image]

Kätting på tåg

av Björn Öman, Thursday, December 06, 2018, 08:45 (1939 dagar sedan) @ Ulfe

Jag minns nyheten om kättingen som åkt av tåget i Söderhamnstrakten omkring 1980. Den var tillverkad på Ljusne Kätting som var ett järnbruk som tillverkade kätting för oljeplattformar. Det var en sådan som åkt av tåget. Länkarna var halvmeterlånga som jag minns av tidningsbilder från tillverkningen i ett reportage. Och kedjan måste vara hel vid tillverkningen, alla länkar måste hänga ihop från början. Alltså fick den ligga på många vagnar.

Kätting på tåg

av Olof W, Thursday, December 06, 2018, 13:12 (1939 dagar sedan) @ Björn Öman

Jag minns nyheten om kättingen som åkt av tåget i Söderhamnstrakten omkring 1980. Den var tillverkad på Ljusne Kätting som var ett järnbruk som tillverkade kätting för oljeplattformar. Det var en sådan som åkt av tåget. Länkarna var halvmeterlånga som jag minns av tidningsbilder från tillverkningen i ett reportage. Och kedjan måste vara hel vid tillverkningen, alla länkar måste hänga ihop från början. Alltså fick den ligga på många vagnar.

Det är väll den olyckan som är beskriven i en äldre årgång av Vännernas årsskrift Spår.
Turligt nog kom ingen människa i vägen.

/Olof

Kätting på tåg

av Ola Almquist, Thursday, December 06, 2018, 13:14 (1939 dagar sedan) @ Olof W

Jag minns nyheten om kättingen som åkt av tåget i Söderhamnstrakten omkring 1980. Den var tillverkad på Ljusne Kätting som var ett järnbruk som tillverkade kätting för oljeplattformar. Det var en sådan som åkt av tåget. Länkarna var halvmeterlånga som jag minns av tidningsbilder från tillverkningen i ett reportage. Och kedjan måste vara hel vid tillverkningen, alla länkar måste hänga ihop från början. Alltså fick den ligga på många vagnar.


Det är väll den olyckan som är beskriven i en äldre årgång av Vännernas årsskrift Spår.
Turligt nog kom ingen människa i vägen.

/Olof

Det finns bilder från även denna händelse på Samlingsportalen. Sök på "kätting".

M.v.h.
Ola