Mystisk bangårds(?)vagn (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Friday, December 07, 2018, 11:38 (1938 dagar sedan)

På bild nummer 60430 (KDBA00396) i Samlingsportalen syns en märklig treaxlig öppen vagn. Märkningen är mycket otydlig så den möjligheten till identifiering tycks vara utesluten.

Med tanke på vagnens längd och tre axlar skulle det kunna röra sig om en av ÖrSJ:s tio malmvagnar. Vet någon besked?

(Jag ställde denna fråga redan för kanske tio år sedan och ingen ledtråd dök upp den gången. Kanske har någon sedan dess tillkommen läsare gåtans lösning!)

Olle S

Mystisk bangårds(?)vagn

av Thomas Tell, Friday, December 07, 2018, 11:51 (1938 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Jag tänker Malmö när jag ser bilden. Till vänster ett ånglok, E2?, med hylsbuffertar.
/tell

Mystisk bangårds(?)vagn. Malmö

av Thomas Tell, Friday, December 07, 2018, 15:29 (1938 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det är mer troligt ett S-lok då de som gick i lokaltrafiken Malmö-Lund fick hylsbuffertar. Tågen hade konstiga ryckningar som skulle dämpas med hylsbuffertar eller om det var ringfjäderbuffertar. S 1050, 1175, 1258, 1259 och 1275 hade sådana.
/tell

Mystisk bangårds(?)vagn

av Stefan Olsson, Friday, December 07, 2018, 16:43 (1938 dagar sedan) @ Thomas Tell

Om man letar på bilder inom samma serie (KBDA, vad den nu står för) hittar man efter tålmodigt bläddrande ett sällskap som år 1933 tycks ha gjort en utflykt till eller från Malmö lokstation. D-lok, Co5...

Om man söker på det angivna datumet "Malmö 25/5 1933" får man upp ett studiebesök på bla Malmö stads transformatorstation med någon överingenjör etc.

Kanske finns svaret på sammanhanget o tiden i detta. Men absolut inte vad vagnarna är för något...

KBDA ...

av Jonny Saljefeldt, Friday, December 07, 2018, 17:35 (1938 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Om man letar på bilder inom samma serie (KBDA, vad den nu står för)

I Sidospår nr 4/14 och följande nummer publicerades en förteckning över serierna (koderna) och deras betydelse.

Jag har tidigare påpekat här att denna förteckning rimligen borde göras tillgänglig elektroniskt, lämpligen på Samlingsportalens hemsida.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=158180

Mystisk bangårds(?)vagn

av Thomas Tell, Friday, December 07, 2018, 17:42 (1938 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Om man letar på bilder inom samma serie (KBDA, vad den nu står för) hittar man efter tålmodigt bläddrande ett sällskap som år 1933 tycks ha gjort en utflykt till eller från Malmö lokstation. D-lok, Co5...

Om man söker på det angivna datumet "Malmö 25/5 1933" får man upp ett studiebesök på bla Malmö stads transformatorstation med någon överingenjör etc.

Kanske finns svaret på sammanhanget o tiden i detta. Men absolut inte vad vagnarna är för något...

Jag orkade inte leta men trodde också på den kopplingen till lokstationsbesöket. De bilderna har jag sett förut.
/tell

Mystisk bangårds(?)vagn - Bildnummersökning

av BD, Friday, December 07, 2018, 12:14 (1938 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

På bild nummer 60430 (KDBA00396) i Samlingsportalen syns en märklig treaxlig öppen vagn.

Har aldrig lyckats med en bildsökning enligt bildnummer. Inte heller nu med "jvm,"KDBA00396

Bättre att visa bilden direkt här eller visa en direktlänk.

Mystisk bangårds(?)vagn - Bildnummersökning

av Jöran Johansson, Friday, December 07, 2018, 13:04 (1938 dagar sedan) @ BD

Jag håller med, men om du tar bort citationstecknen kring jvm, så funkar det.

Mystisk bangårds(?)vagn - Bildnummersökning

av Stefan Skoglund, Friday, December 07, 2018, 15:29 (1938 dagar sedan) @ BD

På bild nummer 60430 (KDBA00396) i Samlingsportalen syns en märklig treaxlig öppen vagn.


Har aldrig lyckats med en bildsökning enligt bildnummer. Inte heller nu med "jvm,"KDBA00396

Bättre att visa bilden direkt här eller visa en direktlänk.

i fliken för bilder på samlingsportalen finns till vänster nederst (nedanför HÄR finner Du söksidan!)

"HÄR finns det tips som gör det lättare att förstå hur "

Längst till höger nederst beskrivs det på tipssidan hur bildnummret används.

Så om du skriver 'jvm,KDBA00396' i bildnummerrutan på delen för avancerad sökning
så tror jag att du ska kunna komma rätt.

Mystisk bangårds(?)vagn - Bildnummersökning

av BD, Friday, December 07, 2018, 15:53 (1938 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

På bild nummer 60430 (KDBA00396) i Samlingsportalen syns en märklig treaxlig öppen vagn.


Har aldrig lyckats med en bildsökning enligt bildnummer. Inte heller nu med "jvm,"KDBA00396

Bättre att visa bilden direkt här eller visa en direktlänk.


i fliken för bilder på samlingsportalen finns till vänster nederst (nedanför HÄR finner Du söksidan!)

"HÄR finns det tips som gör det lättare att förstå hur "

Längst till höger nederst beskrivs det på tipssidan hur bildnummret används.

Så om du skriver 'jvm,KDBA00396' i bildnummerrutan på delen för avancerad sökning
så tror jag att du ska kunna komma rätt.

Jo nu äntligen funkar det. Har kopierat "allt" inkl "" vilket förefaller naturligt men i detta fall helt fel.

Mystisk bangårds(?)vagn - Bildnummersökning

av Stefan Skoglund, Saturday, December 08, 2018, 18:15 (1937 dagar sedan) @ BD

På bild nummer 60430 (KDBA00396) i Samlingsportalen syns en märklig treaxlig öppen vagn.


Har aldrig lyckats med en bildsökning enligt bildnummer. Inte heller nu med "jvm,"KDBA00396

Bättre att visa bilden direkt här eller visa en direktlänk.


i fliken för bilder på samlingsportalen finns till vänster nederst (nedanför HÄR finner Du söksidan!)

"HÄR finns det tips som gör det lättare att förstå hur "

Längst till höger nederst beskrivs det på tipssidan hur bildnummret används.

Så om du skriver 'jvm,KDBA00396' i bildnummerrutan på delen för avancerad sökning
så tror jag att du ska kunna komma rätt.


Jo nu äntligen funkar det. Har kopierat "allt" inkl "" vilket förefaller naturligt men i detta fall helt fel.

jooo, jag prövade vad som fungerade och ja enbart kbda00396 i sökfältet gav inte något.

Det där 'jvm,' utan apostrofer var väldigt viktigt.

Mystisk bangårds(?)vagn

av BJ, Friday, December 07, 2018, 16:08 (1938 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Här är bilden:
Men är det en tjänstevagn?
Ovanlig märkning som ser ut att vara vit text på svartmålad plåt. Liknande på vagnen i bakgrunden.
BJ
[image]

Mystisk bangårds(?)vagn

av Christer Fredriksson, Friday, December 07, 2018, 16:24 (1938 dagar sedan) @ BJ

Kan det vara slagg-vagnar, dvs Ma-bangårdsvagnar?
De två vagnarna är av två olika typer, med olika bredd på luckorna, mm!

Mystisk bangårds(?)vagn, förslag till skylttext

av Hans B Keller, Friday, December 07, 2018, 18:50 (1938 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kan det vara slagg-vagnar, dvs Ma-bangårdsvagnar?
De två vagnarna är av två olika typer, med olika bredd på luckorna, mm!

=====
Kan texten vara
Rad 1: ”SJ IIID Ma”
Rad 2: ”Bangårdsvagn xxx”
Rad 3: ”Malmö”

Jag har på 1960-talet sett en fd slaggvagn,
ändrad från Os på 1930-talet, med liknande skylt fast med
ursprung IV D Östersund. Denna skylt var av
trä och svartmålad med vit text/HK