Ställverksfundering (Signaler/säkerhet)

av Karlsson, Tuesday, February 12, 2008, 12:41 (5889 dagar sedan)

Har precis klivit på fuskpilen (Y1) i Vimmerby. Stod och kollade in ställverket lite och slogs av en fundering: Hur många vevställverk finns i drift på BVs nät? Hur många ställen har kvar linmanövrerade växlar?

Ställverksfundering

av Mattias Månsson, Tuesday, February 12, 2008, 13:20 (5889 dagar sedan) @ Karlsson

På rak arm lär följande finnas i drift:

Vimmerby
Skillingaryd
Forsheda
Smålandstenar

Dessa 4 har linomlagda växlar.

Dessutom finns Ljung och Fristad kvar i södra sverige men jag vill minnas att dessa är ombyggda med motorväxlar.

Längre norrut finns ett gäng på Haparandabanan (bl.a. Karungi, Lappträsk, Vitvattnet) men alla dessa har motorväxlar.

Prästmon och Lökom på Ådalsbanan har nog kvar linorna båda två men konditionen har jag inten koll på.

/Mattias

Ställverksfundering

av S-O Strand, Tuesday, February 12, 2008, 14:04 (5889 dagar sedan) @ Mattias Månsson

På rak arm lär följande finnas i drift:

Vimmerby
Skillingaryd
Forsheda
Smålandstenar

Dessa 4 har linomlagda växlar.

Dessutom finns Ljung och Fristad kvar i södra sverige men jag vill minnas att dessa är ombyggda med motorväxlar.

Längre norrut finns ett gäng på Haparandabanan (bl.a. Karungi, Lappträsk, Vitvattnet) men alla dessa har motorväxlar.

Prästmon och Lökom på Ådalsbanan har nog kvar linorna båda två men konditionen har jag inten koll på.

/Mattias

Det är helt riktigt att Ljung och Fristad är ombyggda. Det sista ställverket med lindrift på Västra driftområdet bör ha varit Hillerstorp. Eventuellt byggdes det aldrig om utan hade kvar linorna till ställverksbytet i december 2007.

Flera ställverk med linomläggning har byggts om inte minst av arbetsmiljöskäl. De senaste 20 åren vet jag att åtminstone två olyckor har inträffat med sådana ställverk. En olycka i Ytterby och en i Fristad där tågklarerarna fick svåra ansiktsskador, men där det kunde gått ännu värre. Tågklareraren som drabbades i Fristad kunde dock se det från den ljusa sidan då han berättade att "Min fru säger att min näsa faktiskt ser bättre ut efter olyckan".

St (som dragit linor både i Ljung och Fristad)

Ställverksfundering

av Jöran Johanson ⌂ @, Thursday, February 14, 2008, 21:38 (5887 dagar sedan) @ S-O Strand

Vad är det som händer mer exakt då en sådan olycka inträffar? Räcker det med att man tappar taget om veven?

/Jöran

Ställverksfundering

av S-O Strand, Friday, February 15, 2008, 16:14 (5886 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Vad är det som händer mer exakt då en sådan olycka inträffar? Räcker det med att man tappar taget om veven?

/Jöran

Det vanligaste är nog att vid växelomläggning en lina under anspänning går av.
Det kan också vara så att linan vid för hård anspänning inte går ur sin inklackning i växelveven (vilket den ska göra, och det är då som man får ta till den så kallade "barnmorskan" som är en extra vev som man kan återföra linan i vevens inklackning med). I båda fallen kan veven göra ett kraftigt slag som man inte bör stå ivägen för. Man blir lärd att inte ha ansiktet över veven när man vevar, men om det skall vara möjligt att undvika så bör man vara utrustad med muskulösa chimpansarmar på ca 1,5 meter och det är de flesta tågklarerare inte.
Jag vet inte om jag förklarar så bra för det är länge sedan jag vevade vevar men jag gjorde ett försök. Det finns nog de med färskare erarenhet som kan rätta mig.
St

Ställverksfundering

av Mattias Månsson, Friday, February 15, 2008, 17:07 (5886 dagar sedan) @ S-O Strand

Det var väl på det hela en korrekt beskrivning. Har aldrig råkat ut för att linorna gått av men tämligen ofta att barnmorskan behövt användas. Speciellt norra växeln i Skillingaryd kräver en speciell knick i vevningen när man klarat av ca 2/3 av varvet... Å alla linställverk har sina egna små egenheter.

Skillingaryd lär försvinna under 2009 men de övriga i grannskapet med linor (Vimmerby, Forsheda och Smålandstenar) finns det ingen konkreta avvecklingsplaner för även om det är ett uttalat önskemål att fasa ut just linställverken.

Ställverksfundering - !

av Kurt Möller, Friday, February 15, 2008, 18:44 (5886 dagar sedan) @ Mattias Månsson

... finns det inga konkreta avvecklingsplaner för även om det är ett uttalat önskemål att fasa ut just linställverken.

Anbefalles snarast:

Bildandet av Svenska Linställverksföreningen.

Grundare: Ex.vis hrr M Månsson, SkJ, Christer Malm, Börje Sundberg, Hans Wicklund och Bengt-Erik Törnström, ÖSLJ, äfvensom gärna ett antal andra, yngre intresserade, hvilka kunna uppläras uti linställverkandets ädla konstarter - anläggning, drift och underhåll...

ÖSLJ har ett fungerande 6-vevars linställverk för T-semafor plus två tågvägsväxlar med låsning vid sin mötesstation Marielund, där tvifvelsutan bl a f d proffssignalreparatörerna Sundberg & Törnström kunna fira formliga excesser uti sagda utlärande, likaledes vevologerna Malm & Wicklund...

Nu får jag väl på skallen utav h-e - har inte ens frågat nån av dom... ;-)

Ställverksfundering - !

av Hans Wicklund, Saturday, February 16, 2008, 14:21 (5885 dagar sedan) @ Kurt Möller


[quote]Anbefalles snarast:

Bildandet av Svenska Linställverksföreningen.

Grundare: Ex.vis hrr M Månsson, SkJ, Christer Malm, Börje Sundberg, Hans Wicklund och Bengt-Erik Törnström, ÖSLJ, äfvensom gärna ett antal andra, yngre intresserade, hvilka kunna uppläras uti linställverkandets ädla konstarter - anläggning, drift och underhåll...

ÖSLJ har ett fungerande 6-vevars linställverk för T-semafor plus två tågvägsväxlar med låsning vid sin mötesstation Marielund, där tvifvelsutan bl a f d proffssignalreparatörerna Sundberg & Törnström kunna fira formliga excesser uti sagda utlärande, likaledes vevologerna Malm & Wicklund...

Nu får jag väl på skallen utav h-e - har inte ens frågat nån av dom... ;-)[/quote]

Nåja, som idé kan jag acceptera det! Och förvisso är jag förtjust i vevställverk.
Men om jag skulle initiera en specialförening vore det nog "Svenska Malletloksföreningen"!
/HW

Ställverksfundering - !

av Björn Rundqvist @, Saturday, February 16, 2008, 16:43 (5885 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Idén om en vevställverksförening (phu!) är inte så dum med tanke på att kunskapsbärarna från de tider då dom var i drift försvinner och övertas av ett antal entusiaster spridda på några museibanor. Var samla reservdelar, kataloger, instruktioner mm. Och skriva ner erfarenheter och minnen inkl anekdoter. Kanske något för MRO????
rnd

Ställverksfundering - !

av Kurt Möller, Saturday, February 16, 2008, 17:41 (5885 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Tjaa... faktum är ju att ÖSLJ t o m har lite reservdelar liggande. Planer på ytterligare anläggningar av vevstlv finnas dock ej...

Så länge VI lever, lär nog folk kunna få utbildning på ort & ställe hos oss. Det kanske t o m räcker...??!!