Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 januari 1969 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Tuesday, January 01, 2019, 19:03 (1913 dagar sedan)

Januari -69
000/000 ton – tågvikt/bromsvikt
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar.
Tåg 9774 går en dag (lördag?) endast till Lycksele
så då blir det till att köra tillbaka till Vännäs med 9779.
Växling mellan Storuman och Lycksele ger försening.
Tågen till/från Sorsele är korta, t ex 11:e, bara 2 ax. En BF?
17:e står Englund 264, men vad kan 264 vara? Kan T44 264 ha levererats?
Eller ett Ub som skjuter på?
Körs det timmer från Saxvattnet eftersom så pass många vagnar ställs/hämtas där under 1969?

7 jan
tåg 9780
Storuman 6.00, 4 ax, 20/10 ton, knr Hedkvist, lok T43 228
- Sorsele

tåg 9781
Sorsele, 8 min sen, 6 ax, 72/48 ton, knr Hedkvist, lok T43 228
- Storuman

8 jan temp -22/ -10
tåg 9775
Storuman 7.32, 18 ax, 164/103 ton, knr Hedkvist, lok T43 251
Gunnarn, 20 min sen/ , 16 ax, 147/86 ton
Lycksele, 30 ax, 232/144 ton
- Vännäs

9 jan temp -28/-10
tåg 9774
Vännäs 1.00, 58 ax, 632/387 ton, lok T43 217
Lycksele, 24 ax, 249/167 ton
- Storuman

11 jan temp -22
tåg 9780
Storuman 6.00, 8 ax, 78/73 ton, knr Hedkvist, lok T43 231
- Sorsele

tåg 9781
Sorsele, 2 ax, (1 st BF?), 18/13 ton, knr Hedkvist, lok T43 231
- Storuman

12 jan temp -33/-20
pass tåg 5653 Storuman 14.10 – Vännäs

13 jan temp -15
tåg 9774
Vännäs 1.00, 28 ax, 255/204 ton, knr Hellerstrand, lok T43 222
Lycksele, 45 min/40 min sen, 40 ax, 429/254 ton, /ren före Gustavsholm – Lycksele/
- Storuman 45 min sen

15 jan temp -16
tåg 9777
Storuman 6.30, 30 ax, 254/162 ton, knr Masen, lok T43 231
Vilhelmina, /10 min sen, 46 ax, 331/260 ton
Saxvattnet, 10 min/45 min sen, 42 ax, 442/263 ton
Dorotea, 45 min/60 min sen, 42 ax, 505/341 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 20 min sen, 26 ax, 226/213 ton, knr Masen, lok T43 232
Dorotea, 25 min/50 min sen, 26 ax, 238/215 ton, /5 min utanför/
Vilhelmina, 48 min/35 min sen, 16 ax, 147/63 ton
- Storuman, 15 min sen

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 januari 1969

av Staffan Eriksson, Tuesday, January 01, 2019, 19:05 (1913 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

16 jan temp -10
tåg 9775
Storuman 7.32, 22 ax, 151/104 ton, knr Hedkvist, lok T43 223
Gunnarn, 20 ax, 137/93 ton
Lycksele, 42 ax, 284/196 ton
- Vännäs

17 jan temp -3
tåg 9774
Vännäs 1.00, 52 ax, 655/333 ton, lok T43 223, /Englund 264?/ (vad är 264?)
Hällnäs, /10 min sen
Lycksele, 25 min/7 min sen, 22 ax, 296/153 ton
- Storuman

20 jan temp -15
tåg 9775
Storuman 7.32/18 min sen, 48 ax, 399/316 ton, knr Hedkvist, lok T43 223
Långselberget, -9.15, 46 ax, 363/295 ton
Barsele, 42 min/65 min sen, 46 ax, 367/299 ton,
Gunnarn, 65 min/80 min sen, 40 ax, 319/262 ton
Lycksele, 54 ax, 408/313 ton, /koppl T43 257 lokf Forsmark//krutvårdare Lidén/
- Vännäs

21 jan
tåg 9774
Vännäs 1.00, 40 ax, 545/242 ton, lok T43 257
Lycksele, 3 min sen/ , 24 ax, 363/130 ton
- Storuman

23 jan temp -6
tåg 9780
Storuman 6.00, knr Hedkvist, lok T43 232
/Storuman 7.30 – 11.00, loket trasigt, tåget inställt, även tåg 9781/

24 jan temp -17
tåg 9775
Storuman 7.32, 14 ax, 198/99 ton, knr Sansell, /From/ lok T43 210
Barsele, /25 min sen, 16 ax, 229/117 ton
Lycksele, 32 ax, 319/184 ton
Åmsele, /15 min sen, 34 ax, 334/199 ton
- Vännäs

25 jan
tåg 9774
Vännäs 1.00, 66 ax, 635/379 ton, lok T43 222
- Lycksele

tåg 9779
Lycksele, 15 min sen, 10 ax, 67/66 ton, lok T43 222
- Hällnäs
pass tåg 5650 Hällnäs – Storuman

27 jan temp -9
tåg 9777
Storuman 6.30, 50 ax, 358/293 ton, knr Hedkvist, lok T43 235
Vojmån, /25 min sen, 58 ax, 554/350 ton
Vilhelmina, 25 min/30 min sen, 68 ax, 642/432 ton
Saxvattnet, 25 min/40 min sen, 74 ax, 732/486 ton
Dorotea, 40 min/50 min sen, 68 ax, 848/541 ton
- Hoting, 55 min sen, (På den här sträckan varierar det med antal axlar, vissa dagar kör det ihop sig!)

tåg 9778
Hoting, 33 min sen, 64 ax, 502/454 ton, knr Hedkvist, lok T43 231
Dorotea, 36 min/30 min sen, 64 ax, 497/449 ton
Saxvattnet, 30 min/43 min sen, 44 ax, 387/361 ton
Vilhelmina, 43 min/45 min sen, 14 ax, 115/105 ton
- Storuman, 25 min sen

28 jan temp -11
tåg 9775
Storuman 7.32/8 min sen, 32 ax, 265/196 ton, knr Hedkvist, lok T43 223
Barsele, 15 min/40 min sen, 30 ax, 254/185 ton
Lycksele, 30 min sen/ , 58 ax, 507/376 ton
- Vännäs

29 jan temp -3
tåg 9774
Vännäs 1.00, 50 ax, 559/280 ton, knr Höglander, lok T43 257
Hällnäs, /10 min sen
Lycksele, 21 min sen/ , 28 ax, 262/150 ton
- Storuman

31 jan temp -1
tåg 9777
Storuman 6.30, 28 ax, 254/144 ton, knr Holmgren, lok T43 222
Vojmån, 40 ax, 415/234 ton
Vilhelmina, 30 ax, 204/177 ton
Saxvattnet, /15 min sen, 44 ax, 414/327 ton
Dorotea, 15 min/15 min sen, 64 ax, 801/527 ton, /jordfelsrelä löst ut/
- Hoting, 15 min sen, (800 ton för ett T43 är ganska mycket här)

tåg 9778
Hoting, 15 min sen, 48 ax, 421/333 ton, knr Holmgren, lok T43 232
Dorotea, 18 min/17 min sen, 34 ax, 344/262 ton
Vilhelmina, 16 min/33 min sen, 24 ax, 198/173 ton
Vojmån, 35 min/45 min sen, 14 ax, 143/118 ton
- Storuman, 25 min sen
727 390 km

Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 januari 1969

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, January 02, 2019, 18:39 (1912 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Englund 264, kan det vara 2611 ? Det fanns nämligen en lokf 2611 Englund i Vännäs.

Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 januari 1969

av Staffan Eriksson, Thursday, January 03, 2019, 21:41 (1911 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Englund 264, kan det vara 2611 ? Det fanns nämligen en lokf 2611 Englund i Vännäs.

A E brukar notera om det är extra lok och också oftast vem som kör det. För nummer 264 hittade jag inget vettigt lok att koppla med. Det kan vara 2611 lite slarvigt skrivet och en förklaring kan vara att Englund åkte med för att t ex köra tillbaka till Vännäs med en tur där det fattades förare. Det är inte alltid helt lätt att tyda vad som är skrivet.
Tack för tipset! Det är alltid roligt när någon reagerar på det jag skriver!
Nästan allt om A E:s turer finns här:
https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home