Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe @, Fagersta, lördag, december 15, 2018, 08:01 (365 dagar sedan)

[image]

[image]

Länk till Banvakt, Torsås.
https://banvakt.se/gullberna-torsas/torsas/

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av WS @, lördag, december 15, 2018, 09:49 (365 dagar sedan) @ Ulfe

[image]


I bakgrunden syns lite av en buss från SKV Katrineholm.
Den har dörr till höger trots år 1965 och vänstertrafik.

Är det möjligen en s.k omställningsbuss med dörr även på vänster sida? /WS/

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, december 15, 2018, 12:03 (365 dagar sedan) @ WS

[image]

I bakgrunden syns lite av en buss från SKV Katrineholm.
Den har dörr till höger trots år 1965 och vänstertrafik.

Är det möjligen en s.k omställningsbuss med dörr även på vänster sida? /WS/

Ja, det är sannolikt en Volvo B71518 som den här.

M.v.h.
Ola

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Herbert Paalberg @, lördag, december 15, 2018, 15:32 (365 dagar sedan) @ Ola Almquist

De där Volvobussarna hade vi i SJ busstrafik i Västervik där jag körde dom några år på linjen till bl.a Loftahammar/Källvik och sommartid var det tillkopplat med släpvagn vid midsommarfirandet. Mycket ädla starkvaror medfördes i dessa transporter till Petterssons livsmedelsaffär och detta var långt innan bron över Bjursund byggdes som ersatte de lindragna färjorna som vid denna årstid ofta var tandemkopplade för att klara av trafiken. Vi hade en tyst överenskommelse med färjegubbarna som för övrigt var ganska törstiga att vi fick passera de långa bilköerna som väntade vid färjeöverfarten. De ädla dryckerna skulle levereras "just in time" så att säga. F.ö var dessa "Katrineholmare" väldigt lättkörda med god svängradie.
Nu är vi långt ifrån spåret "urspårning" men SJ hade en mycket omfattande busstrafik vid denna tid (Norrköpings busslinjetrafik). Palle i Vika;-)

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Kjell Aghult @, lördag, december 15, 2018, 15:43 (365 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

.... Vi hade en tyst överenskommelse med färjegubbarna som för övrigt var ganska törstiga att vi fick passera de långa bilköerna som väntade vid färjeöverfarten.

Var inte detta formellt reglerat på något sätt? Jag vill minnas att någonstans stod om Fårösundsfärjan att "buss i linjetrafik äger företräde". Alltså ej turist- och beställningsturer.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Torbjörn Jansson @, lördag, december 15, 2018, 15:55 (365 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Då jag på 70- och 80-talet körde buss under helgerna i Roslagen och ibland linje 635 till Blidö och Yxlan så hade linjebussarna alltid företräde till färjorna och då i en speciell fil. Det kunde vara mycket långa köer till dessa färjor på söndagseftermiddagarna mot Stockholm och då blev nog inte de väntande bilisterna speciellt glada då det kom två ordinarievagnar och ett antal förstärkningsvagnar från de bägge öarna som körde förbi de långa köerna och ockuperade nästan en hel färja :-)!

Torbjörn Jansson

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Richard Loe @, lördag, december 15, 2018, 18:37 (365 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Då jag på 70- och 80-talet körde buss under helgerna i Roslagen och ibland linje 635 till Blidö och Yxlan så hade linjebussarna alltid företräde till färjorna och då i en speciell fil. Det kunde vara mycket långa köer till dessa färjor på söndagseftermiddagarna mot Stockholm och då blev nog inte de väntande bilisterna speciellt glada då det kom två ordinarievagnar och ett antal förstärkningsvagnar från de bägge öarna som körde förbi de långa köerna och ockuperade nästan en hel färja :-)!

Torbjörn Jansson

Så är det fortfarande på de flesta ställen där busslinjer går via färjeförbindelser, exempelvis över Gullmarn.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, december 15, 2018, 21:28 (364 dagar sedan) @ Richard Loe

Då jag på 70- och 80-talet körde buss under helgerna i Roslagen och ibland linje 635 till Blidö och Yxlan så hade linjebussarna alltid företräde till färjorna och då i en speciell fil. Det kunde vara mycket långa köer till dessa färjor på söndagseftermiddagarna mot Stockholm och då blev nog inte de väntande bilisterna speciellt glada då det kom två ordinarievagnar och ett antal förstärkningsvagnar från de bägge öarna som körde förbi de långa köerna och ockuperade nästan en hel färja :-)!

Torbjörn Jansson


Så är det fortfarande på de flesta ställen där busslinjer går via färjeförbindelser, exempelvis över Gullmarn.

Detta regleras i Trafikförordningen och gäller alla vägfärjor.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikfo...

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, december 15, 2018, 21:31 (364 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

... de lindragna färjorna som vid denna årstid ofta var tandemkopplade för att klara av trafiken. ...

Det låter intressant. Låg det alltså två färjor i rad, så att man fick köra över den ena och på den andra?

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Herbert Paalberg @, lördag, december 15, 2018, 21:40 (364 dagar sedan) @ Harald

... de lindragna färjorna som vid denna årstid ofta var tandemkopplade för att klara av trafiken. ...

Det låter intressant. Låg det alltså två färjor i rad, så att man fick köra över den ena och på den andra?

Det stämmer, de var fast sammankopplade med varandra mekaniskt så att det gick att köra över från den första och över till den andra. Mao inga problem, funkade klanderfritt. Palle i Vika.:-) Någon som möjligen har en bild på en sådan sammankoppling? Ds.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, december 15, 2018, 23:12 (364 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

... de lindragna färjorna som vid denna årstid ofta var tandemkopplade för att klara av trafiken. ...

Det låter intressant. Låg det alltså två färjor i rad, så att man fick köra över den ena och på den andra?


Det stämmer, de var fast sammankopplade med varandra mekaniskt så att det gick att köra över från den första och över till den andra. Mao inga problem, funkade klanderfritt. Palle i Vika.:-) Någon som möjligen har en bild på en sådan sammankoppling? Ds.

Jag hittade en bild! Jag har för mig att det har förekommit på fler ställen men det tar tid att leta. Krister Bång vet säkert.
Skärgårdsbåtar.se

M.v.h.
Ola

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (Linfärja)

av IH @, söndag, december 16, 2018, 00:47 (364 dagar sedan) @ Ola Almquist

Häftig bild. Jag hade aldrig hört talas om den lösningen.

När man sätter in en färja till så är det ju normalt att extrafärjan går i motsatt tidtabell. Men det är ju lite svårt med linfärja.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Harald ⌂ @, Göteborg, söndag, december 16, 2018, 10:16 (364 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är nog två sammankopplade färjor man ser från luften 1973 här: https://kartbild.com/#18/57.91991/16.59046
Klicka i rutan vid ~1975

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Harald ⌂ @, Göteborg, söndag, december 16, 2018, 15:24 (364 dagar sedan) @ Ola Almquist

I den här berättelsen om färjorna till Skaftö finns några bilder på sammankopplade färjor: https://glicko.me/tag/arnold-carlsson/

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av Anders.k. @, måndag, december 17, 2018, 09:08 (363 dagar sedan) @ Harald

I den här berättelsen om färjorna till Skaftö finns några bilder på sammankopplade färjor: https://glicko.me/tag/arnold-carlsson/

Hittade för ett tag sedan en Tysk sida om alla färjor i Norden och bra mycket om övriga Europa , finns en del om färjor med spår också och trots att den är på Tyska så går det bra att navigera sig fram då sidan är bra uppbyggd.
Tips spårfärjor : Lidingö och Kalmar län.

Här om den omdiskuterade leden och dom två sammankopplade färjorna :
Bjursunds färjan

M.V.H Anders.k.

Tillägg, mer direktlänk till själva leden.

av Anders.k. @, måndag, december 17, 2018, 09:53 (363 dagar sedan) @ Anders.k.

Länken i förra inlägget gick till färjan , här är om själva leden.
Scrolla ner till Kalmar län och Bjurström.

http://www.fjordfaehren.de/ssf/s_faehrstellen.htm#faeh

M.V.H Anders.k.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (SKV buss)

av WS @, söndag, december 16, 2018, 09:37 (364 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

I bakgrunden syns lite av en buss från SKV Katrineholm.
Den har dörr till höger trots år 1965 och vänstertrafik.

Är det möjligen en s.k omställningsbuss med dörr även på vänster sida? /WS/


Ja, det är sannolikt en Volvo B71518 som den här.

M.v.h.
Ola


Ja det verkar stämma bra med bussen i länken. Tack. /WS/

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Besc @, lördag, december 15, 2018, 12:28 (365 dagar sedan) @ Ulfe

Fantastiskt roligt att få se bilder från denna unika tågrörelse, 6 km på 20 minuter, dvs enkel resa Torsås-Bergkvara! 10 minuters uppehåll och sedan tillbaks till Torsås på 20 minuter!

Föraren lär dessutom ha rest pass från och till Kalmar, för att köra dessa 12 km på 50 minuter!

Tack för att du delar med dig!

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Kjell Aghult @, lördag, december 15, 2018, 14:11 (365 dagar sedan) @ Besc

Föraren lär dessutom ha rest pass från och till Kalmar, för att köra dessa 12 km på 50 minuter!

Hur skulle saken bättre ha lösts? Ett bussbolag hade sökt skapa en deltidstjänst ("Extraknäckare" brukade de ha många av). Men sådant förekom ju inte i järnvägsavtalens flesta yrken.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Rikard Johanson @, lördag, december 15, 2018, 18:27 (365 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Föraren lär dessutom ha rest pass från och till Kalmar, för att köra dessa 12 km på 50 minuter!

Hur skulle saken bättre ha lösts? Ett bussbolag hade sökt skapa en deltidstjänst ("Extraknäckare" brukade de ha många av). Men sådant förekom ju inte i järnvägsavtalens flesta yrken.

Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Catarina, lördag, december 15, 2018, 18:46 (365 dagar sedan) @ Rikard Johanson
Redigerad av Catarina, lördag, december 15, 2018, 19:49

.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Kanal C @, lördag, december 15, 2018, 19:05 (365 dagar sedan) @ Catarina

Föraren lär dessutom ha rest pass från och till Kalmar, för att köra dessa 12 km på 50 minuter!

Hur skulle saken bättre ha lösts? Ett bussbolag hade sökt skapa en deltidstjänst ("Extraknäckare" brukade de ha många av). Men sådant förekom ju inte i järnvägsavtalens flesta yrken.


Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?


Nu handlade det väl om att göra tidtabellen så oattraktiv som möjligt för att kunna avveckla trafiken.

Fast det är ju skillnad på att turlägga personalen och tidtabellslägga tågen...


Att vara tågpendlare från Bergkvara på denna tid torde inte ha varit någon lätt lek. Fast tidtabellsläggning för att förmå kunder att inte nyttja tågen pågår ju ännu i våra dagar. Trist men sant.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Catarina, lördag, december 15, 2018, 19:13 (365 dagar sedan) @ Kanal C
Redigerad av Catarina, lördag, december 15, 2018, 19:48

.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Kanal C @, lördag, december 15, 2018, 19:22 (365 dagar sedan) @ Catarina

Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?


Nu handlade det väl om att göra tidtabellen så oattraktiv som möjligt för att kunna avveckla trafiken.


Fast det är ju skillnad på att turlägga personalen och tidtabellslägga tågen...

Sorry att jag uppenbarligen missuppfattat tågplanearbete. Under min aktiva tid var det trots allt viktigt att tidtabellläggning, fordonsomlopp och personalanvändning gick hand i hand.

men vad vet väl jag

Bevisligen funkar det inte så i verkligheten. Men jag har ju bara jobbat ~20 år ombord så jag kanske ska ligga lågt? Och man kanske inte ska lägga så stor vikt på det de gamla berättar om?

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Överkörmästaren, lördag, december 15, 2018, 19:52 (365 dagar sedan) @ Kanal C

Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?


Nu handlade det väl om att göra tidtabellen så oattraktiv som möjligt för att kunna avveckla trafiken.


Fast det är ju skillnad på att turlägga personalen och tidtabellslägga tågen...

Sorry att jag uppenbarligen missuppfattat tågplanearbete. Under min aktiva tid var det trots allt viktigt att tidtabellläggning, fordonsomlopp och personalanvändning gick hand i hand.

men vad vet väl jag


Bevisligen funkar det inte så i verkligheten. Men jag har ju bara jobbat ~20 år ombord så jag kanske ska ligga lågt? Och man kanske inte ska lägga så stor vikt på det de gamla berättar om?

Nu har du väl kanske vaknat lite på fel sida? Om man i något fall kan få ett mer effektivt resursutnyttjande genom att samköra fordons- och personalplanering så ska man givetvis göra det om det är praktiskt möjligt. Sen är det kanske så att man speciellt i stora företag gärna låter olika avdelningar planera fordon och personal, och då kan det ju bli lite som det blir i enstaka fall även om det på det stora hela kanske inte spelar så stor roll. Men på ett litet bolag som kanske har ett ensiffrigt antal tåg i trafik åt gången spelar det stor roll hur fordons- och personalturer lirar ihop! Men vad vet jag, jag har ju också bara jobbat ungefär lika länge som du med det här :-)

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Kanal C @, söndag, december 16, 2018, 19:34 (364 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?


Nu handlade det väl om att göra tidtabellen så oattraktiv som möjligt för att kunna avveckla trafiken.


Fast det är ju skillnad på att turlägga personalen och tidtabellslägga tågen...

Sorry att jag uppenbarligen missuppfattat tågplanearbete. Under min aktiva tid var det trots allt viktigt att tidtabellläggning, fordonsomlopp och personalanvändning gick hand i hand.

men vad vet väl jag


Bevisligen funkar det inte så i verkligheten. Men jag har ju bara jobbat ~20 år ombord så jag kanske ska ligga lågt? Och man kanske inte ska lägga så stor vikt på det de gamla berättar om?


Nu har du väl kanske vaknat lite på fel sida?

Nejdå, pigg och utvilad.

Om man i något fall kan få ett mer effektivt resursutnyttjande genom att samköra fordons- och personalplanering så ska man givetvis göra det om det är praktiskt möjligt. Sen är det kanske så att man speciellt i stora företag gärna låter olika avdelningar planera fordon och personal, och då kan det ju bli lite som det blir i enstaka fall även om det på det stora hela kanske inte spelar så stor roll. Men på ett litet bolag som kanske har ett ensiffrigt antal tåg i trafik åt gången spelar det stor roll hur fordons- och personalturer lirar ihop! Men vad vet jag, jag har ju också bara jobbat ungefär lika länge som du med det här :-)

Det mesta av det där är vi dock överens om.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Kjell Aghult @, måndag, december 17, 2018, 10:26 (363 dagar sedan) @ Kanal C

.... Nu handlade det väl om att göra tidtabellen så oattraktiv som möjligt för att kunna avveckla trafiken....

Hur skulle en sådan konspiration förklaras i t ex en skrivelse till berörd kommun?


....Fast tidtabellsläggning för att förmå kunder att inte nyttja tågen pågår ju ännu i våra dagar. Trist men sant...

Trots de väldiga summor som satsas i länstrafiken?
Här i Örebro län hade den i fjol 65,3 % subvention, i Västmanlands dito 67,3, i Södermanlands 74,2 och i Dalarnas 78,1. Siffrorna gäller tåg och buss tillsammans.
Källa är Trafikanalys, www.trafa.se.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, december 15, 2018, 21:12 (364 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Föraren lär dessutom ha rest pass från och till Kalmar, för att köra dessa 12 km på 50 minuter!

Hur skulle saken bättre ha lösts? Ett bussbolag hade sökt skapa en deltidstjänst ("Extraknäckare" brukade de ha många av). Men sådant förekom ju inte i järnvägsavtalens flesta yrken.


Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?

Nej, tidtabellen var lagd så att övergångsresande inte skulle få en lång väntan i Torsås. Tåg från Karlskrona och Kalmar ankom med några minuters mellanrum, och avgick igen efter ett kortare uppehåll. Man kan undra varför man alls körde tåg på sträckan Torsås-Bergkvara. 1958 gick det två dubbelturer med tåg måndag, onsdag och fredag, och en dubbeltur tisdag, torsdag och lördag. Bussen hade fyra dubbelturer vardagar och tre söndagar och gick på 15 minuter mot tågets 20.

Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965

av Kjell Aghult @, måndag, december 17, 2018, 09:56 (363 dagar sedan) @ Harald

... Nej, tidtabellen var lagd så att övergångsresande inte skulle få en lång väntan i Torsås. Tåg från Karlskrona och Kalmar ankom med några minuters mellanrum, och avgick igen efter ett kortare uppehåll. Man kan undra varför man alls körde tåg på sträckan Torsås-Bergkvara. 1958 gick det två dubbelturer med tåg måndag, onsdag och fredag, och en dubbeltur tisdag, torsdag och lördag. Bussen hade fyra dubbelturer vardagar och tre söndagar och gick på 15 minuter mot tågets 20.....

Redan ÖBlJ hade krympt bergkvaralinjens persontrafik till "koncessionstågparet". Detta hade
skett fr o m 1932-03-01. Alternativet var här ånglok, bolaget ägde inga motorfordon på spår.

I grafen av 1958-06-01 gick bara ETT persontågspar alla vardagar.

Torsås lokstation hade nedlagts ca 1955, varför förare måste komma från annan ort.

Loktjänst Torsås 1950.

av S-O Johansson @, måndag, december 17, 2018, 18:10 (363 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... Nej, tidtabellen var lagd så att övergångsresande inte skulle få en lång väntan i Torsås. Tåg från Karlskrona och Kalmar ankom med några minuters mellanrum, och avgick igen efter ett kortare uppehåll. Man kan undra varför man alls körde tåg på sträckan Torsås-Bergkvara. 1958 gick det två dubbelturer med tåg måndag, onsdag och fredag, och en dubbeltur tisdag, torsdag och lördag. Bussen hade fyra dubbelturer vardagar och tre söndagar och gick på 15 minuter mot tågets 20.....

Redan ÖBlJ hade krympt bergkvaralinjens persontrafik till "koncessionstågparet". Detta hade
skett fr o m 1932-03-01. Alternativet var här ånglok, bolaget ägde inga motorfordon på spår.

I grafen av 1958-06-01 gick bara ETT persontågspar alla vardagar.

Våren 1954 gick det två tågpar. Två vardagar och ett söndagar. Ett loktåg och ett motorvagnståg.


Torsås lokstation hade nedlagts ca 1955, varför förare måste komma från annan ort.

Man verkar ha haft fyra lokförare stationerade i Torsås minst fram till 1950. Men ingen eldare så det tyder väl på att banan var en sådan där trafiken utfördes med enbemannade lok. Av boken "Svenska lokmän" från 1950 framgår att alla fyra varit med sedan tiden som Östra Blekinges Järnväg, ÖBlJ.
Hur man sysselsatte fyra lokförare 1950 kan man undra då en stor del av trafiken redan då utfördes med rälsbussar och godståget gick MOF. 1954 gick det ett loktåg Torsås-Karlskrona och ett Torsås-Bergkvara samt eventuellt ett lokalgodståg MOF.
Att lokstationen hamnade i Torsås för ÖBlJ verkar ha berott på att ÖBlJ inte kommit överens med Mellersta Blekinges Järnväg, MBlJ, om att få disponera plats hos dem i Karlskrona. Varken för eget behov eller genom inhyrning i MBlJ:s stall.

Loktjänst Torsås 1950.

av Harald ⌂ @, Göteborg, måndag, december 17, 2018, 18:35 (363 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hur man sysselsatte fyra lokförare 1950 kan man undra då en stor del av trafiken redan då utfördes med rälsbussar och godståget gick MOF. 1954 gick det ett loktåg Torsås-Karlskrona och ett Torsås-Bergkvara samt eventuellt ett lokalgodståg MOF.

Man kan väl ha kört på Kalmar också. I grafen som gällde från 10 juni 1950 är det ett lok från Kalmar som övernattar i Torsås.

Loktjänst Torsås 1950.

av S-O Johansson @, måndag, december 17, 2018, 19:29 (363 dagar sedan) @ Harald

Hur man sysselsatte fyra lokförare 1950 kan man undra då en stor del av trafiken redan då utfördes med rälsbussar och godståget gick MOF. 1954 gick det ett loktåg Torsås-Karlskrona och ett Torsås-Bergkvara samt eventuellt ett lokalgodståg MOF.


Man kan väl ha kört på Kalmar också. I grafen som gällde från 10 juni 1950 är det ett lok från Kalmar som övernattar i Torsås.

Det är ju ingen omöjlighet beroende på hur man fick ihop det. Både Torsås och Kalmar västra lokstationer tillhörde ju samma maskinsektion. 27:de i Växjö. Så ur den synvinkeln var det ju inte svårt att sätta ihop turer. Det skulle vara roligt att se en turlista för Torsåspersonalen från den tiden.
Samtidigt så hade man antagligen börjat köra Y-tågen med bemanning från Karlskrona. Redan 1947 hade man en rälsbussförare placerad på Karlskrona Norra.

Loktjänst Torsås 1950.

av Kjell Aghult @, tisdag, december 18, 2018, 06:50 (362 dagar sedan) @ S-O Johansson

... Men ingen eldare så det tyder väl på att banan var en sådan där trafiken utfördes med enbemannade lok..

ÖBlJ gjorde hårda indragningar krisåren 1932-33. Trafiken på Gullaboby och Bergkvara inskränktes till "koncessionståg". Enmanslok hade börjat införas 1928 och insattes nu överallt utom i godstågsparet till Karlskrona.

I vart fall vissa indragna tåg ersattes med buss. ÖBlJ skaffade aldrig några motorfordon på räls men drev däremot en rätt stor bussrörelse (Påbörjad 1924). Andra banor med kombinationen ångtåg/buss var t ex KJ/SäNJ och SGGJ.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum