Sjælland 1974, del 7 och slut (Järnväg allmänt)

av sepernik, Thursday, December 27, 2018, 13:56 (2108 dagar sedan)

[msg= 213524]Del 1[/msg].
[msg= 213528]Del 2[/msg].
[msg= 213533]Del 3[/msg].
[msg= 213554]Del 4[/msg].
[msg= 213560]Del 5[/msg].
[msg= 213562]Del 6[/msg].

Hårlev på ØSJS vid middagstid 11 augusti.
Tänkte avsluta med denna del, har fått lägga ihop bilder tre och tre även här för att klara begränsningen på 5000 tecken i inlägget.

[img]https://wxpkfa.dm.files.1drv.com/y4m91CqzpaH-mtWN_psoVaTjQ9omiqXa89nRNlT8P79W89tnF2-PoDlEONsqyi0Qt1HiGXvi0171-S8S6eFGoNRpfGXTE_db1eGnm2fnk4r3WTs367CB3FCWbYEIiVQxnViTx8lrGRBRoJnjako1n9RstJba2YzY1ihO3a-qTN5_OTqlV233SWRnERPvHeggDZk6Br6J359qbWmPkhUwx2DKw?width=1024&height=1957&cropmode=none[/img]
Överst: Tåg 124, MB 23 (SJ Y6 824) och MB 22 (SJ Y6 781), delas i Hårlev
Mitten och nederst: MB 23 (SJ Y6 824) framme i Rødvig

[img]https://kqpipw.dm.files.1drv.com/y4mvTwF9ij6AzuZKZjjbFsNnScvo2vREj0BZaA_hfXm9JhOPxgtgswHej9kz5JaxVilWlUa7ZUimezvzB6gSRn4Xe6PBkhtY8FBHFMP_cyX7vuqjVX-QJtJ4tjIgC_ATcBsYkbA6pTlc-aeGQrxAjoeC79KtTj4hDsqVdkE7PczjEInFGQSY2WJXqZz4rKOPFBn15RJ7K_5svkB4StbV_Nfsw?width=1024&height=685&cropmode=none[/img]
Sm 11 körs ur stallet i Rødvig

[img]https://lhjgzg.dm.files.1drv.com/y4mfhSWS8W-R0-HLZgIBPe6Ut1ajxnf_H_mRTUkoV-wbyy1q7uncSL9EhWZVN7jTt3EI5hYuTNW2UNoudPsWqw9RBBo2EliBQwG0IoH3fotJ18ztXWnmNvJmka9cT752KhahfLrtmmPrfXano2AMwz_GtVbGI0PGnbXhWpb_N6-aBwrUdZBk0NRl1WnlOtox7t2EBHy_-PAontmXt94KAFfZA?width=1024&height=681&cropmode=none[/img]
Rødvig, Sm 11 och MB 23 (SJ Y6 824)

[img]https://wxrqia.dm.files.1drv.com/y4mILXTLbKBAi0Zt_Z_oImZY3BIj1kn8FWUnnCDhvk9_cYRQA3-vKIclVrJrxcUhcJu4Egpaukn1cVRXlUiqLTSScpp3-EZvuirfBeZX7aXJeSPsn4-QW6Y0QczmOQ7bpPqP8Q1vhogm7Qj3OkoFz87hwiZNKXqipH6fu6xD8sEf4qltJ2mCvBsRxm-LKrbixakZNIZTnuUqTUUleA4Q4cVlQ?width=1024&height=2040&cropmode=none[/img]
Sm 11 och MB 23 (SJ Y6 824) i Rødvig

[img]https://wxoukw.dm.files.1drv.com/y4m4n_-Dnkb4iLuqeJvo3oGYMYhb7mCMgP-l7yVLFsC3zYMcFEGr-vO-D2zRKmLuhIi9RQFWphs1jUu5WAS6oPZ0pTo5zdmmHxMSStznwdzdnvbEdU5Z7oDk5fP6Egflz7IcxD2c7Pp6FPj-Gr0R8nBT-wnCg0CyxS2ziEKgpp7JkllkIJXgHRvL4DLXP0Mlqauk7i1nt_hbBA3JaXav8Pn2Q?width=540&height=1893&cropmode=none[/img]
De avslutande uppslagen i tidtabellen

[img]https://wxo1cg.dm.files.1drv.com/y4mGXSLrRoTNq1-G5eM3TV6F8Z-PLEuWp7As4EdDNJzALkGhd0LwuYjtb_MZsrBJmZVfNDDanMyVDvkeUIvk7LB2XIKJu-7AFcRL0qWo3IzcWtVXPxNuvTsaZ2tQULlHHaA7w0sPDHt9vKJD2kZ8zE9w07amGOPOdWFPCXJ7xLZhZBC7OgQ-DTyY4kNKedd7iwftiKhSAYUVda3wWFl_8wXfA?width=1024&height=1991&cropmode=none[/img]
Överst och mitten: Rødvig med Sm 11 i 125 Rødvig-Hårlev
Nederst: Uppehåll i Store-Heddinge

[img]https://kqo6oa.dm.files.1drv.com/y4mIvY35SZhGm2Lc3YPj77M-y0Iylca6sfFeasWHziAm_0Ei6kyQhKsQxIzmNyztTagu5K34VwzonDiSvAOmiYXdNK3_nK8vrCQHB6-Fq0h7i0QwxMybPDofG3kT-vCXYsqlAMsRwZk2IrDnT4STBSqmAJNRFoMsJP00l4m1XRRAcSi3qHQ1Lr66K1l228_2Xrj_Xrek-zq4sbb1agFiZRrTA?width=1024&height=669&cropmode=none[/img]
Sm 11 i Hårlev. Jag har i mitt bildregister skrivit att Sm 11 fortsätter som tåg 105 till Køge. Fordonet på denna bild är Sm 11. I tidtabellsboken har jag dock skrivit att det är Sm 13 som utgår tåg 105…

[img]https://kqppqg.dm.files.1drv.com/y4m0IqT9TnLRKgxfpNP_mpNUu_3aBiEP5aIpXinuCy1Fkm-KFiRcpq3JHrt0Itnwv-iENukurWZbF2nv7igaRMvI3iomOceYPahqiEOYqm6rcOcJlpjOUV48yH2JZOe31RaeMcwOGYWSFeI0hRUhaoXgswsFV54RVdSQAlttViVciT6FPI0QdCU-3fpwnlgfE1YHug9C-uXJ3hu6d1eYh0Cfg?width=1024&height=677&cropmode=none[/img]
Tåg 105 vid slutstationen Køge. En öppen fråga alltså om detta är Sm 11 eller Sm 13 som jag saknar säkert svar på. På bilden från Store-Heddinge ser karossen intill förarplatsen ha fått en deformation, kan vara samma buckla som anas på bilden från Køge vilket talar för Sm 11.

[img]https://9o7vzq.dm.files.1drv.com/y4mvUDdNbWGYpyZM9Py5RPVp_4D6-8FJwECfldwatN5WxUYjZw9rJ-IzCTwk2g9h2oEGevclcRLAPPSK3Yj8-JE49Ybu-jhn7gztzYqjm3RSpaUoO6u6Py8yJud2kOKuaV7_N0CKTNgOpqSWHnH65lAkWp0l1FK5zpysn3OTqWXR7WpPjIkTz5atSh06PSB0GgZVfGIKAFW4uTvDx4v320KZA?width=648&height=655&cropmode=none[/img]
Detta är resten av de biljetter resan genererade.

[img]https://kqmfla.dm.files.1drv.com/y4mGeXiWlYlCC_ORaN_PvT_aFALEwy3-eWYiR-pChGgwwooRoADdxWNb4I5nsRR8gDJz6-fx5JN51yda2pKnDq07AcRii5ycRBVQLwyG-5bZA0qh2WCclXMAsxqcssEonUDCBJLAxhNfUmHsGIsw4ntUcCmFoPaoga1m9lplrYtuKao7GCxoxEmVDQrry8Pi_NvlMf5rnAeMmDwkzPPQEozQg?width=1024&height=673&cropmode=none[/img]
Återigen lite OT: Vi skulle sova ytterligare en natt på Grand Hotel i Helsingborg, låter flott men var ett vindsrum med fönster mot gården som jag minns det.

[img]https://9o6f5a.dm.files.1drv.com/y4md_LwS035s4nS2JB5y2RWui1Ve0cF23DKZTKW4SC4oCL6BPUxqyC1_UXMm3opGelUx52rdszX-rIzki4PBTg7-96tMQZ9N1q8AHmwEMjlvtI-n8SY60Ogx2bNDDSV_edPDStgRs1jWVFrQ2F54OtkLUIZ7zR6qE8NvoKCbkeJVhN85ZkNhppGyZRm6BjjU-LWHDhE7IMzx8lp92sQEAJ5zw?width=1024&height=661&cropmode=none[/img]
Tidigt nästa morgon 12 augusti fortsatte resan från den sen länge försvunna Helsingborg C. Det får dock bli en senare historia. Jag tackar för tillrop och visat intresse.

Gott Nytt år!

Sjælland 1974, del 7 och slut

av Lennart Nilsson, Thursday, December 27, 2018, 14:41 (2108 dagar sedan) @ sepernik

Tack Per. Mycket trevligt avbrott i julfirandet!
Gott Nytt År

Sjælland 1974, del 7 och slut

av Ola Almquist, Thursday, December 27, 2018, 15:47 (2108 dagar sedan) @ sepernik

Stort tack för dessa bilder och gott nytt år.

Har förresten någon kommit fram till varför ØSJS f.d. Y6:or hade ett spegelvänt (eller uppochnedvänt) liggande T i fronterna jämfört med övriga fordon och placeringar?

M.v.h.
Ola

ØSJS Logga

av Jonny Saljefeldt, Thursday, December 27, 2018, 17:47 (2108 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stort tack för dessa bilder och gott nytt år.

Har förresten någon kommit fram till varför ØSJS f.d. Y6:or hade ett spegelvänt (eller uppochnedvänt) liggande T i fronterna jämfört med övriga fordon och placeringar?

M.v.h.
Ola

Om du syftar på det liggande Y:et så var det banans dåvarande logotyp.

https://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=121

ØSJS Logga

av Ola Almquist, Thursday, December 27, 2018, 17:52 (2108 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Stort tack för dessa bilder och gott nytt år.

Har förresten någon kommit fram till varför ØSJS f.d. Y6:or hade ett spegelvänt (eller uppochnedvänt) liggande T i fronterna jämfört med övriga fordon och placeringar?

M.v.h.
Ola


Om du syftar på det liggande Y:et så var det banans dåvarande logotyp.

https://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=121

Jag får skylla på telefonen och stora fingrar. Tacka vet jag tangentbord. Det skulle vara Y. Hur som helst så var det i alla fall omvänt på MB-rälsbussarna.

M.v.h.
Ola

ØSJS Logga

av Niels Munch, Thursday, December 27, 2018, 20:17 (2108 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur som helst så var det i alla fall omvänt på MB-rälsbussarna.

Ja, når lågen for overgangen på MB er åben, peger logoet fremad. På Y-togenes fronter vender logoet som på banens brevpapir etc.

M.v.h.
[img]http://www.jernbanen.dk/forum2/images/uploaded/20130911101743523043476a065.jpg[/img]
Niels

ØSJS Logga

av sepernik, Friday, December 28, 2018, 00:03 (2108 dagar sedan) @ Niels Munch

Ja, når lågen for overgangen på MB er åben, peger logoet fremad. På Y-togenes fronter vender logoet som på banens brevpapir etc.

M.v.h.
[img]http://www.jernbanen.dk/forum2/images/uploaded/20130911101743523043476a065.jpg[/img]
Niels

Borde väl bli så att detta gäller endast ena sidan av tåget eftersom grindarna fälls ut från vardera av de hopkopplade rälsbussarna?:-)

ØSJS Logga

av Niels Munch, Friday, December 28, 2018, 12:04 (2107 dagar sedan) @ sepernik

Jamen, du har da (også) ret. På den enkelte MB-vogn vil logoet på den åbne låge pege fremad i f.t. vognens front.

Når flere vogne er sammenkoblede, vil halvdelen af fronterne køre baglæns ;-) :-) .

M.v.h. & tak for en fin billedserie
Niels

Sjælland 1974, del 7 och slut

av WS, Thursday, December 27, 2018, 15:49 (2108 dagar sedan) @ sepernik

[img]https://9o6f5a.dm.files.1drv.com/y4md_LwS035s4nS2JB5y2RWui1Ve0cF23DKZTKW4SC4oCL6BPUxqyC1_UXMm3opGelUx52rdszX-rIzki4PBTg7-96tMQZ9N1q8AHmwEMjlvtI-n8SY60Ogx2bNDDSV_edPDStgRs1jWVFrQ2F54OtkLUIZ7zR6qE8NvoKCbkeJVhN85ZkNhppGyZRm6BjjU-LWHDhE7IMzx8lp92sQEAJ5zw?width=1024&height=661&cropmode=none[/img]
Tidigt nästa morgon 12 augusti fortsatte resan från den sen länge försvunna Helsingborg C. Det får dock bli en senare historia. Jag tackar för tillrop och visat intresse.

Gott Nytt år!


Fina bilder från Danmark. Tack :-)
Sista bilden har också en hel del godsaker.
Tjänstevagnen/hjälpvagnen i Helsingborg har fastnat på bild förr.
Rc med det ursprungliga gula vinghjulet - SJ's finaste dekal någonsin.
X9 med nya frontmärket. Ok, men kan inte slå det gula vinghjulet. /WS/

strålkastare+

av Billy, Thursday, December 27, 2018, 17:24 (2108 dagar sedan) @ sepernik

Trevlig bildserie!
Varför hade många DSB-fordon bara en nedre strålkastare? Det gällde ju även ånglok.
Mvh
PS Det råkade bli ett +tecken i st för frågetecken i rubriken av misstag. DS

Sjælland 1974, del 7 och slut

av Johan S, Thursday, December 27, 2018, 19:45 (2108 dagar sedan) @ sepernik

Tack för att du delar med dig av dina trevliga bilder!

/Johan

Sjælland 1974, del 7 och slut

av johanmmolin, Thursday, December 27, 2018, 20:11 (2108 dagar sedan) @ Johan S

Kan bara instämma i lovorden över denna serie bilder! Jag tycker du skulle försöka kontakta Flemming Søeborg som ger ut den trevliga skriften Spor og Baner i Danmark – dessa nedslag i ett 70-tals Danmark med fordon allt från Triangler till Mz-lok skulle säkert bli mycket uppskattade av våra danska bröder (och systrar!)!

Sjælland 1974, del 7 och slut

av Christian, Saturday, December 29, 2018, 16:02 (2106 dagar sedan) @ sepernik

Stot tack för detta härliga bildreportage!

Sjælland 1974, del 7 och slut

av Besc, Saturday, December 29, 2018, 17:52 (2106 dagar sedan) @ sepernik

Hej och tack "N" för ett härligt bildsvep från dessa danska privatbanor!
Ska bli spännande att se fortsättningen under 2019!

Gott Nytt År

Bengt Schelin

Sjælland 1974, del 7 och slut

av montfrooij, Saturday, December 29, 2018, 22:08 (2106 dagar sedan) @ sepernik

Wow,
Amazing series.
Thanks for sharing!

Sjælland 1974, del 7 och slut

av Kjell Aghult, Sunday, December 30, 2018, 17:53 (2105 dagar sedan) @ montfrooij

Det slår mig att jag hunnit uppleva tre danska "bolagsbanegenerationer": Jag är medlem i SJK
sedan 1960 och i DJK sedan 1965: Där efter en mycket lyckad titt (samma dag!) på Maribo - Bandholm, Lollandsbanens trafikledning (första privatbane-fjb) och bibanan Nakskov - Kragenaes. Jag också semestrat med föräldrarna på Bornholm 1961.

A) Generation I: "Umeåbussar" och "§ 100". Det sista mindre kontroversiellt än i Sverige.
På någon bana (minns inte vilken) kunde ett möte ske lokalbevakat vardagar och enligt "§ 100"
söndagar. Stationsfolket skulle ju ha veckofridag!
Pappersexercisen var också enklare. Visst fick dansk förare var gång kvittera order om möte
på obevakad trafikplats. Men behövde inte "ringa tkl på nytt" från mötespunkten. Det räckte
att möteståget anlänt.

B) Generation II: "Lynetterna". Här blev de danska rälsbussförarna (svenskt mönster) befordrade till lokförare. Förenklad fjb började införas, kanske något för att snabba upp mötena. Med också trafikradio. Vad jag trodde mig förstå, byggde "linjeblockeringen" främst på en s k
återupprepningsspärr - som vid tekniska fel kunde överbryggas av fjtkl (´Nödning´). Förarna hade också möteskontroll. Denna förenklade fjb lär ha konstruerats som "extraknäck" av DSB gamle signalchef Wessel-Hansen (Förnamnet har jag glömt). Han var än pigg pensionär vid vårt
slumpvisa möte i relärummet på lilla LNJ.


C) Generation III: Dagens fordon. Och jag misstänker att relä-fjb:n - som jag själv fostrats i - efterträtts av något elektroniskt.

Kommentarer som alltid välkomna.